• elcg

Somna själv - hur gör ni?

Hej!

Jag har en liten kille här hemma som precis fyllt ett år. Jag har ammat honom nästan fram till att han fyllde ett och har från början tyckt att det var både mysigt och bekvämt att ha honom sovandes i sängen med mig. Nu när jag inte längre ammar funderar jag lite på hur man ska gå tillväga för att vänja honom att somna själv i sin egen säng. Han har aldrig somnat där själv varken när han var jätteliten eller nu. Vi brukar ibland lägga över honom efter han somnat men han vaknar alltid efter någon timme o somnar inte om där, vilket resulterar till att jag lyfter över honom till vår säng. Barn behöver närhet och jag vet att flera kanske väljer att ha sina barn i sin egen säng. Hur har ni andra gjort? (Förlåt för ett långt inlägg!!!)

• Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?
  • Dixie

vi har alltid gett barnet välling, borstar tänder, läser saga i sängen, sedan får barnet lyssna på saga på cd - oftast har vi då kunnat gå ut ut rummet, men ibland fått sitta ett tag kvar i rummet - det har funkat bra för oss! 

• elcg

Men har ni kört detta efter att ert barn somnat i er säng? Vår kille är nyfiken och vaknar så fort han hör lilla minsta. Trots att vi haft tvn på når han v liten osv för att han ska vänja sig vid ljud. Lite svårt då mer CD o saga..

Dixie skrev 2015-11-17 10:51:26 följande:

vi har alltid gett barnet välling, borstar tänder, läser saga i sängen, sedan får barnet lyssna på saga på cd - oftast har vi då kunnat gå ut ut rummet, men ibland fått sitta ett tag kvar i rummet - det har funkat bra för oss! 

• Natulcien

Men varför måste han både sova i egen säng och somna själv? Det är väl inte många 1-åringar som somnar själva? Vår 5-åring har aldrig somnat själv. Vi ligger alltid hos honom tills han somnar. Sen sover han själv i sin säng resten av natten. Han har sovit i egen säng, och hela nätter sedan han var 3 månader.

• gold34
    Dixie skrev 2015-11-17 10:51:26 följande:

• Snultan

Jag tror du ska fråga dig själv om du verkligen VILL att han ska somna i och sova i egen säng, eller om det är något som normen säger.

Matheus 131002!
  • Vestra

Vi har haft ungefär samma rutin för alla 3 barn. Nedtrappning, mys/bad sedan pyjamas tandborstning och så har dom fått ersättning en stund efter tandborstningen till ungefär 2 års ålder. Sedan har vi suttit vid sängkanten och när dom var mindre så sjöng vi och klappade och sa godnatt puss puss, älskar dig och gick ut. 

Vi har haft samma rutiner på barnen sedan dom var nyfödda i princip. Visst, det har varit vaken nätter givetvis, men rutinen satte vi tidigt. Har funkat kanon. Alla har sovit gott i sina egna sängar, och har dom vaknat har vi antingen suttit hos dom en stund, eller så har dom fått komma in till oss om vi gått och lagt sig och om dom vill/ville.

Dom 2 första sov i egna sängar i egna rum i princip direkt. 3:e sov hos oss i vår/sin säng till 6 månader. Han var faktiskt lite svårare att få in rutinen på sedan. vaknade oftare osv. Men det behöver ju inte ha med den saken att göra, han kanske bara är sådan helt enkelt. :)
    Han är också känsligare för ljud, trots att vi "vant" alla 3 (vilket jag tvivlar på faktiskt funkar). 

Så kortfattat: Skapa en ny rutin som alla trivs med. Kör på samma rutin vid läggning hela tiden, samma tid osv. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • elcg

Han måste verkligen inte somna själv däremot tänker jag mer att han kanske kan börja sova i egen säng och även kanske kunna somna om själva om han vaknar till lite på natten. Barn som lärt sig somna själva (vad jag har förstått) har även lättare att somna om själva om de vaknar på natten. Vill mest ha råd om hur andra har gjort i samma situation. Dvs haft ett barn som sovit med en och sedan försöka vänja den att sova i egen säng.

Natulcien skrev 2015-11-17 18:42:59 följande:

Men varför måste han både sova i egen säng och somna själv? Det är väl inte många 1-åringar som somnar själva? Vår 5-åring har aldrig somnat själv. Vi ligger alltid hos honom tills han somnar. Sen sover han själv i sin säng resten av natten. Han har sovit i egen säng, och hela nätter sedan han var 3 månader.

• Natulcien
    elcg skrev 2015-11-17 21:42:49 följande:

Han måste verkligen inte somna själv däremot tänker jag mer att han kanske kan börja sova i egen säng och även kanske kunna somna om själva om han vaknar till lite på natten. Barn som lärt sig somna själva (vad jag har förstått) har även lättare att somna om själva om de vaknar på natten. Vill mest ha råd om hur andra har gjort i samma situation. Dvs haft ett barn som sovit med en och sedan försöka vänja den att sova i egen säng.

Jo, jag förstod vad du efterfrågade. Därav mitt inlägg. Jag tror nämligen att det enklaste och tryggaste sättet att få barnet att sova i egen säng är att man finns hos barnet när hen somnar.
    Sen tror jag att det är en myt att barn måste somna själva för att somna om på natten. Känner till många barn som bevisar motsatsen. Glad
  • elcg

Känner inte så många som har barn i samma åker och tycker därför det är svårt att veta vad som är "vanligt och normalt". Har en jättenyfiken kille som skulle aldrig sova tror jag om man inte la sig ner bredvid honom i sängen o fick honom att somna. Och även det tar sin lilla tid :) därför är der svårt för mig att hitta ett sätt för honom att vilja stanna kvar i sin egen säng. Men det kanske kommer..

Natulcien skrev 2015-11-17 21:54:52 följande:

Jo, jag förstod vad du efterfrågade. Därav mitt inlägg. Jag tror nämligen att det enklaste och tryggaste sättet att få barnet att sova i egen säng är att man finns hos barnet när hen somnar.

Sen tror jag att det är en myt att barn måste somna själva för att somna om på natten. Känner till många barn som bevisar motsatsen. 

• gbgumman

Jag låg bredvid barnen tills de själva valde att börja somna själv. Sonen var ca 4 år och dotter ca 6 åt.

Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?