• Anonym (Johanna)

Min kompis har aldrig tid

Flyttade till en ny stad för tre år sen och blev snabbt kompis med en granne. Hon är sju år yngre än mig, men vi har barn i samma ålder och hängde mycket tillsammans. Jag är mycket social och fick snabbt andra vänner också, men fortsatte vara mycket med grannen trots att hon vid det laget flyttat till ett annat hus några kilometer bort. Hon har lite svårare att hitta kompisar, och uttryckte sin glädje över att vi hittat varann. Vi är rätt olika, jag är en högutbildad kulturell hippie, hon lågutbildad och mycket intresserad av mode och populärmusik etc, men ja, vi gillade varann.

Nu har hon börjat studera för ett halvår sen medan jag ännu är hemma med min yngsta. Hon har inte haft tid att träffa mer än en gång sen studiestarten, och våra äldsta som varit bästa vänner har inte heller träffats trots att jag sagt att han kan komma hem till oss och leka själv så kan hon plugga ifred. Men nej, finns inte tid.

I helgen var hela familjen bjudna till hennes dotters födelsedagskalas och stämningen var lite märklig. Hon hade bjudit in två andra vänner som helt klart är mer lika henne än mig. Min kompis var vänlig, men pratade inför mig med de nya väninnorna om saker som jag omöjligen kunde hänga med i. Det kom fram att de träffats kontinuerligt under hela denna tid som min kompis inte haft tid med mig. De ska också ut och äta tillsammans snart, något jag inte blivit tillfrågad om.

Egentligen känns det helt okej. Hon gillar sina andra kompisar mer än mig - inga problem. Men jag blev lite paff ändå. Handlar det bara om våra olikheter eller har jag sårat henne på något vis? Borde jag fråga eller kan jag bara låta det rinna ut i sanden? Hon verkar inte vilja träffa mig alls längre.

Jag är närmare 40 och hon i trettioårsåldern, ifall det låter som ett tonårsproblem!

• Svar på tråden Min kompis har aldrig tid
  • GlasflaskanT

Hon kanske inte fick ut så mycket av ert umgänge?

Hon kanske stör sig på ditt barn?

Hennes barn kanske inte längre vill leka med ditt barn?

Alla dessa anledningar har jag själv haft för att ta avstånd från folk.

• Anonym (Johanna)
    GlasflaskanT skrev 2015-11-23 18:19:36 följande:

Hon kanske inte fick ut så mycket av ert umgänge?

Hon kanske stör sig på ditt barn?

Hennes barn kanske inte längre vill leka med ditt barn?

Alla dessa anledningar har jag själv haft för att ta avstånd från folk.

Kanske det. Hon brukade säga att hon var så glad över att ha mig som vän, (och jag brukade säga det till henne) men något har klart ändrats nu. Kanske hon bara kommit de andra två väninnorna närmare och upptäckt att hon har det trevligare med dem?

Tror inte hon stör sig på mitt barn, men det är möjligt att hennes barn inte vill leka med mitt längre. De är också väldigt olika, min son är lugn och hennes otroligt energisk. De har dock förut lekt väldigt bra tillsammans. Nu har min son börjat på skolan och hennes på sexårsverksamheten i en annan skola, så de har fått andra kompisar och kanske glidit från varann.

Iaf är det uppenbart att hon av en eller annan anledning inte tycker så mycket om mig längre.
  • Anonym (Johanna)

Någon mer? Borde jag ta upp det med henne?

Om det är så att hon bara hellre prioriterar andra framför mig så är det okej. Däremot blir jag hemskt ledsen om det är nåt jag gjort som hon tagit så illa upp av att hon inte vill ses. Jag vet inte vad det skulle vara, men ståmningen var så märklig att jag inte kan låta bli att undra.

• Anonym (Johanna)
    Whitehorse1979 skrev 2015-11-24 09:25:57 följande:

Ring och fråga.

Vad ska jag säga? Jag har upprepade gånger frågat m hon vill ses, och hon har aldrig tid. Ska jag bara fråga rakt ut om nåt är fel?
  • Whitehorse1979
    Anonym (Johanna) skrev 2015-11-24 09:34:21 följande:
    Vad ska jag säga? Jag har upprepade gånger frågat m hon vill ses, och hon har aldrig tid. Ska jag bara fråga rakt ut om nåt är fel

Ja det ska du
  • Anonym (Nja)

Fråga inte rakt ut om något är fel. Mer såhär: jag har märkt att du inte haft tid att ses, stämmer det eller är det något annat som hänt mellan oss..? Har vi glidigt ifrån varandra...

• Anonym (Nja)

Kanske till och med ta det i text så hon får en chans att fundera över svaret så blir det inte plumpt eller att hon blir överrumplad och kanske säger ngt som bara kommer få dig att må dåligt. Om det nu är så illa. Varm tanke till dig, inte kul när man känner så under en middag :(.

• Anonym (Nja)

Ställ förresten inte en ja och nej-fråga, ställ mer öppnar frågor så får du bättre svar. "Hur/varför/vad känner du..." jämför "är något fel?" "Nej" "Hur känner du?" Det tvingar personen att tänka till... Varje journalists knep att få ut utömmande svar

• Anonym (Johanna)

Tack för bra råd! Jag ska ta det per sms och fundera så jag formulerar mig väl.

• Anonym (Johanna)

Jag fegade ur och skickade ett meddelande där jag frågade om vi skulle ta en promenad nån kväll, bara vi två. Tänkte att vi kunde prata om ditt och datt då och så kunde jag liksom känna in läget. Att jag kanske missuppfattat allt.

Hon har inte svarat fast hon haft många timmar på sig. Jag vet inte vad jag ska tänka. Kanske är hin mitt uppe i nåt och inte hinner svara...men ja, känns inte så kul.

• Anonym (Johanna)

Och nu gick jag in och kollade på hennes andra kompisars facebooksidor, och de har verkligen hänht en hel del under hela denna period då hon sagt till mig att hon haft extremt bråttom.

To be fair har hon ringt mig ett par gånger för att bara prata och då har vi pratat ett bra tag. Jag är väldigt dålig på att ringa själv, så har inte ringt. Däremot har jag skickat både smas och facebookmeddelande om att jag gärna skulle vilja ses.

Börjar luta åt att hon vill dumpa mig. Som sagt, jag har en massa andra vänner, så ensam blir jag inte, men det är ju alltid lite ledsamt när en vänskap rinner ut i sanden, speciellt när man inte fattar varför.

• Whitehorse1979

Hur gammal är du?

Ring henne.

Vad är det med folk och sms mm?

Jäkla trams rent ut sagt.

Är någon intresserad av att umgås med mig vill jag prata i telefon ibland också.

• Anonym (Mjo)
    Whitehorse1979 skrev 2015-11-25 07:04:37 följande:

Hur gammal är du?

Ring henne.

Vad är det med folk och sms mm?

Jäkla trams rent ut sagt.

Är någon intresserad av att umgås med mig vill jag prata i telefon ibland också.

Sms är det bästa som finns! Älskar det. Har inte alltid tid/lust att prata, det blir så mycket annat löst prat. Bättre att få svar på det man frågar, i skrift. Det hjälper även mig att komma ihåg saker bättre.
Svar på tråden Min kompis har aldrig tid