• Anonym (Ts)

    Tiggarna på Sthlms central.

    Jag börjar bli rejält TRÖTT på dessa påträngande tiggare, det räcker nu!

    Jag och sonen åt på McDonalds på t-centralen i Sthlm.

    En tiggarkvinna gick runt och tiggde vid varje bord.

    Hon stannade läääänge vid varje bord, inte frågade lite snabbt och gick vidare.

    Väl framme hos oss sticker hon fram muggen precis framför näsan på mig, alltså lägger sig över bordet för att nå.

    Ingen av oss sa något till henne.

    Då börjar hon skrika till min son och pekade på hans pommes. Han blev rädd och tänkte ge dom till henne, men jag tog tag i dom och avbröt det hela.

    Vi satt där ca 5 min till och på den korta tiden kom det fram 2 till som var lika otrevliga och påträngande.

    Vad gör man när sånt här sker? Får man inte äta i fred längre?

  • Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (hmm) skrev 2015-11-15 17:27:13 följande:

    Tycker du själv att ts har blivit utsatt för ett brott? Det tycker knappast ts själv, det hindrar ju inte att man tycker att situationen är obehaglig och vill diskutera sätt att hantera det.


    Jag utsätts för obehagliga situationer varje vecka. Åtminstone varannan. Men är jag inte utsatt för brott (då polisanmäler jag på nolltid) så har jag bara att gilla läget eller att aktivt jobba för en förändring. Världen utgår inte från mig.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Wtf) skrev 2015-11-15 17:33:27 följande:
    Jag utsätts för obehagliga situationer varje vecka. Åtminstone varannan. Men är jag inte utsatt för brott (då polisanmäler jag på nolltid) så har jag bara att gilla läget eller att aktivt jobba för en förändring. Världen utgår inte från mig.
    Jag tror att du skulle kunna tillföra tråden mer om du kom med konstruktiva förslag istället. "Gilla läget" skulle kunna vara ett sånt, om du inte vet hur ts skulle kunna jobba aktivt för en förändring.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2015-11-15 17:09:29 följande:

    Visst är det äckligt! Häromdagen kom det tom in en inne på ett cafe i hornstull. Att dom ens får gå runt och störa betalande gäster


    Men det får dom inte. Säg till personalen. Dom vill inte ha tiggarna inne på sitt cafe för att dom stör gästerna och det är knappast bra för affärerna heller.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Wtf) skrev 2015-11-15 17:22:04 följande:

    Om du ens behöver ställa frågan är det inte särskilt synd om dig. Känner jag mig ofredad anmäler jag detta till polisen. Du verkar strunta i det.


    Jösses, du tror inte polisen har allvarligare saker att arbeta med en anmälningar om ofredande?

    Det krävs ett brott för att jag ska polisanmäla. Detta är obehagligt och störande och jag kommer inte äta där igen!
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-15 18:09:31 följande:

    Jösses, du tror inte polisen har allvarligare saker att arbeta med en anmälningar om ofredande?

    Det krävs ett brott för att jag ska polisanmäla. Detta är obehagligt och störande och jag kommer inte äta där igen!


    Problem solved.
  • Anonym (Skygglapp)
    Anonym (Wtf) skrev 2015-11-15 17:33:27 följande:
    Jag utsätts för obehagliga situationer varje vecka. Åtminstone varannan. Men är jag inte utsatt för brott (då polisanmäler jag på nolltid) så har jag bara att gilla läget eller att aktivt jobba för en förändring. Världen utgår inte från mig.
    Fast om världen inte utgår från dig så kanske du inte behöver polisanmäla så triviala saker som att en tiggare är rude på donken heller? Tror polisen har bättre saker för sig än att ta emot anmälningar om sån skit. Och eftersom världen inte utgår från dig kan du kanske inte räkna med att dina upplevelser och ditt sätt att hantera saker är det enda rätta heller? Just sayin.
  • zigenarePaDonken

    Det är bara att polisanmäla eller åtminstone säga till personalen / skicka feedback till Donken. Varför? Jo, därför att ju fler kunder som gör detta, destå mer press har Donken / polisen / beslutsfattare på sig att agera. Och tvärtom. Säger ingen något så kommer vi se fler och fler hotfulla påträngande jävla påskkärringar över allt.

  • Anonym (H)

    Ja guuuuuud vad synd det är om oss västerlänningar som vill sitta och frossa på McDonalds i fred! Det måste ha varit extremt traumatiskt för er att se en lidande och svältande människa.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (H) skrev 2015-11-16 01:40:55 följande:

    Ja guuuuuud vad synd det är om oss västerlänningar som vill sitta och frossa på McDonalds i fred! Det måste ha varit extremt traumatiskt för er att se en lidande och svältande människa.


    Se sär en som utan en tanke själv öppnat sitt hem för tiggare? Ellerhur? Hur många bor hos dig nu då? Är det inte dyrt med all mat undrar jag? Om du inte öppnat ditt hem för tiggare är du inte mycket bättre själv ellerhur? Och jo det är störande,jobbigt,irriterande med alla dessa jävla otrevliga idioter som skriker och bråkar och trycker upp sin jävla pappmugg i ansiktet på folk.
  • Anonym (Skygglapp)
    Anonym (H) skrev 2015-11-16 01:40:55 följande:

    Ja guuuuuud vad synd det är om oss västerlänningar som vill sitta och frossa på McDonalds i fred! Det måste ha varit extremt traumatiskt för er att se en lidande och svältande människa.


    Jag kan hålla med dig på ett sätt. Samtidigt anser inte jag att fattigdom bör vara så normaliserat att man inte reagerar nämnvärt på att vi har människor som tigger jämte människor som frossar på McDonalds, eftersom det skulle innebära att man accepterar ekonomiska klyftor mellan 1) människor över lag, och 2) mellan olika folkslag beroende på ursprung, och gör det till en naturlig del av ens syn på världen.
    De nyliberala argumenten för att folk inte ska uppröras av tiggare för att tiggeri på något vis ska vara natuuurligt tenderar att okeja att det finns människor som behöver tigga. Det bör inte vara eftersträvansvärt att människor ska acceptera "att se en lidande och svältande människa", såvida man inte anser att det är ok att folk befinner sig i en sådan situation.
    Utan att lägga ord i munnen på dig nu, eftersom jag misstänker att du inte menade så, så kan det vara värt att tänka på vad ens argument ibland indikerar i förlängningen. Ungefär som att utan uppbackning bara anse att migranter visst ska få bo i skjul i minusgrader, på mark som pyser ut skadliga gaser, istället för att tycka att ingen ska behöva göra det öht.
Svar på tråden Tiggarna på Sthlms central.