• terfje

Allmänt hur vara för att biomamman inte ska känna sig hotad?

Hej!
    Ännu en liten allmän tråd med nu rena funderingar.

Hur ska jag vara för att biomamman inte ska känna sig hotad utav mig då jag är bonusmamma på heltid?

Kommer aldrig försöka ta hennes mammaroll men måste kunna säga till dottern hemma om och när hon gör fel. Kunna lära henne saker hon måste kunna i vuxenlivet.

Så kort och gott hur ska man vara som bonusmamma på heltid för att inte biomamman ska känna sig hotad?

• Svar på tråden Allmänt hur vara för att biomamman inte ska känna sig hotad?
  • BioBonus
    terfje skrev 2015-11-17 10:34:11 följande:

Okej jag kan inte ändra på mamman det har jag förstått nu.

Bra! Äntligen kommer du nån vart i det här!

Gå nu ut och njut av livet med din man och din bonusdotter! Det är härligt med barn och familj - oavsett om det är ens biologiska eller inte :)

• terfje
    BioBonus skrev 2015-11-17 10:32:27 följande:

Men nu får du väl ge dig. Det är ingen som säger att du är farlig (eller det var kanske en skribent i någon av dina trådar...), men vi försöker ju desperat att ge dig råd hur du ska hantera din roll i din familj!
    Men du lyssnar ju inte. Varken på oss biomammor eller oss bonusmammor.

Vad är det för svar du är ute efter egentligen? Vill du bara att vi ska säga att mamman är knäpp och att hon har fel i allt och du kan komma in som en räddande ängel och hjälpa henne försåt hur man ska vara?

Jo, nu lyssnar jag och jag har förstått att jag ska koncentrera mig på hur jag är som bonusmamma, att jag inte kan ändra på mamman. Att minimera kontakten med mamman så mycket som möjligt.
    På biobonus och brumma lyssnar jag mer än gärna på grund av att ni har en behagligare ton, men dock när jag erkänner mina egna tillkortakommande så är jag rädd att det ska bli samma som i födelsedags tråden. 
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-17 10:34:11 följande:

Tidigare i en annan tråd angående födelsedagen skrevs det jag var farlig för bonus barn och att jag inte passar i en familj med barn. Att min man borde göra slut med mig med mera.

Det tryckte ner mig rejält i mina skor så att säga.

Okej jag kan inte ändra på mamman det har jag förstått nu.

En person har alltså uttryckt ngt?

Jag har fått veta att jag borde anmälas till soc för att jag låter min son välja om han vill ha långt hår eller inte...

Människor här har ibte alltid ngt filter. Det betyder ju inte att de har rätt :)

Ta BioBonus råd och njur av din familj istället :)
  • annananonym
    terfje skrev 2015-11-17 10:26:36 följande:

Ja nu kommer ni alla att gå i taket men ja jag pratat professionellt med någon på grund av allt jag har varit med om i mitt liv. 

jag fokuserar nog hellre på andra än mig själv för att inte behöva ta tag i det jag har i min ryggsäck.

Ett förhållande innehållande mycket psykisk misshandel en mamma som har halva mitt liv gett mig skulden för att hon inte kunde ta vilket jobb som helst när jag var liten. Dum i huvudet och ful var jag också enligt henne.

Så visst jag förstår er som tycker att jag är farlig.

Se där, då har du en samtalskontakt som du även kan och bör ta upp dina tankar gällande mamman med.

Så att du kan släppa din besatthet av henne och istället leva med DIN familj, din pojkvän och hans barn.
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-17 10:40:03 följande:

Jo, nu lyssnar jag och jag har förstått att jag ska koncentrera mig på hur jag är som bonusmamma, att jag inte kan ändra på mamman. Att minimera kontakten med mamman så mycket som möjligt.

På biobonus och brumma lyssnar jag mer än gärna på grund av att ni har en behagligare ton, men dock när jag erkänner mina egna tillkortakommande så är jag rädd att det ska bli samma som i födelsedags tråden. 

Som sagt finns det alltid människor som tycker det är ok att vara elaka. På sådana här forum är det nog fler än ute i "normala" världen..

Jag använder forumet ibland men oftast bollar jag med vänner jag samlat på mig genom åren eftersom jag vet att jag blir dömd så fort jag skriver "min bonusdotter" eller "jag är bonusmamma".

Trist och sorgligt och med jämna mellanrum gör det mig riktugt förbannad. Vilket är en av anledningarna att jag fortfarande "hänger" här. Förhoppningsvis kan jag ngn gång vara en motvikt till de som dömer..

Jag tror du börjar komma till i sikt men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att släppa kontrollen. Det är ngt du kommer att behöva jobba med aktivt. Och du kommer få "återfall"..

Men det viktiga är att du bestämmer dig för att er familj är viktig. Att du fokuserar på hur NI vill att det skall vara hos er. Och vara en bra bobusmamma/extra vuxen osv för din bonusdotter.
  • Påven Johanna
    terfje skrev 2015-11-17 10:26:36 följande:

Ja nu kommer ni alla att gå i taket men ja jag pratat professionellt med någon på grund av allt jag har varit med om i mitt liv. 

jag fokuserar nog hellre på andra än mig själv för att inte behöva ta tag i det jag har i min ryggsäck.

Ett förhållande innehållande mycket psykisk misshandel en mamma som har halva mitt liv gett mig skulden för att hon inte kunde ta vilket jobb som helst när jag var liten. Dum i huvudet och ful var jag också enligt henne.

Så visst jag förstår er som tycker att jag är farlig.

Så kanske söker du din bonusdotters mammas godkännande på något sätt, eftersom din egen mamma misslyckats med att ge dig sitt oreserverade gillande och tillräcklig omsorg och respekt. Men den vägen är av förståeliga skäl inte framkomlig så för din egen skull så är det nog viktigt att du tar tag i alla underliggande skäl till varför du så febrilt försöker analysera och knäcka moderskapets gåtor.

Du verkar ha fastnat i någon slags dilemma där du både vill vara vuxen och göra bättre än andra - biomamman i det här fallet - men kanske också vill vara liten och bli omhändertagen (av Familjeliv, mannen men också av biomamman som möjligen då symboliserar din egen mor). 
  • terfje
    Påven Johanna skrev 2015-11-17 11:02:08 följande:
    Så kanske söker du din bonusdotters mammas godkännande på något sätt, eftersom din egen mamma misslyckats med att ge dig sitt oreserverade gillande och tillräcklig omsorg och respekt. Men den vägen är av förståeliga skäl inte framkomlig så för din egen skull så är det nog viktigt att du tar tag i alla underliggande skäl till varför du så febrilt försöker analysera och knäcka moderskapets gåtor.

Du verkar ha fastnat i någon slags dilemma där du både vill vara vuxen och göra bättre än andra - biomamman i det här fallet - men kanske också vill vara liten och bli omhändertagen (av Familjeliv, mannen men också av biomamman som möjligen då symboliserar din egen mor). 
    Du satte nog "tyvärr" huvudet på spiken där. Du har nog rätt.
  • Påven Johanna
    terfje skrev 2015-11-17 11:07:25 följande:
    Du satte nog "tyvärr" huvudet på spiken där. Du har nog rätt.
    Men bara för att det kanske är så just nu så behöver det inte fortsätta vara så. Du kan jobba med dig själv i och med att du har en samtalskontakt och i det arbetet uppnå vad som verkligen är stärkande för jaget och självkänslan - ditt eget godkännande av din person. Det är viktigt att sträva mot att bli och vara en person som vunnit sitt eget gillande. På det sättet blir man en person som man vill vara rädd om, visa hänsyn och respekt och även emellanåt överseende med. 

Så oavsett vad bagaget innehåller så går det att hitta bra sätt att leva med det som hänt, och det kan tillåtas få finnas där inom dig men på ett oskadliggjort sätt som gör att du kan känna dig fri att utvecklas i stället för att försöka återskapa de situationer som genom livet känts svåra att förstå. 
  • terfje
    Påven Johanna skrev 2015-11-17 11:18:41 följande:
    Men bara för att det kanske är så just nu så behöver det inte fortsätta vara så. Du kan jobba med dig själv i och med att du har en samtalskontakt och i det arbetet uppnå vad som verkligen är stärkande för jaget och självkänslan - ditt eget godkännande av din person. Det är viktigt att sträva mot att bli och vara en person som vunnit sitt eget gillande. På det sättet blir man en person som man vill vara rädd om, visa hänsyn och respekt och även emellanåt överseende med. 

Så oavsett vad bagaget innehåller så går det att hitta bra sätt att leva med det som hänt, och det kan tillåtas få finnas där inom dig men på ett oskadliggjort sätt som gör att du kan känna dig fri att utvecklas i stället för att försöka återskapa de situationer som genom livet känts svåra att förstå. 
    Tack!
  • Anonym (Linn)
    terfje skrev 2015-11-17 10:07:23 följande:
    Jag förstår bara inte beteendet ibland när vi får hem en dotter som går i tusen bitar om hon råkar spilla lite mjölk för att hon får skäll om det händer hos mamman.

Men visst jag ska försöka att lära mig att inte försöka förstå. Där har vi problemet jag försöker förstå något jag inte kan förstå.
    Instämmer med biobonus. Du verkar besatt av henne. Det är varken upp till dig eller speciellt meningsfullt att klura ut "varför hon gör som hon gör" det är heller inte ditt jobb eller något du har med att göra. Varför inte nöja sig med att vara en trygg extravuxen för bonusbarnet?
  • Anonym (?)

Men snälla du! Mamman verkar ju inte bry sig ett dyft om dig! Fokusera mer på din familj och mindre på mamman!

• terfje

Jag fattar nu okej.

Vissa av er skriver på ett mycket bättre sätt än andra. Jag ska inte bry mig om hennes mor okej.

• cupcakemom

Ute ur bilden är nog det enda tyvärr..... Ibland spelar det ingen roll vad man gör faktiskt....

Jag har varit super-duper trevlig dom gånger jag träffat på sambons ex småpratat etc.. Ändå snackar hon skit bla om hur sur jag är.... Och sur är det sista jag gett intryck av att vara...

Känns jobbigt för jag har själv bra kontakt med mitt ex och hans nya sambo, vi umgås inte men småpratar när vi träffas och jag har inga problem med att hon bor med mina barn...Mitt ex pratar lika gärna med min sambo... Så det känns trist att vissa till varje pris måste snacka skit oavsett vad man gör.

Jag har slutat bry mig.. Jag vet att bonusarna uppskattar mig och det är huvudsaken och dom få gånger exet kommer hit eller vi stöter ihop på tex skolavslutningen så säger jag hej och går undan... Ids inte lägga ner tid och energi på någon som.ändå hittar på sin egen verklighet

• Anonym (?)
    terfje skrev 2015-11-17 12:59:52 följande:

Jag fattar nu okej.

Vissa av er skriver på ett mycket bättre sätt än andra. Jag ska inte bry mig om hennes mor okej.

Bra där. Du har inget med mamman att göra.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2015-11-17 13:18:05 följande:

Bra där. Du har inget med mamman att göra.

Hur kommer det sig att vissa av er som svarar känner ett behov att att trycka till TS?

Får det er att må bättre? Känna er bättre?

TS har redan sagt att hon insett att hon inte kan ändra mamman och att hon skall fokusera på bonus och pappan istället. Räcker inte det?
  • Anonym (asdfdf)
    terfje skrev 2015-11-17 12:59:52 följande:

Jag fattar nu okej.

Hur känns det att ha fått en aha-upplevelse? :)

Det låter som om du har en hel del i bagaget från din egen barndom. Sånt tenderar att påverka en som vuxen. Du har inte funderat på att söka professionell hjälp för att bearbeta det gamla?
  • terfje

Tack Brumma. När jag känner att vi kommer någon vart och jag får konstruktiv kritik så dyker det in sådant som trycker till en lite grann och det har jag haft tillräckligt i mitt liv.

Jag har mycket att ta tag i och det är svårt att inse att jag duger som jag är. Jobbar på det. Mamma tryckte till mig att jag inte dög ochlika så mitt ex.

Svar på tråden Allmänt hur vara för att biomamman inte ska känna sig hotad?