• Anonym (Vantrivs)

Vantrivs, uppsägning, SGI?!

Jag är gravid i vecka 18 och är sjukskriven sedan 4 veckor tillbaka pga foglossning. I morgon går sjukskrivningen ut och jag ska tillbaka till läkaren för vidare utredning.

Nog för att foglossning är riktigt drygt när man har ett tungt jobb (jobbar heltid inom vården), men under dessa veckor har saker och ting klarnat för mig.

Jag känner mig glad igen, jag har energi. Jag orkar pyssla, baka och laga mat med mina barn. Jag känner mig liksom så lycklig och kärleksfull ända in i själen...

Det är så längesedan jag kände såhär.. När man är inne i hamsterhjulet så bara liksom rullar det på...orken tryter, jag vill inte umgås med nån, inte åka nånstans, inte göra nånting.. Så lite som möjligt - för i morgon ska jag ju upp 4.45 igen... Och så håller det på!

Bara tanken utav att gå tillbaka till jobbet ger mig hjärtklappning.. Ren ångest... Jag förstår ju nu, att efter 10 år inom samma yrke är det verkligen dags att ta mig vidare, ändra inriktning och helt enkelt byta yrke!

Så utöver att jag har ont överallt, så vantrivs jag något så vansinnigt med mitt jobb! Jag är är less, jag utvecklas inte, utan står och stäppar på samma jäkla ställe.. År ut och år in!

Jag funderar allvarligt på att ta steget och säga upp mig! Men hur blir då detta med föräldrapenning osv? NÄR är den bästa tiden att säga upp sig? Vi planerar att skaffa 2 barn relativt tätt, så det vore ju skönt om man behöll samma SGI under båda föräldraledigheterna!

Tacksam för svar utav er som vet och/eller sitter/har setat i samma sits!

• Svar på tråden Vantrivs, uppsägning, SGI?!
  • Långbenopluto

Sök annat jobb medan du jobbar. Man får lättare jobb då än om man är a-lös.

Klart jobb och familj är jobbigt, det tycker nog dom allra flesta.... men det är inte många som vågar säga upp sig så som det ser ut i arbetssverige idag.

• Anonym (Vantrivs)
    Snövits skrev 2015-11-19 15:46:22 följande:

Sök annat jobb medan du jobbar. Man får lättare jobb då än om man är a-lös.

Klart jobb och familj är jobbigt, det tycker nog dom allra flesta.... men det är inte många som vågar säga upp sig så som det ser ut i arbetssverige idag.

Jag vill liksom inte "riskera" att halka tillbaka till samma jobb igen. Är livrädd för att komma tillbaka då jag bara känner att det är pest och pina.. Jag blir så deprimerad! I Min sambos familj är alla egna företagare, så nytt jobb, om än kanske mest ströjobb kommer inte vara några problem. Vi planerar dock att jag ska vara hemma med barnen i minst 3-4 år. Jag kommer söka mig på timme nånstans under föräldraledigheten. Det sociala har jag gott om då vi bor på hästgård! Man behöver inte vara rädd för att sitta sysslolös :)
  • Långbenopluto
    Anonym (Vantrivs) skrev 2015-11-19 15:52:16 följande:
    Jag vill liksom inte "riskera" att halka tillbaka till samma jobb igen. Är livrädd för att komma tillbaka då jag bara känner att det är pest och pina.. Jag blir så deprimerad! I Min sambos familj är alla egna företagare, så nytt jobb, om än kanske mest ströjobb kommer inte vara några problem. Vi planerar dock att jag ska vara hemma med barnen i minst 3-4 år. Jag kommer söka mig på timme nånstans under föräldraledigheten. Det sociala har jag gott om då vi bor på hästgård! Man behöver inte vara rädd för att sitta sysslolös :)
    Jag pratar inte om det sociala. Jag pratar om att dom flesta arbetsgivare är inte intresserad av nån som är a-lös OM dom istället kan välja nån som redan är anställd.

Så ser det ut.

Och om du ändå ska vara f-ledig så länge är det väl tryggare att ha sin tjänst i botten att ramla tillbaka till samtidigt som du söker nya jobb?

Men, du gör som du vill. Det är ditt liv.
  • Anonym (Vantrivs)
    Snövits skrev 2015-11-19 16:23:32 följande:

Jag pratar inte om det sociala. Jag pratar om att dom flesta arbetsgivare är inte intresserad av nån som är a-lös OM dom istället kan välja nån som redan är anställd.

Så ser det ut.

Och om du ändå ska vara f-ledig så länge är det väl tryggare att ha sin tjänst i botten att ramla tillbaka till samtidigt som du söker nya jobb?

Men, du gör som du vill. Det är ditt liv.

Mja.. Jag måste verkligen sätta mig in och läsa på lite! Vill ju såklart inte göra något förhastat.. Men jag har förstått nu under sjukskrivningen att det psykiskt dåliga måendet kommer från att jag vantrivs på mitt jobb!
  • Anonym (Gravidolycklig)

Förstår precis hur du känner. Har hatat mitt jobb i 7 år förstår inte ens hur jag stått ut. Nu är jag gravid, slutade jobba för en månad sen, ska föda om en månad. Jag valde att säga upp mej då jag inte vill "falla tillbaka" dit och riskera att fastna igen. Har också planerat att skaffa två barn tätt om de nu går bra :) ibland krävs de att säga upp sig för att något ska hända, blir lätt att man inte tar tag i att söka nytt jobb om man redan har ett där man kan allt. Så får helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda efter min långa och härliga mammaledighet! :)

• Anonym (Vantrivs)
    Anonym (Gravidolycklig) skrev 2015-11-19 16:40:22 följande:

Förstår precis hur du känner. Har hatat mitt jobb i 7 år förstår inte ens hur jag stått ut. Nu är jag gravid, slutade jobba för en månad sen, ska föda om en månad. Jag valde att säga upp mej då jag inte vill "falla tillbaka" dit och riskera att fastna igen. Har också planerat att skaffa två barn tätt om de nu går bra :) ibland krävs de att säga upp sig för att något ska hända, blir lätt att man inte tar tag i att söka nytt jobb om man redan har ett där man kan allt. Så får helt enkelt se vad framtiden har att erbjuda efter min långa och härliga mammaledighet! :)

Men åh vad underbart att höra att det finns fler i samma sits. Får jag fråga vad du jobbade med?

Jag vill verkligen inte gå tillbaka nu heller. Jag har sån ångest och är rädd för att inte bli vidare sjukskriven! Då kommer jag verkligen få söka hjälp för denna ångest som jobbet orsakar mig! Hela familjen blir ju liksom lidande.

Hur blev det nu med din föräldrapenning och uppsägningstid osv?

Stort lycka till med den kommande förlossningen! :D
  • Anonym (Gravidolycklig)

På restaurang. Så jobbade mkt kvällar och varje helg och de tänker jag inte göra när jag har barn sen. Jag sa till chefen så fort jag sa att jag var gravid så uppsägningstiden va aldrig nåt problem. Och föräldrapenningen baseras ju på de man jobbat ett år tillbaka, så de är med fixat. Och om planen går som tänkt, så hoppas jag att bli gravid igen inom ett år och 8 månader (tror jag) så får man samma föräldrapenning. Och sen börja om på ny kula efter de sen. Du kan ju ansöka om graviditetspenning om du har ett tungt jobb då får du gå hem 60 dagar innan bf med betalt från f-kassan. De gjorde jag. :)

• Anonym (Vantrivs)

Jo. Det vet jag ju. Jag har ju 2 barn till och hade då samma jobb! Men som jag känner nu vill jag aldrig någonsin komma tillbaka. Kan posta nyckeln typ.. Så känns det! Barnvagn slipper ta mig dit!

Anonym (Gravidolycklig) skrev 2015-11-19 17:25:46 följande:

På restaurang. Så jobbade mkt kvällar och varje helg och de tänker jag inte göra när jag har barn sen. Jag sa till chefen så fort jag sa att jag var gravid så uppsägningstiden va aldrig nåt problem. Och föräldrapenningen baseras ju på de man jobbat ett år tillbaka, så de är med fixat. Och om planen går som tänkt, så hoppas jag att bli gravid igen inom ett år och 8 månader (tror jag) så får man samma föräldrapenning. Och sen börja om på ny kula efter de sen. Du kan ju ansöka om graviditetspenning om du har ett tungt jobb då får du gå hem 60 dagar innan bf med betalt från f-kassan. De gjorde jag. :)

• Anonym (Vantrivs)

Barnvagn.. Haha... Bara jag, ska det stå!

• Anonym (axa)

Jag skulle stått ut under graviditeten, du lär väl ändå få gravidpenning (fd havandeskapspenning) så småningom? Så det kan inte vara långt kvar?
    Till dess kanske du kan får vara sjukskriven på deltid?
    Jag har fler och fler vänner som blivit sjukskrivna på 25-50% nästan som i förebyggande syfte för att inte bli helt slut i kroppen. Utan så att de hinner med att vila och träna förebyggande vissa av dem som haft svår foglossning i tidigare graviditeter exempelvis. Kostnadsmässigt för alla så är det ungefär same same att medge en gravid att vara sjukskriven 25% i ett halvår jämfört med att hon kör helt slut på sig själv och blir sjuk på heltid sista månaderna.
    Det tycker jag är en klok inställning.

Säger du upp dig får du karens hos a-kassan och riskerar att få nollad SGI eftersom du inte längre har några förmåner. Du har inget jobb och ingen lön och går då heller inte "miste" om något, vet jag att FK resonerat ibland i sina beslut. Särskilt när det är långt kvar till BF.

• jenny99

Jag sa upp mig för jag vantrivdes,ville inte riskera att där.Jag fick jobb direkt efter mammaledighet så det var inga problem.Jag hade inga betyg med bra erfarenhet.

• Anonym (*)

För min del kan jag säga att jag vantrivs nåt fruktansvärt på mitt jobb, men om tre veckor går jag hem på gravpenning, sen är jag hemma ett år. Jag är fast besluten att ha fått tag i nytt jobb tills det är dags att gå tillbaka till arbetslivet efter föräldraledigheten, men jag väljer att ha kvar min anställning - just för tryggheten (ekonomiskt) och så ska jag säga upp mig sedan när jag fått nytt jobb. Läste nåt om att det kan köra ihop sig totalt med sgi och sånt om man säger upp sig. Vet inte hur det stämmer, men väljer det säkra före det osäkra.

• Anonym (Vantrivs)

Jag har läst lite och om man säger upp sig under föräldraledigheten så löper uppsägningstiden under föräldraledigheten.. Du behöver alltså inte gå tillbaka och jobba den efter ledigheten. Jag tror att man behåller SGI också?!

Klart det är en säkerhet att ha ett fast jobb, men jag vill verkligen inte hamna där igen. Jag vill må bra, njuta och tycka att mitt jobb är roligt och något jag brinner för!

• jenny99

Säger man upp sig tidigt i sin graviditet får man anmäla sig som arbetssökande.Man behåller sitt SGI.Jag blev sjukskriven nästan direkt och efter det mammaledig.Jag tänkte också OM jag skulle vara arbetslös en tid kunde jag alltid studera.

• Anonym (Vantrivs)
    jenny99 skrev 2015-11-20 10:01:18 följande:

Säger man upp sig tidigt i sin graviditet får man anmäla sig som arbetssökande.Man behåller sitt SGI.Jag blev sjukskriven nästan direkt och efter det mammaledig.Jag tänkte också OM jag skulle vara arbetslös en tid kunde jag alltid studera.

Jag tänkte nog inte säga upp mig förrän jag har fått de semestergrundande dagarna.. Tror det är 120 dagar in på föräldraledigheten?!
  • Anonym (ho)

Stå helst ut fram till förlossningen men kolla med fk om en uppsägning påverkar din sgi om ej sluta direkt. Herregud man ska inte vara på ett jobb där man mår så dåligt.

Lycka till!

Svar på tråden Vantrivs, uppsägning, SGI?!