• Ellie

Uno regler?

Som jag har spelat det får man aldrig lägga mer än ett kort, sedan är det nästa persons tur. Man får alltså aldrig spela ut flera kort med samma valör, utan snällt vänta på sin tur.

Hedstrom skrev 2015-11-14 09:45:23 följande:
    Om det ligger en blå tvåa och man har flera tvåor i olika färger på hand får man lägga dom då?
    Du får lägga vilken tvåa du vill, men bara en av dem.
    Eller om det ligger ett gult kort tex en sexa får man lägga en gul tvåa sen flera tvåor över i andra färger?
    Du får bara lägga ett kort. Lägger du en gul tvåa kan nästa person lägga en grön tvåa om den vill, och då det är din tur igen kan du lägga din röda tvåa.
    Sist men inte minst om man lägger ett händelsekort och väljer gult får man då lägga först en gul tvåa och samtidigt flera tvåor i andra färger?
    Samma där. Du får bara lägga ett av dina kort.

Alltså när får man helt enkelt lägga flera kort med samma valör!
    Tacksam för svar så vi kan spela utan frågetecken ;)
    Du får aldrig lägga flera kort när det är din tur, utan bara ett kort i taget.

(Med reservation för om det finns flera olika sätt att spela på)

• Ellie

Menar ni alltså att man får lägga flera kort på en gång? Att jag kan lägga tex 4 st kort när det är min tur? Så har jag aldrig spelat med någon, och så fungerar det inte heller om man tex spelar på någon gratis spel-site på nätet.

• Ellie
    Iowhannah skrev 2015-11-14 14:25:58 följande:
    Enligt reglerna får man det, men jag vet att många online-ställen gör på andra sätt. Det är ju mycket roligare om man lägger flera kort på en gång :)
    Jag har aldrig lärt mig att man skulle få lägga flera kort samtidigt och hittar det inte heller när jag letar regler via google, men då kan ju i alla fall TS välja själv vilket sätt de vill spela på.
Svar på tråden Uno regler?