• Damdis

Snälla hjälp! Amningsproblem

Hej! Hade uppskattat om någon kunde ge mig lite bra råd då jag har haft diverse problem med amningen. På bb gavs min pojke ersättning då han var en glupsk liten kille redan från start och mjölken inte runnit till ännu. Han fick både kopp och flaska och sög på bröstet jättebra, med jättebra menar jag att han hade väldigt stark sugreflex men tekniken var inte super så jag fick megastora sår som var så illa att jag fick låna amningsnapp redan på bb. Denna fortsatte jag med i ca 1 1/2 vecka då det gjorde så ont och när den skulle bort hade han svårt att ta bröstet och har det ännu (4 veckor är han snart) så jag får köra hamburgegreppet vid varje amning vilket är lite omständigt då han vid vissa amningar släpper väldigt ofta. Mitt stora problem är dock att jag nu vill helamma min son men han blir inte mätt på det lilla jag har. Vi fortsatte med ersättning på flaska även efter vi kom hem då han aldrig var nöjd med bara bröstet och i ärlighetens namn hade jag en tuff förlossning och mådde dåligt i dagar efteråt och ingen ork till något. Han ville snabbt ha mer ersättning, ca 100 ml varje gång så när jag skulle ge bröstet nästa måltid blev han inte mätt och återigen fick vi ta till ers. Detta har nu blivit en ond cirkel. Ger vi han ers så står han sig upp emot 2-3 timmar så min mjölkproduktion har väl inte direkt blivit stimulerad och han somnar alltid vid bröstet och använder mig som napp eller så börjar han fäktas med armar, sparkas och grymta och det slutar tillsist i gråt från hans sida och sedan måste han ha ersättning ändå. Vad sjutton ska jag göra?! Vill bli av med den jäkla ersättningen men vill ju inte låta mitt barn gå hungrigt. Jag växlar bröst om han somnar och kör ett blöjbyte emellan för att han ska vakna till igen men han somnar ändå eller så blir han som sagt frustrerad för att där inte finns tillräckligt. Även testat att pumpa emellan målen för att öka produktionen men nästintill inget kommer då. När han äter och det gått ett tag sen sist låter det som det kommer en hel del men tar slut lika fort. Förlåt för långt inlägg (för den som orkat läsa hit)

• Svar på tråden Snälla hjälp! Amningsproblem
  • SannaMarii

Svårt läge, rådet för att öka produktionen är ju att pumpa emellan. Men en bröstpump kan också bli ett mentalt hinder. Har du testat att "handmjölka"? Visst det är krävande men ganska effektivt.

Vet delvis hur det känns, jag fick stora sår på BB och var tvungen att ta till ersättning redan då, sedan fick jag infektion i båda brösten pga överproduktion av mjölk. Överdjävligt rent ut sagt. Kämpade konstant i 4 veckor, därefter kunde jag helamma. Det är jättekämpigt och har du möjlighet att besöka amningsshjälpcentralerna (finns i de stora städerna) så gör det direkt. De är jättebra.

• Mollan79

Jag fick rådet att köpa Mepitel, ett slags insmort nät att lägga över bröstvårtan mellan amningarna så inte amningsinläggen fastnar i såren på bröstvårtorna.
    Sen är det att amma så ofta han vill så anpassas mjölkproduktionen efter hans behov. Det är en kamp att få det att funka i början. Och kom ihåg att blir det för jävligt så är det inte hela världen att inte amma! Att du mår bra som mamma och vet att han blir mätt är det viktiga. Lycka till

• Nightrose

Med första barnet krånglade det de första 3 mån.

Hamburgergreppet är verkligen det bästa enligt mig. Även om det är som dj säger lite jobbigt. Men du får in bröstet rätt bra med den och när han väl sugit lite så kan du släppa.

Det råd för att sluta med ersättning är att amma så mycket du kan på dagtid. De första 3 mån ammade jag i 20-40min (inklusive snuttande) i 15-20h om dagen. Ja...inte det roligaste alls!! Sade med min andra att jag vägrar göra det med denna...till min tur så funkade amningen bra med nästa unge.

Men efter ca 3 mån så åt ungen 1 gång var 3-4h och sov igenom natten. Så lite kompensation.

Mitt råd är att amma på alla signaler.

1. Somnar han låt hnm sova en stund. Sen ha hnm nära kroppen. Hud mot hud och titta efter tecken. Smackade med tunga och sen kommer sökandet med huvudet. För hnm då till bröstet.

2. Amma på hans villkor. Han får använda dig som napp i dagsläget.

3. Glöm klockan helt! Bunkra upp med gott gott och mycket film. Ha telefonen laddad när han väl långammar.

4. Var beredd på att det kommer att ta tid. Försök att slappna av så gott det går (mest jobbigaste tippset). Sov när du får chansen, drick och ät!

5. Du har mjölk! Varje sugtag är ny mjölkproduktion. Även om du själv inte får ut något med pump.

Jag hade runt 3 mån mycket mjölk. Hörde hur ungen klunkade, men inte en droppe i pumpen.

Du får tycka att det är jobbigt! Du får känna att du inte mäktar med. Plus att ersättning är inte fy skam! Du är inte en sämre mor för att du ger det! Du är en toppenmamma som vill ditt barns bästa oavsett vad du ger! För du ger näring!!!

Styrkekramar!!!

• Alexi

Jag var i samma situation. När min dotter var en månad var jag på amningsmottagningen på sjukhuset och fick jättebra hjälp. Man måste sluta tänka att de ska vara mätta i 3 timmar för att bröstmjölksmängden ska vara ok. Dvs bebisar blir ofta inte lika hårt mätta av bröstmjölk som av ersättning.

Det du måste göra är att dra ner på ersättningen så mycket det bara går. Ställ in dig på en vecka i soffan där du ägnar all tid åt amning. Satsa på att dricka mycket, äta bra, och amma, amma och amma. Ge inte ersättning alls eller möjligtvis bara någon slurk någon gång per dag precis första dagarna. Det här kommer göra att din mjölkproduktion ökar men det tar ju några dagar. Det är också väldigt bra för produktionen att amma på natten.

Jag som hade gett en hel del ersättning i början fick aldrig upp maximal mjölkproduktion men jag kunde i princip helamma sen efter detta, vi behåll bara en flaska ersättning vid läggning på kvällen. Men jag ammade i princip varje timma hela amningsperioden och såg det som helt normalt för oss.

• straw2008

"jäkla ersättning" EH det är ju DEN som håller din son vid liv, var glad över att den finns. Du har uppenbart inte tillräckligt med mjölk.

I kinamockaskogen.....
  • Damdis

Det är väl klart att det är bra att den finns när inte alla vill eller kan amma men jag är inte en av dem. Har fått upp produktionen sen inlägget skrevs så nu hoppas jag den snart inte ska behövas alls. Bra tips du gett i andra amningstrådar, det är nästan så man kan tro du inte har barn och/eller är olycklig

straw2008 skrev 2015-11-16 10:02:20 följande:

"jäkla ersättning" EH det är ju DEN som håller din son vid liv, var glad över att den finns. Du har uppenbart inte tillräckligt med mjölk.

• Kattflickan
    straw2008 skrev 2015-11-16 10:02:20 följande:

I kinamockaskogen.....
    Fast de flesta kvinnor kan få en tillräcklig mjölkproduktion, med rätt teknik och tips. Alla vill inte ge ersättning.

Jag hade tänkt ut en strategi med mitt andra barn för att få igång mjölkproduktionen snabbare. Jag skulle lägga honom till bröstet och försöka amma varannan timme minst. Så blev min strategi sabbad i och med att jag hade graviditetsdiabetes. Då får tydligen barnet alltid ersättning de första dagarna. Då blev mitt barn aldrig hungrigt och ville inte amma

Men den här gången lyckades jag snabbt fasa ut ersättningen, efter lite mer än en vecka.

Mitt tips är amningste och försök att gradvis minska ersättningen. Lufta bröstvårtorna mycket för att undvika sår. Att inget kommer när du pumpar behöver inte betyda nåt. Lycka till!
  • Anonym (T)
    Kattflickan skrev 2015-11-16 20:01:32 följande:

Fast de flesta kvinnor kan få en tillräcklig mjölkproduktion, med rätt teknik och tips. Alla vill inte ge ersättning.

Jag hade tänkt ut en strategi med mitt andra barn för att få igång mjölkproduktionen snabbare. Jag skulle lägga honom till bröstet och försöka amma varannan timme minst. Så blev min strategi sabbad i och med att jag hade graviditetsdiabetes. Då får tydligen barnet alltid ersättning de första dagarna. Då blev mitt barn aldrig hungrigt och ville inte amma

Men den här gången lyckades jag snabbt fasa ut ersättningen, efter lite mer än en vecka.

Mitt tips är amningste och försök att gradvis minska ersättningen. Lufta bröstvårtorna mycket för att undvika sår. Att inget kommer när du pumpar behöver inte betyda nåt. Lycka till!

Ersättning är ett bra alternativ till amning!!
  • Kattflickan
    Anonym (T) skrev 2015-11-16 20:06:31 följande:
    Ersättning är ett bra alternativ till amning!!
    Absolut! Men alla vill ändå inte ge ersättning, en del kvinnor vill helamma. Jag lägger ingen värdering i detta.

Det är bra att ersättning finns.
  • Anonym (T)
    Kattflickan skrev 2015-11-16 20:11:09 följande:

Absolut! Men alla vill ändå inte ge ersättning, en del kvinnor vill helamma. Jag lägger ingen värdering i detta.

Det är bra att ersättning finns.

Jag lägger heller ingen värdering i om mamman väljer att ge ersättning eller att amma!

Det viktigaste är att det känns bekvämt och fungerar både för mamman och barnet.
  • Fenugreek

Nu har du fått en hel del bra råd om hur du kan öka mjölkproduktionen naturligt vilket är toppen! Har ett annat tips som jag använde när jag ammade båda mina barn och det är ngt som heter fenugreek. Det är ett naturpreparat så kanske finns i hälsokostaffären (jag bor i USA så här säljs det där ialla fall) och det fungerar helt otroligt bra! Det är helt ofarligt för både mamma och barn,enda bieffekten är att man kan lukta lite sött som mamma typ på huden. Det är ett tecken på att du tagit tillräckligt hög dos. Du ska ta mellan 4-6 g var 6:e timma dvs 4ggr per dygn. Det står oftast lägre dos på flaskan men för att det ska funka måste man ta som jag skrev. För mig och alla jag pratat med har det dubblat produktionen. Bara ett tips om det blir problem senare. Googla just fenugreek så kan du läsa mer om du är intresserad.

• straw2008

Är varken barnlös eller olycklig men har ammat 3 barn, vissa barn är hungrigare än andra o trivs med att bli mätta på ersättning.

Tänk efter själv hur det känns då du är mätt, jättehärlig känsla till skillnad på att alltid vara liiite hungrig.

Just sayin.

I kinamockaskogen.....
  • annasv1980

Jag lägger inte heller någon värdering i hur man väljer att mata sitt barn men tycker ersättning är så smidigt. Jag är ensamstående och hade inte tid/ork att arbeta upp produktionen på det sätt som beskrivits (min BVC sa dessutom att det i huvudsak är under natten som produktionen stimuleras). Prioriterade en bebis som var mätt länge och en piggare mamma. Nu vid tre månader sover han redan 10-11 timmar på natten och äter ca 6 ggr/dag. Tycker det är kanon. Övrig tid är det full fart. Ingen tid att titta på film/serier eller sitta ner över huvud taget under dagarna.

Svar på tråden Snälla hjälp! Amningsproblem