Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Ostädat

Synd, men det är inget krav på att det varken ska vara städat eller luktfritt i en lägenhet bara för att någon ska flytta ut om några veckor. Sorry. Däremot kan din dotter och hennes pojkvän kräva att det är städat och luktfritt när de flyttar in, om några veckor. 

Din dotter kommer förmodligen få betala extra på hyran för köksfläkten, ca 75-200 kr brukar vara standard. Ev även för tapeter och ommålning, men eftersom det är efter en rökare så brukar det lösas.

Om kontrakt dessutom inte är påskrivet kan de inte kräva ett dyft, men om det är det och sedan inte flyttar in pga att de inte är nöjda med städningen (fast den tekniskt sett är ok) eller utrustningen (ingen köksfläkt, för det avgör hyresvärden om de ska sätta in...) så är det kontraktsbrott och får betala för det.

Ni får helt enkelt ta att värden löser detta.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Glittermamma skrev 2015-11-17 17:08:43 följande:

over and out det löser sig nog tråden avslutad

Lite fegt att springa sin väg när man inte får absolut medhåll, kanske, men du gör som du vill.
  • Aniiee
    Glittermamma skrev 2015-11-17 18:18:32 följande:

Den som har bott där,
    kan bli ersättnings skyldig eftersom denne har rökt
    ner hela lägenheten. Dessutom , får man röka inne?
    Det undrar jag. Borde få betala för inrökta tapeter,
    samt att återställa fettfläckarna och det är endast via målning
    eller att tapetsera. Vem säger att den inflyttade ska böta?
    Det är ju den föregående som bott förut som får stå för det
    den har slitit och förstört. Det blir om besiktning eller ingen
    flytt alls. Jajaj,  säger allt om skitsverige. Senast idag rensade
    jag i brunnar hemma under badkar, duschar,
    det är jätteäckligt därunder, gör det minst 3 gånger eller
    mer om året.

Den som bott där kan bli ersättningsskyldig - JA, till hyresvärden. Inte till din dotter. Och det avgör hyresvärden (observera "kan" i din egen mening)

Dessutom, får man röka inne? - Det vet jag inte hur den hyresvärden ställer sig till. Du får fråga.

Borde få betala inrökta tapeter, samt återställa fläckarna och det är endast via målning och tapetsera - Det avgör inte du, utan.... gissa tre gånger.

Vem säger att den inflyttade ska böta? - Ingen, men om den nyinflyttade vill ha saker ändrade som inte hyresvärden tycker är nödvändigt så får man betala för sin höjningen i hyresstandarden. Handlar inte om böter, utan att man betalar för det man vill ha.

Det är ju den föregående som bott förut som får stå för det den slitit och förstört - Ja, om hyresvärden anser att slitaget på lägenheten år onormalt stort så kommer hyresvärden kräva den förra hyresgästen på det. Om Hyresvärden tycker att det är normalt slitage som ändå behöver åtgärdas så kommer värden stå för det. Om den nya hyresgästen vill ha något utöver hyresstandarden (där fläkt INTE ingår, om inte värden tycker det) så får den nya hyresgästen betala för det "överskottet".

Det blir ombesiktning eller ingen flytt alls - Ja, ombesiktning kommer det bli, men det betyder inte att de måste flytta dit, om de inte vill. HAr de skrivit på kontrakt och sedan vägrar flytta in när alla ev åtgärder för lägenheten är klar så får de dock betala för kontraktsbrottet.

Jaja, säger allt om skitsverige - Du har verkligen ingen koll alls på hur det ser ut i resten av värde. På en del ställen får man vara glad om man har varmvatten alls.

Senast idag rensade jag i brunnar hemma.... - Ja, skitar du ner får du väl städa efter dig. Duh, liksom.
  • Aniiee
    Glittermamma skrev 2015-11-18 16:13:51 följande:

JO det har jag, man lämnar inte skitiga hem för visning,
    det hör väl till vanligt folkvett, eller har folk slutat städa helt ??
    Nej nu blir det ombesiktning och med städat.
    Här hemma är vi nog överdrivet renliga då. Men vad är felet i det ?Härmed
    undanbeder jag er att svara i tråden, då det är löst.
    I alla fall från min sida.

Fortfarande så är det till syvende och sist värden som avgör om det är tillräckligt städat eller inte, inte du. Ombesiktning hade ändå skett EFTER hyresgästen flyttat ut.
Svar på tråden Ostädat