• woodridgeemprium

    blöder :( progynon

    Är tidigt gravid och tar lutinus och har precis slutat med progynon. Samma dag som jag slutade med progynon (igår) så fick jag en liten blödning rosaröd. Blev jätteledsen. Idag på morgonen är det fortfarande lite blod som rinner ut, men mer rosarött. Jag har testat igen och gravtestet är jättestarkt. Har förstått om man får missfall så kan man visa falskt plus i flera veckor.

    Jag läste även att när man slutar med progynon så kan man få en blödning, detta stod på fass. Varför har dom inte sagt detta på ivf:en? Känner mig besviken och ledsen, nu vet jag inte om jag är gravid :( och varför informerar dom inte, blir så besviken :(
    Jag har inte haft ont någonting knappt i samband med blödningen så jag vet inte hur det kan tolkas.

    Är det någon annan som vet nått här kring detta?

  • Svar på tråden blöder :( progynon
  • woodridgeemprium
    Bengalen skrev 2015-11-22 06:56:13 följande:

    Kontakta kliniken så fort som möjligt. Du kan ha slutat med Progynon för tidigt.


    Jag har bara gjort som dom sagt!!
  • woodridgeemprium
    Bengalen skrev 2015-11-22 10:34:28 följande:

    Absolut! Vet bara att det är vanligt med blödningar i samband med nedtrappningen och svenska kliniker är alltid väldigt snabba med utfasningen. Jag började också blöda och fick öka upp Progynon-dosen igen. Det var iofs efter ÄD men sak samma.


    Åh vad skönt å höra! Snällt att du svarade! Hur gick det för dig sedan då?
  • woodridgeemprium
    Bengalen skrev 2015-11-22 10:53:24 följande:

    Det gick bra. Blödde från och till i 5 veckor men ut kom en liten pojke som är 11 månader nu.


    Wow! Men hur kände du dig varje gång? Jag bröt ihop verkligen efter några droppar blod bara två gånger!
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 11:01:45 följande:

    Jag har aldrig blött (vad jag vet) efter uttrappning av progynon, däremot har jag blött liknande det du beskriver av Lutinus. Små blödningar är inget att oroa sig för, det kan bero på massvis med saker, så om det inte blir väldigt mycket mer och någon större klump kommer ut tycker jag att du ska anta att allt är bra :) 

    Har du någon tid snart för VUL? 


    Vi hoppas att den lille är kvar. Det blir sånna tvära kast, igår på dagen hade jag inte blödit och då visste vi att den var kvar, men så fort man blödit försvinner gravidkänslan lite. Men hoppas verkligen! Vet du om man skulle få missfall, blöder man direkt då eller kan det sätta igång flera dagar efter detta nu?
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 11:01:45 följande:

    Jag har aldrig blött (vad jag vet) efter uttrappning av progynon, däremot har jag blött liknande det du beskriver av Lutinus. Små blödningar är inget att oroa sig för, det kan bero på massvis med saker, så om det inte blir väldigt mycket mer och någon större klump kommer ut tycker jag att du ska anta att allt är bra :) 

    Har du någon tid snart för VUL? 


    Vi har tid för VUL om ca två veckor.
  • woodridgeemprium
    Bengalen skrev 2015-11-22 12:20:29 följande:

    [quote=76032158][quote-nick]woodridgeemprium skrev 2015-11-22 11:01:42 följande:[/quote-nick]


    Wow! Men hur kände du dig varje gång? Jag bröt ihop verkligen efter några droppar blod bara två gånger![/ Det var förstås inte jätteroligt men jag vet ju att det är väldigt vanligt med blödningar vid konstgjord befruktning och så länge det inte gör ont brukar det inte vara någon fara. Visst kan man blöda även av Lutinus. Slemhinnorna blir irriterade men att det kom precis när du slutade med Progynon kan indikera på att det beror på det men har det upphört igen är det säkert bara irritation där inne.
    Ja, hoppas jag är gravid!
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 11:20:38 följande:
    Det ena missfallet är inte det andra likt, skulle jag tro. 

    Jag fick missfall förra ruvningen. Det började som en sparsam liten blödning ena dagen, nästa dag kom en klump ut och det fortsatte småblöda i några veckor. Vissa dagar blödde jag, andra dagar blödde jag inte. Varken jag eller kliniken var säkra på om det var missfall eller inte förrän VUL bekräftade det. I efterhand förstår jag att det var hinnsäcken som var klumpen (i mitt fall). 

    Dock var det inte mycket som skilde sig mellan missfallet och denna ofarliga blödning jag hade den här gången, mer än att jag inte fick ut någon klump. Jag bestämde mig för att tro att det var ännu ett missfall, för sån tur att vara gravid och blöda hade inte jag. Men det hade jag visst ;) 

    Jag önskar att jag kunde ge dig ett stensäkert svar, men dessvärre är det nog omöjligt att säga i dagsläget. Allt man kan göra är att vänta. 

    Det jag skulle sagt till mig själv den där gången är att jag inte skulle ha oroat mig så mycket. Det var min första graviditet efter så många försök och jag kastade bort tiden med oro. Jag hoppades att det på något sätt skulle hjälpa mig att hantera sorgen om det skulle ha blivit missfall, men i slutänden blev jag lika ledsen ändå. När det konstaterades blev jag jätteledsen och var redan helt utmattad av all oro jag ägnat mig åt de senaste veckorna.

    Så det råd jag skulle ge: Sörj inte i förtid. Det är lättare sagt än gjort, men kan man övertala skallen att inte tänka för mycket på det så är det mycket värt. Att våga hoppas utan att bli rädd eller intala sig att man inte får hoppas är guld värt. Varenda liten minut du klarar att inte oroa dig hjälper dig i slutänden. Vid det här laget är du van vid att hantera sorg, så du kommer att klara det om det skulle vara fallet. Vad du desperat behöver träna på inför en kommande graviditet är hopp och att inte låta rädslan styra dig, både för din och för ditt kommande barns skull. 
    Ja det är ju helt sant det du säger, man måste ha hopp! Vi har börjat hoppas nu igen eftersom jag inte blöder! Får väl försöka vänja oss vid ovissheten. Jag tog ett nytt test som visade gravid +3, vet inte om den hade fortsatt visa så om jag inte var gravid.
    Vad tror du?
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 12:45:00 följande:
    Vilken vecka är du i? Bra att ni hoppas, vad glad jag blir :D Heja er! Jag tycker att det låter lovande. Man kan som sagt plussa länge efter, men det ska ju inte öka i alla fall, så det låter så bra det kan låta just nu :) 

    Vill bara påpeka att den där jäkla ovissheten inte försvinner. Jag var livrädd när jag blödde och tänkte att jag skulle bli lugn bara jag fick se hjärtat slå på VUL. En vecka efter VUL var jag orolig igen och tänkte att jag skulle bli lugn om jag bara fick se att fostret överlevt längre än v. 12, så i v. 13/14 gjordes nytt UL. Jag var lugn en vecka och var sedan orolig igen. Jag oroar mig fortfarande och är alltså i v. 31 och får sparkar för jämnan i magen. Det är ett tankesätt man får med sig lite extra starkt när det varit svårt att bli gravid. Alla är oroliga, men en del av oss är mer ;) 

    Så no worries, det låter så bra det bara kan göra :) Det som händer det händer, men än så länge finns ingen riktig grund att misstänka att det gått åt fanders. 
    Vecka 4+4. Tycker du? Det känns skönt å höra :) Åh fy jag hade nog trott lite så, bara man ser hjärtat slå, och sen att man kommit över v 12. Men då är det väl inte så! Lika bra å vänja sig då!
    Är det ditt första barn du väntar?
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 12:45:00 följande:
    Vilken vecka är du i? Bra att ni hoppas, vad glad jag blir :D Heja er! Jag tycker att det låter lovande. Man kan som sagt plussa länge efter, men det ska ju inte öka i alla fall, så det låter så bra det kan låta just nu :) 

    Vill bara påpeka att den där jäkla ovissheten inte försvinner. Jag var livrädd när jag blödde och tänkte att jag skulle bli lugn bara jag fick se hjärtat slå på VUL. En vecka efter VUL var jag orolig igen och tänkte att jag skulle bli lugn om jag bara fick se att fostret överlevt längre än v. 12, så i v. 13/14 gjordes nytt UL. Jag var lugn en vecka och var sedan orolig igen. Jag oroar mig fortfarande och är alltså i v. 31 och får sparkar för jämnan i magen. Det är ett tankesätt man får med sig lite extra starkt när det varit svårt att bli gravid. Alla är oroliga, men en del av oss är mer ;) 

    Så no worries, det låter så bra det bara kan göra :) Det som händer det händer, men än så länge finns ingen riktig grund att misstänka att det gått åt fanders. 
    Men förra veckan stod det åxå 3+ det är ju det högsta som kan stå, skillnaden denna veckan var att ordet gravid poppade upp väldigt snabbt!
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 12:56:03 följande:
    Oj, jamen dåså! Det låter väl alldeles fantastiskt om testet visar 3+ i så fall! 

    Det är lätt att tro att man blir lugnare, och en liten stund blir man det. En del av oss fortsätter dock hela graviditeten, så det är därför jag tänker att det är en fördel att börja träna ;) Precis, det är mitt första. 
    woodridgeemprium skrev 2015-11-22 12:52:48 följande:Men förra veckan stod det åxå 3+ det är ju det högsta som kan stå, skillnaden denna veckan var att ordet gravid poppade upp väldigt snabbt!
    Då har det ju i alla fall inte sjunkit sedan dess. Även om man plussar brukar nivåerna sjunka något. Jag tycker ändå att det mestadels låter bra än så länge :)
    Kan det sjunka till typ 2-3 på stickan?
  • woodridgeemprium
    Cyanea skrev 2015-11-22 13:56:13 följande:

    Menar du om det kan sjunka så utan att något är fel eller om stickan kan börja visa lägre antal veckor om det gått åt pipan? 


    Ja jag undrar om det är missfall kan graviditetstestet sjunka till lägre veckotal då?
Svar på tråden blöder :( progynon