• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Flash Gordon
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 09:44:21 följande:

Självklart produceras det inte mindre metangaser för att djuret står inomhus, Däremot så kommer det inte ut i luften lika mycket om djuret står inomhus. Därmed är det bättre ur miljösynpunkt om kor står inne istället för ute. Det finns flera dokumentärer om ämnet det e bara du kollar upp det smile1.gif

.

Vad har de nu lurat i dig?

Det är kraftfodret som är den stora boven. Ihop med värme och ljus. Inte huruvida korna fiser utomhus eller inomhus.

Att ställa korna i ett hermetiskt tillslutet stall och sedan samla in gaserna som bildas därinne är ingen teknik som används i någon som helst skala.

Finns många olika länder och människor som har tillgång till kött, men använder kött som en krydda inte som huvudrätt. alltså använder några gram till en hel familj. Och jag tror inte att man äter 365 dagar om året om man får välja. tex i skolan har dom pannkaka, grönsaksoppa, ärtoppa, som vegetariska alternativ även i skolan. Och äter man då 5 gånger om dagen så är det sjuka mängder kött om du ska äta kött till varje måltid. Så mycket behöver ingen människa.

.

Folks om äter bara "några gram om dagen" gör det i huvudsak för att de inte har råd. Och ingen äter kött fem gånger om dagen 365 dagar om året. Var får du dina idéer ifrån?

Bättre att titta på faktiska siffror, som vi har. Åtminstone någorlunda.

För övrigt innehåller pannkaka animaliskt protein i form av både ägg och mjölk.

Sen säger folk b12 hit och dit, b12 lagras i kroppen och kan tillgodoses även 5 år efter du slutat äta kött, och behöver sällan tillföras för att hålla en normal nivå. och behövs det tillföras behövs det bara fyllas på för att hålla en längre tid, Och då kan man ta kosttillskott under en kort period. eller dricka soya mjölk berikad på b12 eller dylikt..

Ja, alla som inte äter animaliskt protein måste komplettera med B12. Förr eller senare. Det visar att den typen av kost inte är naturlig för människan.

Vi dödar inte djur, varken spindlar,myggor,flugor, fjärilar eller liknande. Vi släpper ut dom om dom är inomhus.  Vi försöker i största mån att inta skada, eller döda djur. Vi värdesätter djurets liv..

Åkeeeej!

Apor äter också kött och dom har inte utvecklats från apstadiet. Vi har helt enkelt en annan genuppsättning samt hjärna som tagit oss hit. Med eller utan kött. .

Ja, vi har en annan hjärna. En hjärna som började utvecklas när vi lärde oss att äta kött. Det är liksom hela poängen.

Gorillor och schimpanser åt/äter inte samma mängd kött som våra förfäder gjorde och blev därmed kvar på ap-stadiet.

• Anonym (Hujedamej)

För några år sedan avslutade jag och min familj vänskapen och umgänget amed en annan familj som vi umgåtts med i åratal, ja min man sedan barnsben eftersom han är nära släkt med denna familj.
    Denna familj blev först lakto-ovovegetarianer av lite dunkla etiska skäl. Fine! det gick fortfarande att umgås med dem på ett väldigt trevligt sätt. Efter ett år blev de veganer och djupt fundamentalistiska. Predikade sina nyvunna erfarenheter på ett närmast aggressivt sätt, var hånfulla mot dem som inte var veganer (alltså vi och flera andra i deras vänkrets). De blev lika plötsligt fanatiska löpare som springer maraton och åker vasalopp.De hade aldrig tid att  träffas och var heller inte så roliga att umgås med, eftersom vi ständigt var utsatta för kritik och omvändelseförsök. Vi tackade för tidigare trevligt umgänge och sa farväl. de verkade inte bry sig.

Jag tycker att det är påfallande hur ofta veganer blir dömande predikanter och också faller för krävande uthållningssporter. En form av kvasireligiös späkning kanske?

• sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:11:43 följande:

www.vegetarian.se/Kottfolder.html

Där har du lite läsning. Källorna står längst ner om du vill läsa mer om ämnet.

Det är det vanliga man läser från vegan/vegetariansida. De djurhållare och veteterinärer jag kommer i kontakt med inom bekantskapskretsen berättar helt annat.
    När det gäller vatten, så var det Sverige som Mandel vill ha svar på. Vatten är ingen brist i Sverige, vi har gått om vatten.
    Som vi påpekat tidigare så är mycket av betesmarken man använder för betesdjur inte mark som man kan odla potatis på (eller något annat som kräver bördig jord) plus att vi har en biotoper i vårt landskap som bygger på att det finns betesdjur.
    Det som tar över vår bördiga jord är bostäder och förut så var det golfbanor (som förvisso har en större artrikedom än vad åkrar har)
  • Flash Gordon
    Anonym (Jag) skrev 2015-11-19 09:18:09 följande:
    Det ska de veta, annars blir jag som livsmedelsinspektör inte glad... Vi har spårbarhet, vilket gör att man ska kunna spåra tillbaka till gården (ibland några gårdar). Livsmedelsföretagarnas ansvar är dock bara att kunna spåra tillbaka ett led (deras grossist) och ett led framåt om de säljer till andra företag. Skulle en produkt visa sig inte vara bra kan man därför spåra tillbaka och se var det gått fel och stoppa den gården. 
    Det brukar stå flera länder ibland på märkningen, men det beror på att företagen inte kan justera etiketten för varje ny leverans
    Ja, i den bästa av världar men de kan sällan svara på mer än vilken grossist som levererar när folk ringer och frågar - och det är rätt många som gjort det testet.

Det är oftast i grossistledet och innan grossisterna som det kan vara problem.

Olika sändningar slås ihop och blandas.

Sändningar felmarkeras av misstag, eller medvetet.

Importerade varor går inte att spåra fullt ut.

Och så vidare.
  • sextiotalist

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

• Mandel
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:11:43 följande:

www.vegetarian.se/Kottfolder.html

Där har du lite läsning. Källorna står längst ner om du vill läsa mer om ämnet.

Fast det handlar ju fortfarande inte om bara svensk djurhållning. I Sverige använder man inte hormoner och antibiotika används inte i förebyggande syfte utan i Sverige behandlas enbart det djur som blivit sjukt när det väl är sjukt och man säkerhetsinjicerar inte hela besättningen.
    Det skövlas inte skog i Sverige för att göra vallodlingar eller hagmarker.
    Och att tro att grönsaksodling inte slukar energi den med är bara naivt.Eko-odling kräver mer diesel än konventionell odling eftersom man måste ogräshacka manuellt - traktor, mycket mer än vanlig odling. I Sverige får vi vattna våra odlingar av rotfrukter vissa år eftersom det krävs mycket vatten för att få en god skörd.

Det finns regler för burhöns och Sveriges regler är striktare än övriga Europas. Man kan välja eko-ägg ifrån frigående hönor om man vill göra ett bra val. Allt handlar om att göra bra val. Man måste vara en medveten konsument oavsett om man är vegan, vegetarian eller köper lite kött ibland.

Sedan är denna du länkar till baserad väldigt gammal källor. Yngsta är 14 år. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Me)
    Mandel skrev 2015-11-19 10:37:23 följande:

Fast det handlar ju fortfarande inte om bara svensk djurhållning. I Sverige använder man inte hormoner och antibiotika används inte i förebyggande syfte utan i Sverige behandlas enbart det djur som blivit sjukt när det väl är sjukt och man säkerhetsinjicerar inte hela besättningen.
    Det skövlas inte skog i Sverige för att göra vallodlingar eller hagmarker.
    Och att tro att grönsaksodling inte slukar energi den med är bara naivt.Eko-odling kräver mer diesel än konventionell odling eftersom man måste ogräshacka manuellt - traktor, mycket mer än vanlig odling. I Sverige får vi vattna våra odlingar av rotfrukter vissa år eftersom det krävs mycket vatten för att få en god skörd.

Det finns regler för burhöns och Sveriges regler är striktare än övriga Europas. Man kan välja eko-ägg ifrån frigående hönor om man vill göra ett bra val. Allt handlar om att göra bra val. Man måste vara en medveten konsument oavsett om man är vegan, vegetarian eller köper lite kött ibland.

Sedan är denna du länkar till baserad väldigt gammal källor. Yngsta är 14 år. 

Ja men det handlade om både Sverige och utomlands. Vi importerar utländskt kött hit, samt fisk osv. Alla i sverige äter inte bara svensk och ekologiskt odlat kött?. 

Du får gärna göra lite arbete själv och leta efter fakta som du söker.

Jag antar att oavsett hur mycket tid jag skulle lägga ner för att hitta "rätt källa, rätt tid, rätt handling" så skulle det ändå hittas något kryphål som inte var "perfekt"

Helt enkelt Sverige har inte så bra djurhållning som folk vill tro, det har inte andra länder heller. Även om deras är värre.

• Anonym (Me)
    sextiotalist skrev 2015-11-19 10:32:25 följande:

En liten fråga när det gäller er som anser att man inte ska äta kött. Mig veterligen bland de vanligaste allergierna finns mycket mot just olika grönsaker, frukter och nötter (även fisk och skaldjur)
    Men allergi mot vanligt kött är inte lika vanligt som det ovan nämnda.

Jag har flera i min omgivning (inklusive mig själv) som inte skulle kunna leva vegatariskt eftersom vi är allergiska/överkänsliga mot bla baljväxter och nötter. Det är flera i min omgivining som kan riskera sitt liv genom att äta ovanstående.

Hur ser ni på det?

Jag har vänner som gått över från vegankost/vegatarisk kost till blandkost, just för att det inte fungerade för dom, allergier en orsak och en annan orsak har varit att deras kroppar inte kunnat ta upp näringsämnen i vegetarisk form utan de var tvungna att ta tillskott (t.ex animaliskt järn)

Jag fick en allergisk reaktion mot animaliskt protein. Så jo man kan få det.

Betyder det att jag inte är gjord för att äta kött? Vilken tur jag är vegetarian isåfall.

Om man är allergisk mot något så vill ju kroppen självklart inte äta det, och man bör inte äta det... Men när det gäller grönsaker, sallad, pasta, potatis, ris, soya, bönor, baljväxter och nötter. Så kan man utesluta det man är allergisk mot och ersätta det med andra grönsaker och sallader som man tål.

• sextiotalist
    Anonym (Me) skrev 2015-11-19 10:56:56 följande:

Jag fick en allergisk reaktion mot animaliskt protein. Så jo man kan få det.

Betyder det att jag inte är gjord för att äta kött? Vilken tur jag är vegetarian isåfall.

Om man är allergisk mot något så vill ju kroppen självklart inte äta det, och man bör inte äta det... Men när det gäller grönsaker, sallad, pasta, potatis, ris, soya, bönor, baljväxter och nötter. Så kan man utesluta det man är allergisk mot och ersätta det med andra grönsaker och sallader som man tål.

Det påstår jag inte. Det jag påstår att det är vanligare med allergier mot saker från växtriket än allergier mot kött. Dvs våra kroppar verkar ha det lättare att bilda allergener mot växtrikets produkter.

Min sambos ena barn är multiallergisk och kan inte äta mycket från växtriket, han lever ihop med en vegan och de kan i stort sätt inte äta samma rätter alls. Så det är inte bara att byta ut.
    Den veganen är tack och lov inte någon med pekpinnar och försöker "frälsa" omgivningen.
  • nordanvinden

Psykopatiskt som i oförmågan att följa och förstå socialt accepterat beteende sakna ångerkänslor svårare att känna rädsla . Inte förstå andra människors känslor och känna med dem? Kom igen inget av detta handlar om djur utan om mänsklig samvaro. Empati är ett drag utvecklat för att vi ska kunna samarbeta med andra individer och därigenom nå större framgång och trygghetän vad vi klarar själva. Att djur inte räknas dit faller sig självklart eftersom kött under lång tid varit ett essentiellt tillskott till vår föda för att vi ska överleva. Faller knappast under Psykopatiskt beteende då psykopati är ett handikapp i samspelet med andra MÄNNISKOR.

Däremot tycker jag att alla som inte skulle kunna döda ett djur inte heller ska äta kött. För det är en djävla dubbelmoral.

Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag