• Anonym (mamma mu)

Sambos - har ni gemensam ekonomi?

Jag är lite nyfiken på att höra era lösningar: ni som är sambos, har ni gemensam ekonomi? Har ni t.ex ett gemensamt konto, dit ni lägger in pengar, och därifrån hyra, räkningar m.m dras? Berätta!

Jag är sambo sedan sex år tillbaka, men vi har fortfarande inte gemensamt ännu på grund av att jag studerat och haft en inkomst på 4500 i månaden, varav 3300 gått åt till hyra. Hyran har vi alltså delat lika på, men min arbetande sambo har stått för 90% av vår uppvärmning, mat, nöjen och även bränsle.

• Svar på tråden Sambos - har ni gemensam ekonomi?
  • Anonym (***)

Jag tycker det låter som att ni har gemensam, eftersom han täcker upp för dig.

• Unaangelita

Jag och min sambo sen 3 år tillbaka har gemensam ekonomi. Vi har ett gemensamt konto, ett gemensamt sparkonto och ett gemensamt långtidsspatkonto. 100% gemensam ekonomi som sagt. Jag är anställd med fast lön och han är egen företagare med varierande lön. Detta passar oss bäst har vi kommit på :)

• GHopper

Vi har ett konto på ica-banken där vi sätter in pengar till mat, kläder till barnet, mindre inköp till hemmet mm. Kostnader för boende och det som gör till samt förskola och annat gemensamt betalar en av oss och den andra för över halva summan. Vi delar lika rakt av och har alltid gjort. Ibland har en av oss tjänat mer, och ibland den andra. Men båda har alltid haft en rimlig summa kvar varje månad att göra vad den vill med även om det inte alltid varit exakt lika mycket.

Vi har bott tillsammans i 11 år och har aldrig haft ett gräl om pengar, så det fungerar bra för oss

• Anonym (*)

Vi har ett gemensamt konto för alla gemensamma utgifter. Där sätter vi in varsin bestämd summa varje månad och börjar det bli tomt på kontot så sätter vi in lite extra. Min sambo, som både tjänar och äter mest, sätter in lite mer än vad jag gör. Utöver det kontot är våra ekonomier separata. Typ. Har man köpt något för egna pengar är det inte så att den andra absolut inte får röra det.

• Mascaraklumpar

Vi hade ett konto var och den som hade mest pengar för tillfället betalade, typ. Ingen speciell fördelning eller uppdelning.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-18 18:47:32 följande:

Vi hade ett konto var och den som hade mest pengar för tillfället betalade, typ. Ingen speciell fördelning eller uppdelning.

Nu är vi gifta och har ett gemensamt konto, kan jag tillägga. Fortfarande ingen speciell uppdelning, dock. Var och en tar det den behöver.
  • Studentpappa

Ja vi har gemensam, betalar allt löpande med kreditkort under månaden. Så vi får alla kostnader för hus, mat och kläder etc i slutet av månaden som vi betalar. Sen delar vi på pengarna som blir kvar efter vi satt undan till sparande.

Omsätter kanske 150-200 000/år på Ok/q8 kreditkortet och får 1% ränta, kostnadsfritt och bättre än att ha pengarna på lönekontot

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (dd)

Jag och exet hade inte gemensam ekonomi. Vi delade lika på dom gemensamma räkningarna, betalade våra egna räkningar/nöjen själva och så delade vi på maten. Gillade det upplägget och kommer vilja köra lika om jag blir sambo igen någon gång :)

• Anonym (Johanna)

Jag och min sambo har bott ihop hela vårt förhållande (5år) Först flyttade han in hos min familj då jag var döende och väntade på hjärt + lungtransplantationen. Jag fick 7500kr av försäkringskassan och han jobbade & fick ut cirka 24.000 efter skatt. Vi betalade 4000 kr till mina föräldrar sen hjälpte vi till med det som behövdes, t.ex hämtning/lämning av syskon, städning med mera.

När vi flyttade till lägenhet så betalade han alla räkningar och jag tog maten. Nu har vi flyttat igen och jag börjat studera. Så det är jag som sköter mesta dels av hemmet då jag studerar mesta dels hemifrån. Han betalar alla räkningar, står för bilen och allt. Jag köper mat, samt betalar ifall vi köper presenter eller liknande. Vi sparar 8000kr varje månad och då lever vi ändå rätt "lyxigt".

Han försörjer väll mig kan man säga, men det jämnar ut sig. Han bryr sig inte om pengar utan säger alltid att det är våra, så det funkar för oss. Dock är det jag som betalar alla räkningar och sköter ekonomin på det sättet men via hans bank då, så jag ser till att han har ett sparkonto bara till han själv.

Nu diskuterar vi dock framtiden med hus & barn (kan inte bli gravid så krävs planering) så sparandet och ekonomin kommer förändras när barn kommer.

Han är verkligen världens bästa. Och inte enbart för ekonomin haha. ????

• Anonym (miss S)

Jag och min sambo har ett gemensamt servicekonto dit vi båda för över pengar, därifrån betalas huslån och de räkningar som går på autogiro.
    Vi har även ett gemensamt sparkonto där vi för tillfället sparar till vårat bröllop.
    Vi turas om att betala när vi äter ute, åker på aktiviteter och när vi handlar, han tjänar mer än mig och betalar oftare. Båda har barn sedan tidigare, stora inköp till våra respektive barn står vi själva för även om jag köper en del kläder till hans dotter.
    Jag har ett fondsparande och sparkonto som är "mitt", fast jag flera gånger använt pengarna till gemensamma större inköp. Han har inte tillgång till dessa konton mest för att han inte klarar att hålla i pengarna lika bra ;) Ska vi ha något sparande så är det bäst att jag håller i det. 
    I mitt tidigare förhållande delade vi allt rakt av, förutom att jag stod för i princip alla barnens kostnader. Jag tjänade betydligt sämre än honom men vi delade på hus och driftskostnader, mat osv. Han ville tom räkna varje kvitto när vi handlade. Jag trivs betydligt bättre med upplägget vi har nu. Det känns mer som att det är vi och vårat. :)

Svar på tråden Sambos - har ni gemensam ekonomi?