• MariaI

Hund köp

Hej! Jag har köpt hen valp med bibehållen avelsrätt. Några dagar efter att vi hämtat valpen insåg vi att allt inte var som det skulle. Säljaren hade avmaska henne samma dag som vi hämtat henne så hennes avföring var full av mask. Efter två veckor avmaskade vi henne igen med råd av uppfödaren och åter igen kom det mask. Efter ytterligare två veckor bestämde vi att hon behövde ett veterinärsbesiktning och det visade sig att hon hade en parasit vid namn gardia eller något liknande i stavningen. Uppfödaren informerades och hon uppgav då att det hade varit fall av den parasiten i uppfödaren hem.

Nu när en månad efter köp så vill inte längre säljaren ha oss som köpare då hon tyckte att vi gick till fel veterinär och vi som hon tycker inte vill samarbeta. Nu vill hon köpa tillbaka hunden eller så kräver hon oss på ytterligare 10000 kr för hunden. Vi har redan vid hämtning betalat henne 10000kr. Vad kan vi göra? Det är för oss en stor summa pengar som vi inte räknat med plus att vi nu har en dyr veterinärsräkning som ska betalas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-15 18:04
    Det står veterinärsbesiktning men menar veteränärsbesök.

• Svar på tråden Hund köp
  • MariaI

Det är ett köpeavtal som är skrivet på skks avtalspapper. Det står köp av hund med bibehållen avelsrätt. Betalt 10000kr hundens värde 20000 kr.

Uppfödaren har rätten till en kull med minst en överlevande valp.

• MariaI

Det står inget om vilken veterinär som skall kontaktas eller någon annan klausul. Problemet är ju bara det att hon är en otroligt oseriös uppfödare pga många anledningar som vi märkt efter köp. Dels fick vi inte försäkra henne själva. Varför har vi inte fått något svar på men som ägare måste man ha en efen försäkring som vi nu har. Hon har även sålt en till valp i kullen till en annan som jag fick kontakt med. Även denna valpen hade samma parasit.

Yterligare en till valp dog vid 12 veckors ålder förmodligen pga samma sorts parasit. Om man inte medicinerar denna parasit kan det medföra till att valpen kan dö.

Jag vill för mitt liv inte att hunden min ska tillbaka till denna oseriösa uppfödare igen och ännu mindre låta henne få valp på henne och låta henne bo där under 12 veckor under valptiden. Viste ju inte detta stora problem innan vi kollade upp hunden hos veterinären.

• MariaI

Skulle jag kast sett kunna få behålla henne och dessutom slippa låta henne gå i avel för uppfödaren?

Vore det så så skulle en otroligt stor sten släppa från mitt hjärta. Jag är tyvärr inte medlem i skk än. Skickade in papperen i fredags????. Måste vara medlem för att få juridisk hjälp

• MariaI

Eftersom att avtalet ska fungera bör vi ha en gott samarbete. Jag har försökt att samarbeta med henne men utan resultat. Vilken veterinär jag går till har spelar ju igentligen ingen roll. Alla veterinärer ska ju kunna utföra samma arbete oavsett om dom ligger i södra eller norra Sverige. Avföringsprov et skickades även iväg för analys. Varför jag inte vill att hon ska tillbaka är ju för att hon inte verkar seriös. Vet inte riktigt hur du menar med förgylld hundår?

• MariaI

Då får jag kräva henne på att häva avelsrätt en. Lämna tillbaka hunden gör jag inte. Tack för all kött på benen jag fått av er alla. Vill ni bidra med fler åsikter så skriv gärna.

• MariaI

Absolut är avtal avtal men om den inte följs från båda parter blir man lite orolig. Att jag köpt hunden är ju redan ett faktum med stöd av avtalet. Men att jag sedan är tvungen att betala Yterligare 10000kr trots ett köpeavtal tycker jag låter orimligt. Indirekt blir jag ju tvungen att köpa hunden 2 gånger

• MariaI

Efter ett samtal till skk så fick jag veta att jag bara kan skicka alla kostnader för veterinärskostnaderna.

Skönt! Nu gäller det bara att hon betalar dom eller drar av dom på resterande av betalningen jag måste göra till henne. Dock fick jag svaret av skk att hunden måste vara frisk vid köp så det lär dröja innan denna historia tar slut. Tyvärr vill hon inte betala och vill nu ha tillbaka hunden. Jag vill för mitt liv inte lämna tillbaka henne

Svar på tråden Hund köp