• Anonym (orolig)

Tog ricinolja igår och har idag ont i magen!

Hallå..tog ricinolja igår kväll...sprang sedan på dass fram till ett inatt..När ja vaknade imorse så hade ja lite ont i magen!Tycker magen står rätt ut å e stenhård,fast ja har inga sammandragningar!Är det nåt som kan va farligt?

• Svar på tråden Tog ricinolja igår och har idag ont i magen!
  • jajja

Har aldrig prövat det,så jag vet inte...Men kan det kanske vara på G då?

• cinderella26

oj ricinolja e ju inte bra att ta..

• Anonym (orolig)

jag har inga värkar men det ömmar lite..kommer å går typ!

• Sophie82

Ja ricinolja kan vara farligt. Det blir inga riktiga värkar, snarare värkar som kan skada barnet....
    Läs här..

"

Ricinolja
    Jag vill också passa på att varna för ricinoljan. Många tror på fullt allvar att den skulle kunna hjälpa till, men för de flesta blir det ingen förlossning utan bara obehag.
    Dricker man ricinolja får man liknande symtom som vid en kraftig maginfluensa, och smärtsamma sammandragningar då livmodern drar ihop sig till ingen nytta. Livmodern retas nämligen av att tarmarna kommer igång, och inte för att bebisen är på väg att födas. Ricinolja kan naturligtvis, i få undantagsfall, göra att värkarbetet startar men med en katastrofal följd. Förlossningen kan gå för fort och mamman riskerar att inte hinna med, eller in till BB med förödande konsekvenser som följd.
     ”Eftersom man inte vet säkert vad konsekvenserna av ricinoljeintag hon en gravid kvinna kan bli så är ricinolja inte något jag rekommenderar till gravida."
    Gudrun Abascal, leg. barnmorska"

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=128

Startar ricinolja förlossningen? Är det farligt?
    Detta är absolut inget medel att ta för dig som gravid. Det kan utlösa ett kraftigt värkarbetemed negativa följder. Således inte lämpligt!

http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40812
    Sophie - mamma till Liam, Ebba, Felicia & bebis i magen bf i Maj
  • Anonym (orolig)

tror knappast att ja e den enda som testat! lr?

• Pärlan81

Jag har hört att det var något folk prövade mer förr men blivit avrått numera.
    Jag hade nog ringt förlossingen eller mvc för att höra.
    Jag har tyvärr också hört att det INTE är bra. Bättre att du kollar för säkerhets skull.
    Visste du itne om detta innan du tog det? Man ska alltid läsa om sånna saker så man vet informationen.
    Barnet kommer när det är redo, tro mig!

Hoppas det går bra nu!

• Blossi

Men gud! Varför tog du det? Det ska man ju aldrig ta för att få igång en förlossning. Precis som Sophie skrev så kan det vara farligt! Bebisen kommer när den är färdig för det! Ring till sjukvårdsupplysningen och fråga om du inte tror på det som skrivs här!

• Justice

kanske alla kan låta bli att skrämma upp TS, hon har nog att tänka på som det är.
    Känner flera som startat sin förlossning med just ricinolja utan problem och utan att få en panik-förlossning.

mitt råd till TS är att ringa till förlossningen om du blir orolig så får du prata med BM eller en läkare.

Lycka till!

• Anonym (orolig)

jo men det kommer å går hela tiden!!så ja vet inte om det är sammandragningar lr ifall det är att tarmarna som grejar!jaja tänkte ja väntar till eftermidda å ser å gör det fortfarande ont så ringer ja!

• listo

Själva poängen med ricinolja är ju att den ger dig en rejäl magsjuka, så det är väl inte så underligt att det gör ont i magen?

I enstaka fall kan kramperna i tarmen reta livmodern tillräckligt för att sätta igång förlossningsvärkar, men med största sannolikhet är det bara en släng av magsjuka som snart går över...
    Varför ha så bråttom att få ut barnet? Varje dag i magen finns ju där av en anledning?!

• Anonym (Done that.)

Kan meddela att jag gjort samma dumhet för drygt 10 år sen då jag väntade mitt första barn.. Vad hände?? Jo ingen bebis men många turer på toa ich 13 dagar över tiden blev det iaf..*S*

Ta det lugnt och vänta tills bebis själv bestämmer sig för att titta ut

Lycka till!

• Anonym (Lina)

Jag känner flera stycken som tagit ricinolja å fått igång förlossnigen.
    Doms barn är fullt friska å alla har haft en normal förlossning så så farligt kan de inte vara!!!!

Svar på tråden Tog ricinolja igår och har idag ont i magen!