• Anonym (Järnpiller)

Hur missvisande blir järndepåvärdena om provet inte tas fastande?

Tog prover som gravid vid inskrivningen. HB högt, men järndepåerna katastrofalt låga sa dom-värde 14. Order om att äta järntabletter varje dag. Skulle ta om värdet efter ca 3 veckor och fick då veta att provet ska tas fastande! Sa ingen nåt om första gången och inte andra heller så hur missvisande är det provsvaret egentligen? Fick MA sen och då var hb ännu högre-146- så jag undrar om jag gått och proppat i mig järnpiller i onödan eller åt vilket håll provet blir fel om man inte fastat före. Hon som tog om provet nu hade ingen aning alls.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur missvisande blir järndepåvärdena om provet inte tas fastande?
  • Anonym (ssk)

Det är inte ett fasteprov

• Ruter

Är inget fasteprov, jag har sidor aldrig tagit det när jag fastat innan samt att på min avd där jag jobbar som ssk tar vi just järndepå prov nästan dagligen och inte på fastande patienter eftersom det inte behövs, provet visar inte fel bara för man ätit. Att HB värdet är högre kan även indikera på att su varit dålig på att få i dig vätska och därmed är lite uttorkas, då stiger Hb också.

• Anonym (Järnpiller)

Jaha,hon som skulle ta provet nu vägrade först för hon sa att det absolut ska tas fastande och på förmiddagen. De om några borde ju veta som inte gör annat än tar prov hela dagarna!

Ang. hb har det varit högt hela mitt liv så det är inget konstigt alls. Däremot att det är högt när järnet är lågt,det följs definitivt inte åt.

Men då visade provet rätt då. Är 14 så extremt dåligt då?

• Anonym (P)

Det har varit så förr och det står fortfarande när provet beställs här att det ska tas fastande innan kl 10 men det behövs inte.

• Anonym (ohjo)

Oj jag tar minst en gång per år och under grav ofta. ALDRIG hört något om att man ska vara fastande.

• Anonym (ssk)

För ca fem år sedan ändrades riktlinjerna som tidigare varit 'bör tas före kl 11.00' iom att det dels tog bort den riktlinjen och att det bara hette 'bör' och inte 'ska' så insåg man förmodligen att det inte gjorde någon skillnad hur och när det tas. Mao, nej dina prover är inte missvisande.

Jag jobbar med provtagning 40 h/v och har gjort i åtta år :)

• Anonym (ssk)

Nu har inte jag referensintervallerna i huvudet när det gäller järn, spontant tror jag 14 är lågt men inom referensintervallen. Är inte 100% säker dock

• Ruter

Nedre värdet på referensvärdet ligger på 15. Så du ligger precis under.

• Anonym (Järnpiller)

Många bud här! Inte total katastrof med värdet då som b.m påstod, men tydligen tillräckligt för att behöva piller. Hon som tog provet sa nåt om värden mellan 9 och ja,nåt uppåt så då tyckte jag 14 lät bra, men hon hade ju inte koll på hur värdet skulle tas så hon hade väl inte koll på referensvärdena heller antagligen. Får se vad nya provet säger då. Erbarmligt less på pillren och att inte få dricka mjölk kvällstid!

• Anonym (P)

Nedre värdet är på 9, tycker inte 14 är katastrofdåligt men det kanske är annat om man är gravid?

• Anonym (Järnpiller)
    Anonym (P) skrev 2015-11-23 19:45:01 följande:
    Nedre värdet är på 9, tycker inte 14 är katastrofdåligt men det kanske är annat om man är gravid?
    Är tyvärr inte gravid längre... Extremt låga värden sa hon, men är 9 gränsen är ju inte 14 extremt alls. Blir inte klokare av era svar egentligen.
  • Anonym (Järnpiller)

Nu är förvirringen om möjligt ännu större... Nya provet visade ett värde på 8,3 och den läkaren sa att gränsvärdet var 9. Vad sjutton utgick de från för värden när hon sa 14 och att det var jättedåligt? Och om det är samma värde har det ju sjunkit trots 3 veckor med järnpiller!

• Ruter
    Anonym (Järnpiller) skrev 2015-12-06 16:51:09 följande:

Nu är förvirringen om möjligt ännu större... Nya provet visade ett värde på 8,3 och den läkaren sa att gränsvärdet var 9. Vad sjutton utgick de från för värden när hon sa 14 och att det var jättedåligt? Och om det är samma värde har det ju sjunkit trots 3 veckor med järnpiller!

Om du blöddigt mycket under dom tre veckorna kan det vara orsaken till att järnvärdet har sjunkit.
  • Anonym (Järnpiller)
    Ruter skrev 2015-12-06 17:08:54 följande:
    Om du blöddigt mycket under dom tre veckorna kan det vara orsaken till att järnvärdet har sjunkit.
    Gjorde jag inte,mycket sparsamt faktiskt. Förutom de 2 timmarna när jag fick MA.
Svar på tråden Hur missvisande blir järndepåvärdena om provet inte tas fastande?