Inlägg från: emeliek91 |Visa alla inlägg
  • emeliek91

Dräktig? (bilder)

Igår filmade jag min ena kisses spenar då jag misstänker en dräktighet hos henne. Allt började med att hon löpte i ca 7-8 dagar och sedan när det slutade så höll jag på att klappa henne en dag och märkte att hennes spenar var väldigt rosa. Detta försvann efter 1-2 veckor så då tänkte jag att det var nog inget, hade även läst att de inte blir rosa förrän efter 3-4 veckor (?). Men nu har de liksom blivit större och vissa är väldigt rosa, medan andra inte är lika men alla har blivit större. Dessutom tyckte min svärmor att hon hade ökat i vikt och när man känner på henne så känns magen nästan som en ballong, den känns spänd och inte som att det skulle vara fett.

Jag märker inte så värst mycket att hon t.ex. sover eller äter mer, men jag tror det är för att det inte är något jag haft så jättestor koll på före detta hände. Jag är inte erfaren av dräktiga katter och vet inte hur jag kan se om hon är det eller ej. Så, jag hoppades att med hjälp av lite bilder kanske någon mer erfaren kunde ge mig lite råd :)

• Svar på tråden Dräktig? (bilder)
  • emeliek91

Ja, hon har träffat en hane. Hon är inte kastrerad och äter inga p-piller, så jag tror att det kan vara att hon blivit dräktig. Jo, jag har funderat mycket på ett ultraljud, ska nog göra ett nästa gång pengarna rullar in, kostar 800 och tyvärr har jag inte det nu. Det kan ju vara bra att få veta hur lång tid det är kvar och hur många det är isf. Jag är hemma så det är inga problem med det :)

• emeliek91

Ogenomtänkt ja, eftersom jag inte är någon uppfödare som planerat att min katt ska få en kull med kattungar. Jag skrev att jag inte har det just nu, men det verkar ännu vara väldigt tidigt i dräktigheten så jag tror inte det är någon fara att vänta lite. Och jag är medveten om specialfoder, vaccination och sådant. Eller ja snarare att de ska ha kattungefoder - vilket ska köpas imorgon.

Jag sökte bara lite råd eftersom att jag inte haft en dräktig katt förr och tänkte att de lite mer erfarna kunde kanske se genom bilderna på hennes spenar om jag kan förvänta mig att det blir en kull eller om det är normalt att spenarna blir sådär efter löpning eller något. Sedan vad jag har och inte har, har egentligen inget med det att göra och jag är säker på att många, många katter blivit dräktiga vars ägare kanske inte varit med om de förut. 

• emeliek91

Okej ja, då får jag vara en uppfödare men det var ändå inte planerat att hon skulle bli dräktig. Hon är dock fortfarande inte speciellt fet eller så, så det måste vara ganska tidigt i dräktigheten isf.

Ingen fara att du låter hård. Dock kan man tycka att andra människor inte borde lägga sig i allt för mycket i vad andra människor gör. Jag är medveten om att det finns jättemånga hemlösa katter och att det är ett problem men jag tar hand om mina egna katter och ser till att de har det bra i alla fall.

Köpte i alla fall kattungemat till henne idag så nu får hon i sig allt hon behöver under hennes dräktighet. Dock så kanske hon äter lite från de andra 2 katternas mat också haha men det är kanske ingen större fara? Hon får ju sån mat också, blandade de andras mat med lite sån också så det finns i dom matskålarna med ifall att hon skulle ta sig en smakbit därifrån. Men såklart att jag ska se till att hon äter mest av kattungematen.

• emeliek91

Jag tror det har gått en månad eller en halv sedan det skedde i alla fall. Men det ända som jag har märkt är att hennes spenar är väldigt stora mot var de var förut och att de är rosa. Jag tycker inte att hon blivit märkbart fetare än förut, även om min svärmor kände på henne och tyckte att hon gått upp i vikt. Men sen så har jag ju läst att de inte blir fetare förrän de har gått 4-5 veckor så det kanske kommer.

Hennes mage känns liksom som en liten ballong när hon ligger ner, den känns inte mjuk utan mer lite spänd. Synd att det inte finns gravidtest för katter som för oss människor haha, så enkelt med ett prov, lite urin och så får man ett svar haha!

Svar på tråden Dräktig? (bilder)