• Anonym (undrande)

Hur många timmar i rad får man jobba?

Pratade med en kompis innan i veckan som jobbar som personlig assisten. Hon har precis fått nytt schema och jag är ärligt lite chockad. Många dagar är det 15-16 timmars pass utan vila. Är det änns så att man får jobba så? Jag jobbar själv inom service och vi har ju andra regler än inom vården. Visst jag vet att man kan få jobba över.och bli beordrad och så men ändå ha schemalagt 16 timmar är det verkligen normat? Vill gärna inte att hon jobbar.ihjäl sig

• Svar på tråden Hur många timmar i rad får man jobba?
  • Anonym (undrande)
    LillaNovaK skrev 2015-11-20 21:39:25 följande:

Jag jobbar ofta 14-16 timmarspass och det är utan rast. Helt lagligt.

Men hur jobbar du då dagarna innan och efter? Måste inte ni ha 10 timmars dygnsvila som alla andra? Kan helt ärligt inte förstå att det är okej. Ännu mindre när man jobbar med sjuka människor.
  • Frontline

Jag känner flera som jobbar som personlig assistent och då är det 24 timmars pass men då personen dom jobbar med så har dom sovande jour tror jag det heter så dom sitter ju inte precis vakna 24 timmar..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Japp!)
    Frontline skrev 2015-11-20 22:08:50 följande:

Jag känner flera som jobbar som personlig assistent och då är det 24 timmars pass men då personen dom jobbar med så har dom sovande jour tror jag det heter så dom sitter ju inte precis vakna 24 timmar..

Så jobbade jag som personlig assistent. Vi hade dygnspass och sov på jobbet. Har även jobbat på gruppboende då hade vi 12 timmars pass. Kunde jobba dagen innan och efter också men hade långledigt ibland.
  • Anonym (Paus)

Trodde man fick jobba max 5 timmar i rad sen har man rätt till 30 minuters paus. Dygnsvila ska väl vara 11 timmar och man får jobba 11 dagar i sträck sen måste man vara ledig minst 24 timmar. Låter ju hemskt med 15 timmar utan rast eller vila hur ska man orka med det i längden?

• Anonym (qwe)