• XEmmabus

Hund köp

Avtal är avtal och svåra att ta sig ur. Uppfödaren låter dig bryta avtalet om du betalar fullpris för valpen. Annars gäller avtalet. Lagen dömer inte efter känslor och "sunt förnuft".

Här länkar jag till ett exempel på en handräckning som Kronofogden gjort just efter avtal som upprättats, även om det i detta fallet avsåg en katt.

www.metro.se/stockholm/kronofogden-tvingar-katten-ove-att-para-sig-igen/EVHmil!x6bKB5EuReWx/

• XEmmabus

Utan att ha läst kontraktet, har du troligtvis nedan 3 val:

1) Lämna tillbaka valpen och få återbetalning som uppfödaren erbjudit er genom att häva avtalet.

2) Köpa loss valpen till dess värde, alltså ytterligare 10 000 kr. Eventuellt kan ni försöka jämka ner summan pga veterinärbesökskostnader.

3) Följ avtalet och låt parning ske med minst en överlevande valp. Föds det tex 5 valpar har uppfödaren rätt till samtliga. Misslyckas parningen har hon rätt till fler försök. Vanligtvis brukar det stå i avelskontrakt hur många försök som är maxantal.

Det fjärde alternativet att ni önskar frånträda avelskontraktet utan att betala mer för valpen är inte sannolikt senarium. Går ni vidare på den linjen är tyvärr riskerna stora att uppfödaren hävdar avtalsbrott och kan ansöka om handräckning via Kronofogden att få tillbaka valpen om ni inte gör det frivilligt.

Jag vet att jag låter hänsynslös, men tyvärr är det så avtal fungerar. Lagmässigt går man helt utifrån avtalet. Däremot kan du anlita hjälp för att verkligen tyda allt som står och därefter ta beslut.

Svar på tråden Hund köp