• marcus502

Problem med fönsterdrag

Har sedan jag flyttade in i min bostadsrätt, en lägenhetstvåa för cirka ett år sedan haft problem med fönsterdrag i lägenheten. Problemen finns i vardagsrummet, sovrummet samt i köket. Det drar på olika ställen, från golvet och upp mot taket.
    Jag upplever att jag inte får någon ro i kropp o själ, och har även blivit deprimerad.
    Har efter en lång process med vice värden till slut lyckats få arbetet påbörjat med tätning av fönstren, en diskussions-process som pågått väl över ett halvår.
    Förutom de psykologiska besvär jag fått, så som oro, ångest, depression så har jag även drabbats fysiskt. Har inte kunnat sova en hel natt i sträck under senaste halvåret, samt att jag under de senaste tre månaderna börjat uppleva stelhet/smärta i nacke samt övre delen av ryggen. Ryggbesvären är som värst framåt tidiga morgonen, men lättar sedan snabbt under dagen när jag är uppe och rör mig.
    Har provat byta säng, madrasser, kuddar, varit hos läkaren men allt verkar tyda på att det är draget i lägenheten som är huvudorsaken till mina besvär.

Så det jag undrar är om någon där ute har en liknande historia att berätta?
    Kunde ni i så fall lösa era problem, och på vilket sätt?
    Blev era fysiska/psykiska problem bättre efteråt?
    All information om detta ämne skulle kännas bra, eftersom jag håller på att bli galen av detta. Det är tufft när man känner ångest över att bo/sova i sitt eget hem!

• Svar på tråden Problem med fönsterdrag
  • Dixie
    marcus502 skrev 2015-11-16 19:49:09 följande:

Har provat byta säng, madrasser, kuddar, varit hos läkaren men allt verkar tyda på att det är draget i lägenheten som är huvudorsaken till mina besvär.

har du varit hos en psykolog?! för det låter ju inte rimligt att må så dåligt över drag.......
  • Långbenopluto

Varför har du inte fixat draget själv? Det är lätt att täta fönster.

Men förklara gärna detta med det psykiska....

• Långbenopluto
    Dixie skrev 2015-11-16 20:52:21 följande:
    har du varit hos en psykolog?! för det låter ju inte rimligt att må så dåligt över drag.......
    Ja, han måste garanterat ha en psykkontakt.
  • marcus502
    Snövits skrev 2015-11-16 20:49:19 följande:

Alltså, jag har svårt att förstå hur dina psykiska problem har att göra med drag från fönstren??

Jag tror att jag hela tiden har känt av draget, och därmed så har det blivit en psykisk påfrestning eftersom jag känner av kylan, samt stelheten som uppstår i nacken om jag sitter nära ett fönster. Framförallt i vardagsrummet, där man är mest aktiv under sin vakna tid.
    Sedan så har det även funnits andra orosmoment i mitt liv som också har bidragit, men jag tror att grundproblemet varit bekymret med draget och rädslan för hur det påverkar min hälsa.
    Snövits skrev 2015-11-16 21:01:32 följande:

Ja.. alltså.. själv är jag inte så bra på snickeriarbeten osv. Och att beställa hem snickare för att göra jobbet kan bli dyrt tror jag. Därför tog jag striden med vice värden, så att HSB skulle utföra reparationsarbetet åt mig gratis, vilket dom nu äntligen har påbörjat att göra.
  • marcus502
    Snövits skrev 2015-11-16 21:01:59 följande:
    Ja, han måste garanterat ha en psykkontakt.
    Jag ringde faktiskt till vårdcentralen idag och förklarade mina problem. Jag skulle få en tid framöver på samtalsmottagningen.
  • Långbenopluto
    marcus502 skrev 2015-11-16 21:20:34 följande:
    Jag ringde faktiskt till vårdcentralen idag och förklarade mina problem. Jag skulle få en tid framöver på samtalsmottagningen.
    Bra. För så drabbad psykiskt blir man inte av ett drag.
  • Dixie
    marcus502 skrev 2015-11-16 21:18:36 följande:
    Sedan så har det även funnits andra orosmoment i mitt liv som också har bidragit, men jag tror att grundproblemet varit bekymret med draget och rädslan för hur det påverkar min hälsa.
    Snövits skrev 2015-11-16 21:01:32 följande:

det är nog bra om du får gå och prata hos någon, för det låter ganska konstigt att du tror att det är just drag som skulle ge dig sådana bekymmer......
  • marcus502
    Snövits skrev 2015-11-16 21:23:44 följande:
    Bra. För så drabbad psykiskt blir man inte av ett drag.
    Nej, jag förstår vad du menar. Men mitt dåliga psykiska mående har de senaste 2-3 månaderna försämrats avsevärt pga att jag även börjat känna av fysiska problem, som jag bedömer högst sannolikt komma från draget.
    Jag vet även att jag har problem med hypokondri...
Svar på tråden Problem med fönsterdrag