• elcg

Somna själv - hur gör ni?

Hej!

Jag har en liten kille här hemma som precis fyllt ett år. Jag har ammat honom nästan fram till att han fyllde ett och har från början tyckt att det var både mysigt och bekvämt att ha honom sovandes i sängen med mig. Nu när jag inte längre ammar funderar jag lite på hur man ska gå tillväga för att vänja honom att somna själv i sin egen säng. Han har aldrig somnat där själv varken när han var jätteliten eller nu. Vi brukar ibland lägga över honom efter han somnat men han vaknar alltid efter någon timme o somnar inte om där, vilket resulterar till att jag lyfter över honom till vår säng. Barn behöver närhet och jag vet att flera kanske väljer att ha sina barn i sin egen säng. Hur har ni andra gjort? (Förlåt för ett långt inlägg!!!)

• Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?
  • elcg

Undrar jag med!!! Har aldrig hört att någon inte nattar sina barn! Men alla är väl olika...

Natulcien skrev 2015-11-18 18:19:24 följande:

Varför gör man så? Låter bli att natta, alltså. La de bara barnen i sängen och gick?

• fragile

hm då nattar inte jag mitt barn isåfall. Det har aldrig behövts. Hon är 13 månader nu och har sen hon var 2 månader lagts i sängen för natten och somnat själv. 
    Idag får hon välling i mörkt rum och läggs ner vaken i sin säng. Pratar, snurrar ca 10 minuter och somnar sen. Vaknar till ibland på natten men söver om sig själv genom att "gunga" med foten. 

• Snultan
    elcg skrev 2015-11-18 10:26:40 följande:

Vi har oxå funderat på om vi ska köra den metoden men det gör för ont i mitt mamma hjärta att höra honom skrika så länge. Så därför tänkte jag att jag skulle skriva här och se hur andra har gjort istället. Lillen är så trygg och social men har sovit dåligt sedan han föddes typ! Jag tror han har sovit en hel natt EN gång!!!

Men det känns kanske inte så farligt att natta honom genom att sitta bredvid tills han somnar? Jag tror han är beroende av er närhet när han ska sova, min son är likadan!
    Matheus 131002!
  • elcg

Nej det skulle faktiskt kännas helt okej. Närhet vet jag att han verkligen behöver och älskar att få. Till och med när vi sover håller han ibland min han lille plutten!

Snultan skrev 2015-11-19 08:12:55 följande:

Men det känns kanske inte så farligt att natta honom genom att sitta bredvid tills han somnar? Jag tror han är beroende av er närhet när han ska sova, min son är likadan!

• elcg

Vilken tur du har som har ett barn som somnar så lätt då! Här skulle det aldrig sovas om man inte behövde det! Alla barn har väl olika behov av nattning och närhet och allt vad det innebär. Man får göra det bästa av det helt enkelt!

fragile skrev 2015-11-19 00:32:07 följande:

hm då nattar inte jag mitt barn isåfall. Det har aldrig behövts. Hon är 13 månader nu och har sen hon var 2 månader lagts i sängen för natten och somnat själv. 

Idag får hon välling i mörkt rum och läggs ner vaken i sin säng. Pratar, snurrar ca 10 minuter och somnar sen. Vaknar till ibland på natten men söver om sig själv genom att "gunga" med foten. 

• fragile
    elcg skrev 2015-11-19 13:39:04 följande:

Vilken tur du har som har ett barn som somnar så lätt då! Här skulle det aldrig sovas om man inte behövde det! Alla barn har väl olika behov av nattning och närhet och allt vad det innebär. Man får göra det bästa av det helt enkelt!

Absolut! O visst är det så, finns barn som inte behöver nattas.

Men vi hjälpte henne på traven genom att inte buffa o vara i rummet när hon skulle sova. Hon grät kanske 3 nätter à 1h. Efter det så har hon somnat själv.
  • Snultan
    elcg skrev 2015-11-19 13:28:04 följande:

Nej det skulle faktiskt kännas helt okej. Närhet vet jag att han verkligen behöver och älskar att få. Till och med när vi sover håller han ibland min han lille plutten!

Åh, de gör min son också. Så gulligt!

Ni kommer nog hitta en rutin som passar er. Och vaknar ungen på natten så känns det som att det inte finns så mycket man kan göra. Lycka till!
    Matheus 131002!
  • Kattflickan
    fragile skrev 2015-11-19 00:32:07 följande:

Grattis! Jag har aldrig hört om något barn som somnat av sig själv. Använde du någon metod?
  • fragile
    Kattflickan skrev 2015-11-19 20:00:03 följande:
    Grattis! Jag har aldrig hört om något barn som somnat av sig själv. Använde du någon metod?
    Tack! =) 
    Hon visade tidigt redan från typ födseln att hon var ett riktigt "sovbarn". 
    Från det att hon var 2 månader fram till det att hon var 4 månader så buffade vi henne till sömns i hennes säng. Detta tog mellan 1,5-2h varje gång, ohållbart ansåg vi. Så när hon blev 4 månader flyttade hon in i eget rum, vi slutade med nattmaten och slutade buffa då också. Det tog tre nätter för henne att förstå att det var slut med att äta på natten, dessutom så låg hon lite över kurvan. Hon var ledsen i tre nätter. Sedan dess har hon somnat själv, utan att gråta. 
    Visst har det hänt nån enstaka gång att hon varit ledsen men då har vi bara gått in och sagt schh mamma/pappa är här, o då har hon lugnat sig och somnat =) 

Det kanske verkar barbariskt att köra nån mildare form av 5 minuters metoden, men vi körde den. Nu grät inte hon så hysteriskt, utan hon var mest ledsen kanske 1h som max. Hon somnar själv idag och kan ibland vakna på natten och gunga sig själv till sömns igen. Nu är inte jag den som springer in till henne om hon blir ledsen nåra sekunder. 
  • Ramborg

Mina två har sovit i egna rum från ungefär tre månaders ålder. När vi flyttade ut dem från vårt sovrum har de börjat sova bättre och i princip sovit hela nätterna sedan dess.

Ingen av dem har kunnat somna om man är därinne. Amning / ersättning / välling, sedan sängen. Man säger godnatt och går ut. Antingen somnar hon direkt. Eller så somnar hon inte, och då får man ta upp och ha henne i famnen en kvart eller så, sedan lägga henne igen och gå ut ur rummet. Rinse and repeat.

Om man sitter bredvid, ligger bredvid, ligger i vuxensovrummet med henne, sjunger, berättar saga, vyssjar, går med vagn, går med sele... så somnar hon inte. Båda mina flickor har funkat så. Ensam och lugn i sin egen säng eller inte somna alls.

42.
Svar på tråden Somna själv - hur gör ni?