Min kompis har aldrig tid
Flyttade till en ny stad för tre år sen och blev snabbt kompis med en granne. Hon är sju år yngre än mig, men vi har barn i samma ålder och hängde mycket tillsammans. Jag är mycket social och fick snabbt andra vänner också, men fortsatte vara mycket med grannen trots att hon vid det laget flyttat till ett annat hus några kilometer bort. Hon har lite svårare att hitta kompisar, och uttryckte sin glädje över att vi hittat varann. Vi är rätt olika, jag är en högutbildad kulturell hippie, hon lågutbildad och mycket intresserad av mode och populärmusik etc, men ja, vi gillade varann.
Nu har hon börjat studera för ett halvår sen medan jag ännu är hemma med min yngsta. Hon har inte haft tid att träffa mer än en gång sen studiestarten, och våra äldsta som varit bästa vänner har inte heller träffats trots att jag sagt att han kan komma hem till oss och leka själv så kan hon plugga ifred. Men nej, finns inte tid.
I helgen var hela familjen bjudna till hennes dotters födelsedagskalas och stämningen var lite märklig. Hon hade bjudit in två andra vänner som helt klart är mer lika henne än mig. Min kompis var vänlig, men pratade inför mig med de nya väninnorna om saker som jag omöjligen kunde hänga med i. Det kom fram att de träffats kontinuerligt under hela denna tid som min kompis inte haft tid med mig. De ska också ut och äta tillsammans snart, något jag inte blivit tillfrågad om.
Egentligen känns det helt okej. Hon gillar sina andra kompisar mer än mig - inga problem. Men jag blev lite paff ändå. Handlar det bara om våra olikheter eller har jag sårat henne på något vis? Borde jag fråga eller kan jag bara låta det rinna ut i sanden? Hon verkar inte vilja träffa mig alls längre.
Jag är närmare 40 och hon i trettioårsåldern, ifall det låter som ett tonårsproblem!