• WelociN

Uppsägningstid inneboende!

Hej,

Jag har en inneboende i min lägenhet. Jag hyr lägenheten i 2a hand. Det är helt OK för min hyresvärd.

Inneboende flyttade in i slutet aug med två mån uppsägningstid samt en deposition.

Nu vill inneboende flytta ut då hon inte vill följa städschemat ( märk: som jag satt upp på hennes begäran.) Hon lämnade en lapp på kylskåpet den 14/11 där hon skrev att hon säger upp kontraktet med 60 dagars uppsägningstid till den 13/1 2016. Inget personnummer och ingen signatur på lappen inte heller vad hon sa upp mer än "kontraktet" (kanske petitesser?), jag såg inte lappen förrän den 18/11. Jag har nu meddelat henne att hon måste lämna in uppsägningen till mig personligen samt skriva sitt ID nummer och signatur för att det ska vara en giltig uppsägning (precis som uppsägning på jobb osv). Jag har inte fått detta ännu.

Vårt kontrakt går egentligen ut 2016-02-28

Fråga 1: hon måste väl ändå betala hyra för hela januari då man räknar fulla kalendermånader?

Om nej...

Fråga 2: uppsägning är väl inte giltig förrän hon lämnar in denne till mig personligen, eller från det datum då jag sett uppsägningen?

I övrigt så undrar jag, då hon valt att säga upp sig av anledning att hon inte vill följa städschemat, vilket är följande: endast DAMMSUGNING av publika områden såsom badrum, kök, v.rum och hall vart tredje vecka var (det tar tio min, det är kanske 40kvm yta max) samt ordentlig söndagsstädning för båda av publika områden. (Hon orkade ej med dammsugning en vardag vart 3e vecka sa hon, men jag som är gravid i snart 8e mån och jobbar dubbla jobb klarar av det).

Hon har efter "uppsägning" inte följt städschemat som hon ska, vilket man måste under uppsägningsperioden ändå. Hon har aldrig dammsugit eller städat lägenheten ens från dag 1 hon flyttade in och har tjafsat emot vad gäller förbrukningsvaror och bådas ansvar att köpa nytt, hon har vägrat dela på dessa kostnader. Hon är stökig och slarvig, diskar ej rent och ställer in smutsiga kastruller osv i skåpen.

Fråga 3: om hon endast betalar för 13 dagar in på januari, kan jag behålla en del av depositionen för resterande dagars hyra?

Fråga 4: kan jag göra avdrag på depositionen för ej utfärdad städning?

Jag hoppas att jag kan få lite svar så att detta löjliga stressmoment klaras upp.

Tusen tack på förhand!!

Ha en riktigt härlig dag ????

WhatHappenedToCommonSense?!
  • Svar på tråden Uppsägningstid inneboende!
  • WelociN

Tillägg!!

Fråga 5: kan jag vräka inneboende baserat på att hon ej städar? (Kontraktet lyder att vi båda ska städa publika utrymmen, och hålla rent i lägenheten, även min annons för inneboende löd att jag inte har många krav mer än att de diskar ordentligt innan de ställer in)

Fråga 6: Om jag vräker henne, kan jag då behålla hyra hon betalat för den månaden?

Fråga 7: kan jag vräka samt behålla del av deposition för utebliven städning? Om nej - måste depositionen betalas direkt eller i slutet av ursprungliga utgående kontraktet (alltså 16-02-28)

Många frågor ???? blir glad om ni kan svara på en enda!

Tackar!

WhatHappenedToCommonSense
  • Kjell2

Gör det enkelt. Kom överrens med henne när hon ska flytta ut. Är det i närtid behåll en eller två månaders hyra. Är det längre fram i tiden så betalar hon till sista dagen.

Känner du det grining och sur och är beredee på en konflikt behåll så pass mycket av depositionen som du tycker är skäligt.

• Farfallos

Innehåller kontraktet inget om städschemat eller förbrukningsvaror så kan du släppa den biten helt och hållet. Hyra är hyra och arbete är arbete om inget annat är skrivet i kontraktet.

Huruvida uppsägningen är giltig eller ej bara för att den sitter på ditt kylskåp blir nog en bedömningsfråga. Alla, även du, fattar ju vem som sagt upp sitt kontrakt när det sitter en lapp på ditt kylskåp, så en sådan formalitet blir kanske lite löjlig att komma dragandes med. Att hon däremot bara sätter den där (vilket är en lite tveksam kanal för kommunikation) och inget säger till dig är underligt. Hon skulle ju faktiskt rent teoretiskt kunna ha satt lappen där på morgonen den 18/11 men angivit den 14/11. Att gå efter ett datum hon har angivit, utan en poststämpel eller samtal med dig som styrker det datum hon angett så kunde hon lika gärna ha skrivit 27/10 på lappen och satt upp den den 18/11 och hävda att den suttit där i tre veckor. Med det argumentet (osäkerheten eftersom hon inte kan styrka det) får det nog sägas vara rimligt att uppsägningen gäller från den 18/11.

Vad står det i ert kontrakt om uppsägningstid? Är det hela kalendermånader eller är det dagar? Jag har flyttat ut ur en lägenhet den 15:e en gång...

• Farfallos

...men även om det står i kontraktet att "städa publika utrymmen, och hålla rent i lägenheten" så blir det svårt att vräka henne eller sno henne på pengar om det inte finns reglerat i kontraktet. Rimliga sanktioner enligt dig kanske, men det är faktiskt bara vad du tycker innan det är avgjort i hyresnämnden. Någon annan kanske hade tyckt att spöstraff var rimligt, men det är ju naturligtvis inte OK.

På vilka grunder (enligt kontraktet) ska du vräka henne?

Jag tror att du går för mycket på dina känslor och ser varken till vad som faktiskt står i kontraktet eller ser saken ur hyresgästens perspektiv. Du har liksom inte tolkningsföreträde bara för att lägenheten är din eller för att hon har skött sig illa. Tuff skit, men så är det i alla fall.

• Birgitta02

Regel är att det står i kontraktet att uppsägning gäller X antal månader fr o m närmaste månadsskifte efter uppsägningen. Men står inte det i ert kontrakt så gäller två månader fr o m dagen hon säger upp boendet. Det kan räcka med muntlig uppsägning. HUR uppsägningen sker, om det så är en lapp på kylskåpet, spelar ingen roll. Den har ju skett. Du har inte reglerat i kontraktet hur den ska se ut.

Vill DU säga upp henne så gäller fortfarande två månader. Du kan vräka henne omedelbart om du vill, men det finns inget lagligt stöd för det, så hon kan bo kvar om hon känner för det.

Jag tycker du skall läsa igenom kontraktet en gång till. Finns det utrymme för annan tolkning?

Att behålla dispositionsavgift bara för att hon inte städat anser jag är ren stöld. Dispositionsavgift skall täcka ev skador som hon åstadkommit och som kostar dig att åtgärda.

• Birgitta02

... depositionsavgift... skulle det ju stå.

• WelociN

Tack alla för info!

Jag ska läsa igenom kontraktet igen, precis som Birgitta02 skriver. Det är ju jag som tagit fram det, men tänkte ej att man skulle behöva vara så specifik med vuxna människor, jag har haft olika inneboende i 2 år och aldrig tidigare haft problem.

Om jag då vräker henne nu pga att hon stökar till eller inte städar upp , när måste hon i så fall ha depositionen tillbaka? Och kommer hon då att kunna kräva hyra tillbaka för de dagar hon ej får bo kvar ex resten av november? Vi har även avtalat att hon ska betala hyra runt den 20e då hon betalar kontant, så den har jag fått idag för december månad, då kan jag väl tänka mig att hon ska få den tillbaka även om hon blir vräkt?

Tack för era tips och tankar!!

WhatHappenedToCommonSense
  • Farfallos
    Birgitta02 skrev 2015-11-19 14:28:27 följande:
    Regel är att det står i kontraktet att uppsägning gäller X antal månader fr o m närmaste månadsskifte efter uppsägningen. Men står inte det i ert kontrakt så gäller två månader fr o m dagen hon säger upp boendet. Det kan räcka med muntlig uppsägning. HUR uppsägningen sker, om det så är en lapp på kylskåpet, spelar ingen roll. Den har ju skett. Du har inte reglerat i kontraktet hur den ska se ut.

Vill DU säga upp henne så gäller fortfarande två månader. Du kan vräka henne omedelbart om du vill, men det finns inget lagligt stöd för det, så hon kan bo kvar om hon känner för det.

Jag tycker du skall läsa igenom kontraktet en gång till. Finns det utrymme för annan tolkning?

Att behålla dispositionsavgift bara för att hon inte städat anser jag är ren stöld. Dispositionsavgift skall täcka ev skador som hon åstadkommit och som kostar dig att åtgärda.
    Du verkar ju vara en klok människa så vad säger du om en lapp på kylskåpet och mitt resonemang om det i inlägg #3 här ovan. Inte kan väl hyresgästen meddela sig vi vilken konstig kanal som helst och hävda att uppsägningen är gjord på ett riktigt sätt?
  • Birgitta02
    WelociN skrev 2015-11-19 15:05:40 följande:
    Tack alla för info!

Jag ska läsa igenom kontraktet igen, precis som Birgitta02 skriver. Det är ju jag som tagit fram det, men tänkte ej att man skulle behöva vara så specifik med vuxna människor, jag har haft olika inneboende i 2 år och aldrig tidigare haft problem.

Om jag då vräker henne nu pga att hon stökar till eller inte städar upp , när måste hon i så fall ha depositionen tillbaka? Och kommer hon då att kunna kräva hyra tillbaka för de dagar hon ej får bo kvar ex resten av november? Vi har även avtalat att hon ska betala hyra runt den 20e då hon betalar kontant, så den har jag fått idag för december månad, då kan jag väl tänka mig att hon ska få den tillbaka även om hon blir vräkt?

Tack för era tips och tankar!!
    Det finns färdiga kontrakt skrivna för inneboende. Googla lite om det. Där är mycket, som man inte tänker på, täckt. Sen kan man själv göra tillägg i samråd med den inneboende.

Decemberhyran och depositionen skall hon ha tillbaka.  Men först efter hon flyttat ut. har hon ställt till skador skall kostnaderna för reparation dras bort. Tror inte du kan hålla inne depositionen flera månader. Själv skulle jag nog betalat tillbaka för de dagar hon inte bor under resten av månaden. Jag gillar att ha ryggen fri. Hur du gör kan jag inte råda till alls.
Svar på tråden Uppsägningstid inneboende!