Hjälp mig bli fri från porren!
Tjena JJ Mannen!
Broder, jag hakar på!
Jag är drygt 40 år, har också underbara familjen och intressant arbete som egen företagare.
Till alla er som menar att man ska älska sig själv och njut av porren och runkandet så kan jag meddela att DET har jag fram till dags dato verkligen givit mig hän till. Grejen är att när jag nu, eller rättare sagt - de senaste åren...hmmm...ja t.o.m. decenniet, upplever att det är ett problem då är det också ett problem för mig att ta tag i.
Vad är då problemet för mig? Det är att porrkonsumtionen och runkandet tar så himla mycket tid. Jag är övertygad att om jag hade spenderat den större tid som jag har lagt på porrkonsumtionen så hade jag kunnat ta den där examen som jag som ung drömde om, kunnat ta mitt företag till oanade höjder eller utvecklat den musikaliska kraften och nyfikenheten jag har inom mig. Det är ett annat sätt att älska sig själv.
Jag tror som dig - JJ Mannen - att porrkonsumtionen och runkandet ger så mycket endorfiner. Detta är något som gjort mig beroende av så att det har lett till ett missbruk. De fysiska fördelarna av att ha ett "runkmissbruk" är givetvis uppenbara jämfört att vara beroende av droger eller cigaretter. Likväl så upplever jag att min porrkonsumtionen idag är ett missbruk då det påverkar mig själv eller min omgivning negativt.
Och som jag räknade upp ovan - jag har potentialen till så mycket mer!
Frågan är om vilka strategier man ska använda sig av?
Det beror antagligen vad målet är. Är det att upphöra fullständigt med porrkonsumtionen? Är det att upphöra med onanerandet man får serverat via internet (och endast nyttja de fantasier om alla vackra människor som finns i vardagen, som sin egen vackra fru till exempel)? Är det att puritanskt slå från sig alla sexuella tankar (händerna på täcket)? Är det att nå målet att åtminstone halvera tiden som går åt till porrkonsumtion?
Men val av strategi beror väl också på frågan "vilken funktion fyller onanerandet hos mig?" Varför gör jag det? Bakgrund, vem jag är, psykosociala miljön osv. Har jag andra missbruksproblem? T.ex. alkohol, spel om pengar, ätstörningsproblem eller tv-spelande.
Jag har försökt med olika strategier att minska tiden jag spenderar genom att t.ex. bestämma mig för en snabbis framför internet. Det fungerar bara någon vecka och sedan faller jag tillbaka det gamla beteendet. Andra gånger, då jag har fokuserat på de beroendeframkallande mekanismerna, har jag istället för porrkonsumtion, spelat något gammalt favoritspel på datorn. Men det har slutat med att jag istället använder mycket av tid till spelet istället. och jag har en tid blivit "beroende" av spelet istället och dessutom samtidigt börjat konsumera porr igen.
Hur är det att bestämma sig för att t.ex. sluta röka? Kan man använda dessa paralleller?
Ni, som liksom jag och TS också försöker sluta (eller redan har lyckats) med överdrivet mycket onanerande (beskrivet såsom ett missbruk), dela med er av era tankar och tips?
Och till JJ Mannen - Nu kör vi !!