Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.

KillBill skrev 2015-11-14 07:45:15 följande:

Migrationsverket kritiska mot KDs förslag om asylläger:
    www.svd.se/kds-forslag-skulle-fordubbla-arbetet-for-oss

Menar du att den här artikeln handlar om asylläger? 

Om du har länkat till fel artikel skulle det uppskattas om du länkade till den du avsåg, eftersom det är intressant att höra Migrationsverkets syn.

Sedan talade du om Migrationsverkets prognoser som pekade på en tydligt minskad invandring så sent som i somras. Men vad byggde egentligen MV den prognosen på? Magkänsla? Kaffesump?

Jag kan inte nog uttrycka vikten av att ha tillgång till bra prognoser från ansvarig myndighet - och att göra så grova misstag måste ju ha inneburit ett tjänstefel någonstans.

För egen del är jag också mycket kritisk till att upprätta asylläger. Men just nu vore det "mindre omänskligt" med läger än att låta människor bo på gatan. Och det går ju naturligtvis inte att ha hotellverksamhet i Migrationsverkets utrymmen mer än en kortare period. 
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-11-15 09:19:16 följande:
    Artikeln/länken om att migrationsverket kritiserade KD gällde ett annat KD förslag och kom med av misstag.

Migrationsverkets prognoser byggde på utfallet för årets första månader. Fram till och med augusti månad 2015 så var antalet asylansökande färre än samma period 2014 och som jag skriver i ett av mina tidigare inlägg i tråden så bedömde även Finland, Danmark, och Norge att antalet asylansökande skulle minska 2015. Det som har hänt sedan september 2015 är exceptionellt och är  nog inte något som någon kunde förutspå.

Jag förstår inte hur lägren i sig skulle kunna garantera tak över huvudet. Det måste väl vara svårare att få till tält och baracker för tusentals flyktingar som kommer varje dag vid bara tre transitläger som är placerade i Skåne än att använda de tusentals lokaler som kan finnas i hela Sverige?

De där tusentals lokalerna i Sverige blir nog ungefär lika svåra att skaka fram som ett läger med tält och baracker. Men problemet kvarstår naturligtvis att det, oavsett hur snabbt man arbetar, kommer att ta lång tid att iordningställa ett läger med godtagbara levnadsvillkor.

Så till statistiken. Antalet asylsökande har stigit konstant sedan 2011 (med ca 11-27.000/år)* 

Mot den bakgrunden, samt med hänsyn bl.a. till:
    - att antalet ansökningar har tenderat att stiga efter sommaren under den perioden (2011-2014),
    - att antalet ensamkommande kraftigt ökade under de närmast föregående månaderna innan prognosen (2015),
    - att MV självt i rapporten konstaterat att "[a]ntalet människor som söker skydd i Europa har ökat kraftigt under årets första hälft jämfört med samma
    tid 2014" samt "2015 kommer sannolikt att bli året med flest asylsökande hittills inom EU/EES",**
    kan man verkligen undra vad som fick MV att skriva NER (!) prognosen (även om man angav ett osäkerhetsintervall). 

Jag menar att ett rimligare antagande hade varit en ökning under 2015, om man inte hade något mer konkret att gå på än vad som redovisas i nämnda rapport (t.ex. den abstrakta faktorn att det skett en förändring av "bilden av Sverige" som mottagarland, vilken bör ställas mot den konkreta invandringen som faktiskt skett till EES-området).  

Förklara gärna mer hur du resonerar. Själv vill jag inte på något sätt påskina att jag är särskilt insatt (är faktiskt inte insatt överhuvudtaget). Därför framstår MV:s prognos än märkligare. Men du verkar försvara den? Varför?

Slutligen, för att återanknyta till TS, upprepar jag att jag närmast är motståndare till asylläger, men inser att det kanske inte finns några andra möjligheter. Vid någon tidpunkt måste ett samhälle försöka hitta så humana lösningar som möjligt när det utsätts för en sådan prövning som den aktuella. I det sammanhanget kan nog läger vara en tanke som inte bör förkastas utan vidare. 
    www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba63128c0/1381926423391/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2012+-+Applications+for+asylum+received+2012.pdf
    2013: 54.259
    www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166ddae/1390234164007/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2013+-+Applications+for+asylum+received+2013.pdf
    2014: 81.301
    www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077211b0a/1422893141926/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2014+-+Applications+for+asylum+received+2014.pdf

** "Migrationsverkets prognos 2015?07?23", s. 2: www.migrationsverket.se/download/18.b70e31914e4e8c297f8b0/1437642611345/Migrationsverkets+juliprognos+%28P4-15%29.pdf
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-11-22 09:13:29 följande:

Självklart innebär KDs förslag att människor kommer att hållas frihetsberövade. 

Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.

Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/

Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?

"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun"

"-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en  snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon"

"Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"

www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...

Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?

Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.

Visst kan man vara motståndare till transitläger, men faktum kvarstår att någonting måste göras (enligt mångas mening) inte bara leva på någon slags förhoppningar. Redan idag finns risk för att myndigheternas funktion kommer att bli lidande.

Och hur tror du opinionen kommer att reagera när den får reda på att polis, sjukvård, socialtjänst och annat (som myndigheten för samhällsskydd och beredskap har varnat för i sin senaste rapport) slutar att fungera när man behöver dessa tjänster, om man hade kunnat förhindra det genom transitzoner?

Det finns relativt många som ännu anser att även staten har en del i samhällskontraktets bevarande och att skyddet för medborgarnas rättigheter faktiskt har ett försteg.

Tiden har passerat för de bästa lösningarna. Nu handlar det om att hitta de näst bästa eller tredje bästa alternativen. Tyvärr, kan tilläggas.

Vad tror du Amnesty skulle göra för val mellan alternativen att Sverige erbjuder ett dåligt boende i enorma tältläger, men där man ändå försöker göra det någorlunda drägligt, eller att flyktingarna får sova på gatan i minusgrader och snöstorm och klara sig bäst de kan? Vare sig man vill eller inte ställs man inför detta faktum idag.
  • Moderno

# 47 KillBill

Resursöverföringen sker redan idag, så det blir ingen skillnad. Däremot vinner kommunerna på att staten tar ett ökat ansvar.

Angående det sista får jag förutsätta att du själv inte behöver göra det valet och att det därför bara är en spekulation.

Att "fixa" ett boende i Sverige är nästintill omöjligt om du inte har någon inkomst, inte talar svenska, kanske inte har rätt att stanna i sverige, kanske helt saknar tillgångar och kanske är djupt traumatiserad efter att ha sett dina nära blivit mördade i krigets helvete. Det är min teori iallafall. Kanske är mat, värme och trygghet viktigare?

• Moderno
    KillBill skrev 2015-11-22 13:05:30 följande:

KD pratar om att flytta resurser från andra myndigheter till Migrationsverket för att snabba upp asylbeslutsprocessen vid de flyktingläger som KD vill etablera i Skåne. Någon sådan omförflyttning av resurser sker inte idag.

Det är ju bara flyktingar som känner någon i Sverige som i realiteten kan fixa sitt eget boende och för det flyktingar som inte känner någon i Sverige kanske det trots allt är bättre att de söker skydd i Danmark eller Norge där riktigt boende kan ordnas än att stanna i ett svenskt tältläger i smällkalla vintern? Vistelsen i tältlägret kan ju bli mycket lång.

Jag håller fast vid det jag skrev. Beträffande det sista uppnås ju (som du själv nämner) den effekt regeringen vill uppnå - utan att bryta mot asylrätten och utan att ge främmande länders medborgare fri lejd genom sverige. Vilken av dessa effekter tycker du inte låter bra?
Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.