Uppsägningstid inneboende!
Hej,
Jag har en inneboende i min lägenhet. Jag hyr lägenheten i 2a hand. Det är helt OK för min hyresvärd.
Inneboende flyttade in i slutet aug med två mån uppsägningstid samt en deposition.
Nu vill inneboende flytta ut då hon inte vill följa städschemat ( märk: som jag satt upp på hennes begäran.) Hon lämnade en lapp på kylskåpet den 14/11 där hon skrev att hon säger upp kontraktet med 60 dagars uppsägningstid till den 13/1 2016. Inget personnummer och ingen signatur på lappen inte heller vad hon sa upp mer än "kontraktet" (kanske petitesser?), jag såg inte lappen förrän den 18/11. Jag har nu meddelat henne att hon måste lämna in uppsägningen till mig personligen samt skriva sitt ID nummer och signatur för att det ska vara en giltig uppsägning (precis som uppsägning på jobb osv). Jag har inte fått detta ännu.
Vårt kontrakt går egentligen ut 2016-02-28
Fråga 1: hon måste väl ändå betala hyra för hela januari då man räknar fulla kalendermånader?
Om nej...
Fråga 2: uppsägning är väl inte giltig förrän hon lämnar in denne till mig personligen, eller från det datum då jag sett uppsägningen?
I övrigt så undrar jag, då hon valt att säga upp sig av anledning att hon inte vill följa städschemat, vilket är följande: endast DAMMSUGNING av publika områden såsom badrum, kök, v.rum och hall vart tredje vecka var (det tar tio min, det är kanske 40kvm yta max) samt ordentlig söndagsstädning för båda av publika områden. (Hon orkade ej med dammsugning en vardag vart 3e vecka sa hon, men jag som är gravid i snart 8e mån och jobbar dubbla jobb klarar av det).
Hon har efter "uppsägning" inte följt städschemat som hon ska, vilket man måste under uppsägningsperioden ändå. Hon har aldrig dammsugit eller städat lägenheten ens från dag 1 hon flyttade in och har tjafsat emot vad gäller förbrukningsvaror och bådas ansvar att köpa nytt, hon har vägrat dela på dessa kostnader. Hon är stökig och slarvig, diskar ej rent och ställer in smutsiga kastruller osv i skåpen.
Fråga 3: om hon endast betalar för 13 dagar in på januari, kan jag behålla en del av depositionen för resterande dagars hyra?
Fråga 4: kan jag göra avdrag på depositionen för ej utfärdad städning?
Jag hoppas att jag kan få lite svar så att detta löjliga stressmoment klaras upp.
Tusen tack på förhand!!
Ha en riktigt härlig dag ????