• MoaEli­s
    Äldre 22 Nov 23:09
    12501 visningar
    13 svar
    13
    12501

    Sjukanmäla sig pga migrän?

    Ses det som Ok eller? Jag sjukanmälde mig nämligen för två veckor sedan, och idag har jag haft migrän och det brukar hålla i sig minst 2 dagar... Jag känner  verkligen att jag måste säga "felet" eftersom jag sjukskrev mig för inte sålänge sen. Men ses det som Ok eller jobbar folk trots det? Jag känner verkligen inte att jag klarar av det men vill ju inte att chefen och de andra ska tro att jag inte är sjuk på riktigt när jag typ nyss var sjuk, och bara två dagar också. Dom kan ju iofs misstänka det ändå, även om jag säger sjukdomen. Det känns ändå bättre än att bara säga att man är sjuk. Tror jag. Ångest. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Sjukanmäla sig pga migrän?
  • Äldre 22 Nov 23:17
    #1

    Eftersom migrän kan vara väldigt allvarlig så är det klart man kan sjukanmäla sig för det. FRÅGAN ÄR om du kan sköta ditt jobb när du har migrän eller inte. Om du inte kan det så sjukanmäl dig. Kan du så går du till jobbet.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • MoaEli­s
    Äldre 22 Nov 23:24
    #2

    kan och kan, man kan väl sköta sitt jobb om man är dödssjuk om man verkligen vill (även om det beror lite på vilket jobb) men jag känner inte för att lida mer än nödvändigt liksom, jag har ett fysiskt jobb. Jag förlorar ju pengar på det så det är ju inget jag gör om jag känner att jag kan jobba... Men frågan handlar mer om jag ska säga det eller om det bara blir konstigt.

  • Äldre 22 Nov 23:37
    #3
    +1

    Ja du kan och ska sjukanmäla dig utan att skämmas. En del verkar tro att migrän är detsamma som lite huvudvärk. Denne har aldrig upplevt ett migränanfall i dess fulla prakt.

    Sedan är det ju skillnad då migränanfall och migränanfall. Jag går till jobbet om det inte överstiger en fyra på 10 skalan då min kroniska migrän alltid ligger på minst 3-4. Ibland även om det går upp mot 5-6 om jag verkligen måste. När migränen ligger mellan 7-10 och jag varken kan röra mig utan att kräkas eller bara vill gråta men inte kan för det gör för ont då inte fasen går jag till jobbet och jag skäms inte för det heller.

    Who klassar svåra migränanfall som ett av världens mest funktionsnedsättande tillstånd, vilket placerar dom i samma kategori som demens och psykoser.

  • MoaEli­s
    Äldre 22 Nov 23:53
    #4

    Ja okej, vad skönt att höra ändå. Jag hoppas bara inte dom tänker som många gör, att det bara är som att ha lite huvudvärk. 

  • Äldre 23 Nov 06:24
    #5

    Klart du kan anmälda dig sjuk vid migrän. När jag var migrän kan jag inte se, så jag har mammas nr inlagd som favorit så hon kan ringa o sjuka mig när jag varit riktigt dålig. Jag skulle aldrig kunna jobba när jag har migrän då jag kräks och blir ljus- och ljudkänslig.

  • Äldre 23 Nov 08:56
    #6
    +1

    Självklart ska du det. Har du återkommande migrän bör du kanske till och med ansöka till Försäkringskassan om Särskilt högriskskydd.
    Det gör du via din läkare som intygar.
    Då får du rätt till sjuklön från dag ett från din arbetsgivare, dvs du slipper karensdagen. Sedan har din arbetsgivare med stöd av detta intyg rätt att få den kostnaden ersatt av Försäkringskassan.
    Min mor har svår migrän och är borta minst en gång i månaden pga detta och har i flera år haft detta högriskskydd.

  • Äldre 23 Nov 09:03
    #7

    Jag har migrän. När jag har ett fullt anfall kan jag inte vända mig i sängen utan att kräkas. Måste ligga helt platt och stilla i mörker. Det är inte så gott att kräka galla, men när man tömt magsäcken och inte kan få ner en klunk vatten ens så vad ska man göra?

    Jag skulle inte vara till stor nytta på jobbet när jag mår så.

    Men det är klart, har man mindre allvarliga anfall så kanske man kan tvinga sig till jobbet. Jag kan det inte.


    42.
  • Äldre 23 Nov 17:02
    #8

    Utan att äns har läst hela TS så; JA det är ok att sjukskriva sig för migrän. Folk som säger annat vet inte vad migrän är. PUNGT!

  • Äldre 24 Nov 15:59
    #9

    En klasskompis till mig fick ständigt migrän och hade någon slags spray för att behandla den. Svindyr var den, men hon hade recept och då blir det ju ok prismässigt efter ett tag. Det kanske kan hjälpa...?

  • Äldre 24 Nov 17:29
    #10

    Bara att lämna in ditt sjukintyg från din läkare, på att du har migrän. Inga konstigheter.

  • Äldre 24 Nov 20:45
    #11

    Givetvis kan man sjukanmäla sig för migrän. De jag känner med migrän är inte i närheten av kapabla att jobba då.

    Å andra sidan är de inte kapabla att skriva inlägg på familjeliv Heller.

  • Mon 24 Jun 2019 16:54
    #12

    Får rätt ofta milda migränanfall, ibland får jag jobbiga anfall och då jag måste ligga i mörkt rum 1-2 timmar, är sedan trött och känslig 1 dag efteråt.

    Ett mild anfall kan gå över efter 1-2 timmar utan kräkningar men då får jag oftast bara dimmsyn och kan inte se vilket är jobbigt i sig.

    Har aldrig gått till läkare över detta.

  • Mon 24 Jun 2019 17:12
    #13
    Stefan99 skrev 2019-06-24 16:54:11 följande:

    Har aldrig gått till läkare över detta.


    Varför inte?
Svar på tråden Sjukanmäla sig pga migrän?