• behnizen

Dras det av på lönen när ni tar 1 föräldradag?

Drar arbetsgivaren av som "karens" typ den dagen ni sökt ledigt från jobb för att ta en föräldradag?

• Svar på tråden Dras det av på lönen när ni tar 1 föräldradag?
  • Dixie

nä, ingen karens - men givetvis får jag inte betalt för den dagen - då får jag ju FP!

• MoLsMamma

Självklart, jag jobbar ju inte då utan är föräldraledig med möjlighet att ta föräldrapenning

• behnizen

Ok ! Men just att man får avdrag ( En tusenlapp) för dagen Man begärt ledigt för att ta FL.

Blev så snurrigt..

• Mooomin
    behnizen skrev 2015-11-16 21:31:48 följande:

Ok ! Men just att man får avdrag ( En tusenlapp) för dagen Man begärt ledigt för att ta FL.

Blev så snurrigt..

Den exakta summan beror ju på din lön, men en dags lön försvinner, ja!
  • Dixie
    behnizen skrev 2015-11-16 21:31:48 följande:

Blev så snurrigt..

men det motsvarar väl vad du tjänar per dag?! 
  • cosinus

Det som är lite lurigt är att om man är ledig en dag så får man avdrag för 1 dags lön av de du skulle ha arbetat. De räknar ju inte inte in lediga dagar.

När du tar FP så får du ju på en dag ut 1/7 av av en vecka. FP grundar sig på att du ska ta ut 7 dagar på en vecka för att nå upp full ersättning, alltså även lediga dagar.

VAB däremot ska räknas på samma sätt som jobbet räknar.

Sen, om man tar längre perioder så övergår det någonstans från att räkna enskilda dagar till att dra del av månadslön. T ex är det en jättedum ide att ta FP 2 veckor över jul om det är mycket röda dagar för då räknar iaf mitt jobb om det så att de drar närmare en halv månadslön eftersom man varit ledig så länge i tid. Att man sen kanske bara missat 4-5 arbetsdagar är inte relevant. Så jul tar jag alltid semester eftersom jag har ett kontorsjobb och alltid är ledig röda dagar.

Svar på tråden Dras det av på lönen när ni tar 1 föräldradag?