• Lurifixen

tvist. muntlig förberedelse.

Om två veckor ska jag till tingsrätten för muntlig förberedelse.

Vad kommer hända?

Bakgrund. Ex sambo har en stor skuld till mig. Skuldebrev mm finns. Ändå bestrider han. Utan egentlig motivering.

Kan domaren avgöra tvisten innan en riktig förhandling?

• Svar på tråden tvist. muntlig förberedelse.
  • driver28

Låter som det kommer gå vidare till huvudförhandling om han fortsätter att bestrida skulden. Men det är klart har du solida bevis mot inget så kanske ditt underlag räcker.

• Kjell2
    Lurifixen skrev 2015-11-17 23:22:09 följande:

Om två veckor ska jag till tingsrätten för muntlig förberedelse.

Vad kommer hända?

Bakgrund. Ex sambo har en stor skuld till mig. Skuldebrev mm finns. Ändå bestrider han. Utan egentlig motivering.

Kan domaren avgöra tvisten innan en riktig förhandling?

Ni kommer få presentera era yrkanden och eventuella bevis. Därefter kommer någon form av diskussion ske. Domaren kommer trycka på en del för att ni ska komma överrens. Gör ni inte det avbryts det och det blir en huvudförhandling om några månader. Eventuellt blir ni tillsagda att komplettera med mera underlag.

Det blir alltså inget avgörande som ni inte båda accepterar.

Viktigt att förberede - Vilken är det lägsta nivå på kompromiss du kan acceptera. Tänk på saker som summa, ränta, betalningsplan, processkostnader.
  • Moderno
    Instämmer med föregående.

Inför den muntliga förberedelsen tycker jag att du noggrant bör överväga att släppa en viss del av skulden. Kan du tänka dig att han betalar hälften av det han är skyldig, till exempel?

Vid förberedelsen kommer domaren att försöka få er att göra upp i godo. Därför kan det vara bra att ha en idé hur mycket man skulle kunna tänka sig att släppa på skulden (en förlikning innebär att du inte kommer att vinna helt). 

Glöm inte att ha rättegångskostnader med i åtanke också (dvs. du kanske går med på att stryka 20% av skulden och att den ex-sambo slipper betala rättegångskostnaderna, t.ex. avgifter som du lagt ut m.m.).

En bra beskrivning hur en förlikningsförhandling kan gå till är "Domstolen - friad eller fälld" som finns på svt play (avsnitt 5).

Lycka till!
Svar på tråden tvist. muntlig förberedelse.