• Anonym (TS)

Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad

Ja, som rubriken lyder.

Jag väger 51,5 kg idag.

Så här brukar jag äta:

Mål 1. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 2. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Mål 3. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 4. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Mål 5. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 6. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Får jag i mig för mycket kolorier?

Vill inte höra kommentarer om att det är för ensidigt. Det vet jag redan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 11:08
    Folk får gärna läsa hela tråden så slipper jag upprepa samma svar flera gånger.

Jag kommer inte att svara på inlägg som är of topic. Håll er till min frågeställning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 11:25
    En fråga till er som har gjort gastric bypass: Hur lång tid tar det för er att äta ett mål?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 12:22
    Eftersom folk uppenbarligen inte kan läsa så förtydlagar jag: jag äter inte 630 kcal!!! Läs om och läs rätt! Jag har skrivit hur många kcal det är per 100 g!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 12:24
    Det blir alltså MINST 1260 kcal per dag. Då har jag inte räknat med att jag dricker te med mjölk i och ibland multivitamindryck. Händer också ofta att jag äter 7 mål istället för 6 som jag har angivit ovan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 13:09
    Det är en del f*ttor i tråden som inte kan låta bli att komma med personangrepp. Jag anmäler alla dessa inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-23 17:23
    Det är lärorikt för mig att få läsa era inlägg. Extra intressant att höra från andra som opererat sig. Jag uppskattar dock svar från alla. Fortsätt skriv i tråden så blir jag glad.

Ge gärna exempel på mättande mellanmå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-23 19:00
    Tror ni att TRE LAGADE MÅLTIDER per dag (+ 4 mellanmål) är för kaloririkt för att gå ner i vikt? Jag syftar på vanlig mat (inte ostkaka)

• Svar på tråden Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad
  • Anonym (milla)

Det är ju väldigt svårt att besvara din fråga när du ger så lite information. För mycket kalorier för vad? Jag vet inte hur GP fungerar, har läkarna gett dig någon gräns för många kalorier du ska få i dig veckorna efter operationen och du undrar om du överstiger det? Har du planer på att gå ner mer i vikt? Tränar du? Hur lång är du? Du måste ge mer information om man alls ska ha en chans att ge ett vettigt svar.

Du får i dig 630 kcal om dagen och det är ju väldigt lite. Varför måste du äta så lite? 

• Anonym (TS)
    Anonym (milla) skrev 2015-11-22 10:39:09 följande:
    Det är ju väldigt svårt att besvara din fråga när du ger så lite information. För mycket kalorier för vad? Jag vet inte hur GP fungerar, har läkarna gett dig någon gräns för många kalorier du ska få i dig veckorna efter operationen och du undrar om du överstiger det? Har du planer på att gå ner mer i vikt? Tränar du? Hur lång är du? Du måste ge mer information om man alls ska ha en chans att ge ett vettigt svar.

Du får i dig 630 kcal om dagen och det är ju väldigt lite. Varför måste du äta så lite? 
    Jag vill fortsätta gå ner i vikt.

Jag tränar inte.

Mitt kostupplägg måste väl ge mig mycket mer än 630 kcal per dag?
  • Anonym (milla)
    Anonym (TS) skrev 2015-11-22 10:46:37 följande:
    Jag vill fortsätta gå ner i vikt.

Jag tränar inte.

Mitt kostupplägg måste väl ge mig mycket mer än 630 kcal per dag?
    Oj, förlåt, jag är nyvaken. Noterade inte att du hade skrivit kaloriangivelser per 100 gram.
  • Anonym (milla)

Det är ju lättare för dig att mäta hur mycket 2 dl ostkaka väger. Har du ingen köksvåg? Eller kan du på något vis se hur stora delar av hela kakan 2d innebär och samtidigt se hur mycket hela kakan väger (brukar stå på förpackningen).

Hur lång är du och hur gammal är du?

• Anonym (Reo)

Hur lång är du, det låter som om du inte behöver gå ner mer i vikt.
    Varför vill du göra det? 
    Och varför äta så ensidigt? 

• Anonym (Oxkså op)

Alltså. Vet att du inte vill ha kommentarer på att det är enformigt. Men eftersom du är op är det ännu farligare att du äter så där. Kroppen tar inte upp kcal på samma sätt som en icke op. Du bör ist lägga upp kosten för att få i dig alla viktiga ämnen som kroppen behöver. Inte efter kcal.

• Anonym (TS)
    Anonym (milla) skrev 2015-11-22 10:50:35 följande:
    Det är ju lättare för dig att mäta hur mycket 2 dl ostkaka väger. Har du ingen köksvåg? Eller kan du på något vis se hur stora delar av hela kakan 2d innebär och samtidigt se hur mycket hela kakan väger (brukar stå på förpackningen).

Hur lång är du och hur gammal är du?
    Har ingen köksvåg, men jag tror att 2 dl ostkaka väger ca 200 g.
  • Anonym (milla)
    Anonym (TS) skrev 2015-11-22 10:52:53 följande:
    Har ingen köksvåg, men jag tror att 2 dl ostkaka väger ca 200 g.
    Hur kom du fram till det? 

Men om det stämmer så kan du väl själv räkna ut hur många kalorier du får i dig per dag?
  • Anonym (Elina)

Vad väger 1 dl ostkaka då? Gissningsvis väger det mer ön 100 g men om den skulle väga 100 g får du i dig unger 1300 kcal. Väger ostkakan mer blir det ju mer förstås.

Oavsett om du anser detta mycket eller lite låter det som att nästan alla kcal kommer från mjölkprodukter vilket inte låter så bra om du tänker äta så här länge. Väldigt vitaminfattigt också utan vare sig frukt eller grönsaker.

• Anonym (Elina)

Förlåt missade att du inte ville ha kommentarer om att det var för ensidigt.

Svar på tråden Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad