• Anonym (Ts)

Semester, eller sjuk/vab?

Har semester denna vecka. Planen var att vara hemma och fixa med lite saker, och vila. Igår och idag har mitt barn varit förkyld, så hade jag inte ändå varit hemma hade det blivit vab. Idag var lite gränsfall, hade jag haft nått jätteviktigt på jobbet hade det nog blivit halvdag på förskolan. Nu på kvällen har jag fått rejält ont i halsen och känner mig sjuk. Med största sannolikhet är jag sjuk imorgon.

Så frågan är, när jag ska tidrapportera i slutet av månaden, ska jag skriva semester hela veckan som planerat, eller ska jag rapportera vab plus sjukdag/ar? Hur brukar man göra?

• Svar på tråden Semester, eller sjuk/vab?
  • Anonym (*)

Har du anmält VAB så redovisar du ju det. Samma om du ringt och sjukanmält dig.

Är du bara hemma, och inte säger något, så är det ju semester.

• Anonym (Ts)

Jag har inte anmält något till FK men funderar på att göra det. Barnet har ju inte varit på förskolan, men det var planerat sedan innan.

Jag har heller inte anmält vab eller sjukdom till jobbet. Har ett väldigt individuellt och flexibelt jobb, bara jag rapporterar timmarna korrekt och levererar det jag ska så kan jag jobba hemma, vabba eller vara sjuk bäst jag vill. Skulle jag ringa chefen och säga att jag är sjuk när jag har semester skulle han tro att jag blivit knäpp.

• Milleman

Jag hade tagit ut vabb de två dagar barnet varit hemma från förskolan.

• Anonym (Hej)

Byter du din semester mot vab/sjuk hos arbetsgivaren så kan du ansöka om vab hos FK. Det handlar ju om att du går miste om ersättning pga sjukt barn, så du kan inte få betald semester/vab samtidigt.

• Anonym (Ts)

Jag kommer absolut inte ta ut ersättning från FK om jag rapporterar semester. Ofta glömmer jag söka ersättning från FK även när jag rapporterat vab, så jag håller absolut inte på med bidragsfusk.

Rapporterar jag sjukdag imorgon så förlorar jag ekonomiskt på det också, eftersom jag då inte får någon ersättning alls. Dock får jag ju semesterdagar över som jag kan använda till något roligare än att torka snor och hosta.

• Anonym (Ts)
    Milleman skrev 2015-11-17 21:43:55 följande:

Jag hade tagit ut vabb de två dagar barnet varit hemma från förskolan.

Barnet ska vara hemma hela veckan, det var planerat sedan länge.
  • Ms H
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-17 21:24:43 följande:

Jag har inte anmält något till FK men funderar på att göra det. Barnet har ju inte varit på förskolan, men det var planerat sedan innan.

Jag har heller inte anmält vab eller sjukdom till jobbet. Har ett väldigt individuellt och flexibelt jobb, bara jag rapporterar timmarna korrekt och levererar det jag ska så kan jag jobba hemma, vabba eller vara sjuk bäst jag vill. Skulle jag ringa chefen och säga att jag är sjuk när jag har semester skulle han tro att jag blivit knäpp.

Menar du att du i efterhand kan rapportera att du varit sjuk en eller flera dagar?
  • Mael08

Enligt semesterlagen har du rätt att byta semester mot sjukdagar eller vab. Då ska du anmäla det snarast till din arbetsgivare, vilket i praktiken brukar betyda senast den dag då du är tillbaks på jobbet. Tänk dock på att kolla med din arbetsgivare om ni har några speciella regler kring detta, utöver semesterlagens bestämmelser. På mitt jobb krävs tex läkarintyg från första sjukdagen om man vill byta semesterdagar mot sjukdagar.

• Anonym (Ts)
    Ms H skrev 2015-11-17 22:00:09 följande:

Menar du att du i efterhand kan rapportera att du varit sjuk en eller flera dagar?

Om jag har inte har semester brukar jag maila chefen om jag måste vabba eller är sjuk. Ingen annan måste täcka upp för mig på jobbet, och bara jag gör det jag ska har jag väldigt stor frihet. I slutet på månaden fyller jag i frånvaro i tidrapporten. Det gäller sjukdom, vab, semester eller vad det nu är för frånvaro.

Nu har jag ju semester, så ingen räknar med att jag ska vara på jobbet denna vecka. Inga möten, ingenting. Alltså

Det jag undrar är, när jag fyller i min frånvaro i tidrapporten, ska jag skriva semester hela veckan eller ska jag fylla i vab + sjukdag? Gör jag det så får jag ju ingen lön från arbetsgivaren på 3 dagar, men får istället 3 semesterdagar över sen.
  • Anonym (Ts)
    Mael08 skrev 2015-11-17 22:11:24 följande:

Enligt semesterlagen har du rätt att byta semester mot sjukdagar eller vab. Då ska du anmäla det snarast till din arbetsgivare, vilket i praktiken brukar betyda senast den dag då du är tillbaks på jobbet. Tänk dock på att kolla med din arbetsgivare om ni har några speciella regler kring detta, utöver semesterlagens bestämmelser. På mitt jobb krävs tex läkarintyg från första sjukdagen om man vill byta semesterdagar mot sjukdagar.

Tack, det var precis det jag ville veta.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-17 22:27:29 följande:
    Om jag har inte har semester brukar jag maila chefen om jag måste vabba eller är sjuk. Ingen annan måste täcka upp för mig på jobbet, och bara jag gör det jag ska har jag väldigt stor frihet. I slutet på månaden fyller jag i frånvaro i tidrapporten. Det gäller sjukdom, vab, semester eller vad det nu är för frånvaro.

Nu har jag ju semester, så ingen räknar med att jag ska vara på jobbet denna vecka. Inga möten, ingenting. Alltså

Det jag undrar är, när jag fyller i min frånvaro i tidrapporten, ska jag skriva semester hela veckan eller ska jag fylla i vab + sjukdag? Gör jag det så får jag ju ingen lön från arbetsgivaren på 3 dagar, men får istället 3 semesterdagar över sen.
    Fast du får ju ersättning från FK när du vabbar, istället för lön. Första sjukdagen är karens, så den får du inte betalt för.

Om du inte bryr dig om de där tre dagarna, så skriv semester. Men om du känner att din semester blev förstörd oh att du vill ha den tillgodo någon annan gång, då anmäler du sjukdag och VAB.
  • Anonym (...)

Hänger inte med riktigt.

Om man har semester och barnet inte ska vara på förskolan, hur kan man då vabba? Vab är ju när man avstår arbete pga sjukt barn.

Förklara gärna- jag är nyfiken.

• Mael08
    Anonym (...) skrev 2015-11-17 23:22:55 följande:

Hänger inte med riktigt.

Om man har semester och barnet inte ska vara på förskolan, hur kan man då vabba? Vab är ju när man avstår arbete pga sjukt barn.

Förklara gärna- jag är nyfiken.

Så här är tanken bakom reglerna att man har rätt att avbryta sin semester om man blir sjuk. Huvudsyftet med semester är vila och rekreation. Om du blir sjuk, så kan du inte ägna semestern åt det du tänkt. Därför har du rätt att avbryta semestern, för att vid ett senare tillfälle ta ut dina semesterdagar. Samma sak gäller om barnen blir sjuka under semestern. Då går det att byta semesterdagar mot VAB.
  • Anonym (Hej)
    Mael08 skrev 2015-11-18 07:08:58 följande:
    Så här är tanken bakom reglerna att man har rätt att avbryta sin semester om man blir sjuk. Huvudsyftet med semester är vila och rekreation. Om du blir sjuk, så kan du inte ägna semestern åt det du tänkt. Därför har du rätt att avbryta semestern, för att vid ett senare tillfälle ta ut dina semesterdagar. Samma sak gäller om barnen blir sjuka under semestern. Då går det att byta semesterdagar mot VAB.
    Stämmer!
  • Anonym (...)
    Mael08 skrev 2015-11-18 07:08:58 följande:

Tack!
Svar på tråden Semester, eller sjuk/vab?