• sitra

Ostar

Idag köpte jag salladsost i saltlake (från lidl,märket sofre,ej plastförpackad utan i burk) nu är jag jättenojig o vet inte om det är ok o äta eller ej.står pastöriserad mjölk,sen på tyska står det pastöriserad koemelk..

Har läst livsmedelsverkets ostguide men blirinte klokare av det

• Svar på tråden Ostar
  • Cyanea

Ost på pastösiserad mjölk är helt ok så länge det inte är mögel- eller kittost. Salladsost på pastöriserad mjölk kan du alltså äta med gott samvete :) Dock ska man akta sig för får- och getmjölk även om den är pastöriserad om jag inte missminner mig. 

• sitra

tack för svaret :) måste bara fråga angående mozarella i plastförpackning också...är det ok o äta det? ex som smörgåspålägg? 

• Cyanea

Lite beroende på vilken mozzarella så ja. Är den på pastöriserad komjölk är den inga problem. Tänk dock på att inte förvara den öppnad för länge! :)

• sitra

alltid massa funderingar kring ost...tänkte laga lasagne och har en påse riven ost (gouda) i frysen...sist jag lagade lasagne  blev det mycket ost över så då lade jag in den i frysen. Undrar nu om jag kan använda osten? 

• Cyanea

Absolut går det bra, gouda är ingen mögelost och den har ju dessutom varit ett tag i frysen och blir kraftigt upphettad :)

Svar på tråden Ostar