Samtalskontakt, hur får man en sån?
Hur gör man för att få en samtalskontakt inom psykiatrin?
Jag behöver en helst idag.
Ringer man till vårdcentralen? Eller var ringer man? Jag kan inte vänta nån vecka utan jag behöver en kontakt idag.
Ringer man till vårdcentralen? Eller var ringer man? Jag kan inte vänta nån vecka utan jag behöver en kontakt idag.
Jag kräver absolut ingenting. Jag frågar hur man gör för att få någon att prata med väldigt snart. För jag har ingen aning om hur det går till.
Hej, är det akut dvs du mår väldigt psykiskt dåligt är det akutmottagningen man vänder sig till. Annars brukar det vara sin vårdcentral man vänder sig till och de skriver remiss till samtalskontakt. Brukar vara en väntetid på veckor-månader som regel. Beror ju på anledning till att man har behov av samtalskontakt(är det pga dåligt psykiskt mående är det psykiatrin som gäller), men annars brukor kyrkor ofta erbjuda samtalsstöd/själavård, där kanske man inte har samma väntetid. Man kan ju också ordna samtalskontakt med någon psykolog på egen hand, men då får man betala fullt pris om mottagningen inte är landstingsbunden. Lycka till
Ring vårdcentralen. Men det är kö, jag fick vänta 4 månader och då gick det snabbt enligt dom. Tror psykiatrin har ännu längre väntetider. Du får vänta dig till psykakuten om det är akut. Annars finns kyrkan också som man kan prata med.
Hej!
Svårt att råda dig utan att veta orsaken till brådskan.
Är det urakut så är det psykakuten som gäller.
Annars kan kontakta din vårdcentral och se om de har någon samtalsterapeut kopplad till sin verksamhet. Men sen finns det också terapeuter/kuratorer kopplade till kommunen. Om du går in på din kommuns hemsida så brukar det gå att hitta telefonnummer. Dessa brukar i regel inte ha så lång väntetid.
Hoppas det ordnar sig för dig,
Maria (dipl. samtalsterapeut)