• helena29

Min 1-årings beteende!!?

Har en som på 13 månader. Han är aktiv, lite vild, snabb och energisk. Viljestark o lite gnällig.
    Nu till "problemet". Han nyps, bits och kastar saker.
    Har man honom i famnen o gosar kan han nypas i ansikte, hals, armar. Även bitas. Han vill gärna peta på andra barn i ansiktet och ibland nypas o bitas. Gör verkligen jätteont!
    När han leker med nån grej så måste han alltid kasta iväg grejen. Vad det än är! Tittar en stund, sen kastas grejen iväg! Likadant vid matbordet med mugg o tallrik. Rätt över bordet med rejäl fart! Vi vet verkligen inte hur vi ska få stopp på detta. Försöker markera direkt men hjälper ju inte. Det som oroar mig är att han i januari ska börja på förskolan och vill såklart att han inte ska ha detta beteende där. Har ni några råd till mig??

• Svar på tråden Min 1-årings beteende!!?
  • straw2008

Vid matbordet får ju ni ansvara för hans tallrik o glas alt köpa sån med sugpropp. 
    Känns som han utvecklas o testar hur det låter när man kastar saker osv. 
    Gällande att skada andra är det ju nolltollerans givetvis, låt honom helst enklet inte komma nära andra barn med händerna? 

I kinamockaskogen.....
  • helena29
    straw2008 skrev 2015-11-18 10:55:48 följande:

Vid matbordet får ju ni ansvara för hans tallrik o glas alt köpa sån med sugpropp. 
    Känns som han utvecklas o testar hur det låter när man kastar saker osv. 
    Gällande att skada andra är det ju nolltollerans givetvis, låt honom helst enklet inte komma nära andra barn med händerna? 

I kinamockaskogen.....
    Men när han nyper och biter oss då?? Vi kan ju inte undvika o va nära?? Hur visar man en 13-månaders när hans beteende är fel?
  • straw2008

Jag skulle helt enkelt mkt bestämt lägga eller sätta ifrån mig honom. 
    Vår minsta som nu är 18 mån kan göra så ibland, då går jag ifrån rummet så får hon stå innanför grinden o bli ledsen. Visar så tydligt jag kan att det inte är kul alls. 

I kinamockaskogen.....
  • helena29
    straw2008 skrev 2015-11-18 12:23:48 följande:

Jag skulle helt enkelt mkt bestämt lägga eller sätta ifrån mig honom. 
    Vår minsta som nu är 18 mån kan göra så ibland, då går jag ifrån rummet så får hon stå innanför grinden o bli ledsen. Visar så tydligt jag kan att det inte är kul alls. 

I kinamockaskogen.....
    När han kastar allt då? Varenda leksak eller grej ska kastas iväg!
    Tänker på förskolan hur det kommer bli...
  • Carolinek89

Vår son som nu är 15 månader slåss ibland vi gör så att vi tydligt och bestämt säger att nej man får inte slåss sen talar vi om att man får klappa fint istället så visar vi honom hur man gör, fick vi göra oftare förut nu vet han ju själv hur man gör och han slåss mindre nu och börjar klappa en istället om man säger till honom :) 

Förut kastade han saker konstant nu kastar han inte lika mycket mest när han är arg eller trött. Men vi gör liknande sak där att vi talar om för honom att man inte får kasta saker och visar honom hur man leker med leksakerna istället tex fortsätter han kasta ändå tar vi dock bort leksaken tills han lugnar ner sig.

Vi försöker alltså visa vad man får göra också och inte bara vad man inte får göra, och försöker visa att det är positivt och att vi blir glada när han göra rätt så att säga. Man känner sig jättetjatig ibland men så är det :)  

• Vestra

Var på en föreläsning där det bla handlade om barn små barn då som bits, nyps och rivs osv. Att bryta ögonkontakten genom att vända barnet  bort från sig var tydligen grejen.
    Inte testat själv. Men när man håller dom och dom medvetet nyps eller så, så bryter man genom ett "nej" och så vänder man barnen bort från sig, alltså barnets rygg mot sig ist för mage/mage. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Dasha
    Carolinek89 skrev 2015-11-18 12:42:24 följande:

vi tydligt och bestämt säger att nej man får inte slåss sen talar vi om att man får klappa fint istället så visar vi honom hur man gör, 

ja precis!!!!!!!!
    Carolinek89 skrev 2015-11-18 12:42:24 följande:

Vi försöker alltså visa vad man får göra också och inte bara vad man inte får göra, och försöker visa att det är positivt och att vi blir glada när han göra rätt så att säga.

precis, tänkte skriva samma sak!

stoppa handen, säg strängt  "inte slå!", säg snällt: "klappa fint!", medan du visar hur man klappar.

bli glad och visa det, när han klappar.

försök alltid fånga hans hand innan han nyper/slår dig, det får han inte göra! jag har läst många trådar på fl, där tvååringar slår sina föräldrar, biter dem. Det blir betydligt mindre gulligt ju äldre han blir!

angående kastandet:
    försök föregå, fånga handen, säg; INTE kasta bilen! köra bilen! (visa hur man kör). Annars tar jag bilen!
    inte hasta skeden! äta med skeden! Annars tar jag skeden!

säg en gång till, sedan ta bort bilen för en stund.
    om han kastar mat och tallrikar - gör han det även om du lägger en bit i taget framför honom? ?

Svar på tråden Min 1-årings beteende!!?