• Anonym (Bonusjul)

Fira jul trots att bonus inte är hemma?

Måste få rådfråga.
    Jag och min man har fyra barn, två hade han med sig in i förhållandet, jag hade en och nu har vi en gemensam. Våra tidigare barn är alla över 10 år o vår minsta 1 år.
    Lång historia: min man o hans ex har tidigare delat jularna, halva dagen var. Jag o mitt ex har delat som det har passat just den julen. Till saken hör att våra ex bor båda ganska långt bort åt varsitt håll, vilket har gjort att vi tidigare har spenderat stora delar av jul i bilen.
    Förra året föddes bebis i december o med en nyfödd vägrade jag sitta så länge i bilen, jag ville att alla barn skulle vara hos oss hela julen men min mans ex motsatte sig detta. Helt ok o jag bad min man lösa d på bästa sätt, vilket inte blev alls bra. Barnen kom inte på utsatt tid, mamman svarade inte o barnen missade både mat o Kalle hos farmor.
    Detta året sa jag till min man att jag vägrar köra på julafton med den lille, o att vi här med kanske ska försöka dela julen "varsin" dag.
    Kontentan blev nu att mannens barn kommer att vara hos sin mamma på julafton o mitt tidigare barn hos sin pappa (nästa år tvärtom). Vi hämtar dom på juldagen o firar hos min mamma o sen ville farmor att vi skulle komma förbi o hämta barnens paket.
    So far....
    Varje år firar vi hos farmor o farfar, stort släktfirande!
    Men nu tycker inte min man att vi ska åka dit på julafton, han tycker att det blir orättvist om vår lille får fira "riktig" jul där, men inte hans barn. Så han tycker vi ska sitta hemma.

Jag fattar ingenting! Är d så hemskt att fira kul med vår lille? Nu fattar han ju inget i år, så jag ska kanske ge mig?
    Första året med gemensamt barn så detta har vi liksom inte pratat om innan.
    Snälla hjälp mig att bolla tankar!! Vad är "rätt", "fel"?

• Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?
  • Aiyana

Men hans barn får ju fira "riktig" jul med deras mamma och kanske fler från hennes familj/släkt. Tycker din man att endast hans sida räknas som "riktig"? Tycker det låter skitlarvigt. Om allt bara handlar om hans barn och du och ert gemensamma räknas som så oviktiga (eller "oriktiga") att han vill sitta hemma och tjura så hade jag tagit väldigt illa upp.

• nernu

Det hade inte ens varit en fråga här. Sitta hemma och inte fira jul??? Så farao heller. Säg åt honom att det är helt befängt och att du tänker fira jul med eller utan honom.

• Hannah76

Jag tycker självklart ni ska fira jul som ni vill och brukar. De barn som är hos andra föräldern firar ju en "riktig jul" där?

Och så har ni en riktigt härlig dag/kväll när hela familjen är samlad igen.

Jag fick välja själv när jag var liten. Jag valde att fira jul hos min mormor o morfar (och hela den sidan av släkten) plus att min pappa firade julen där. Min mamma firade vartannat år på samma ställe som mig o vartannat med min bonuspapp o hans släkt.

När de fick gemensamma barn så delade vi dagen, först hos min bonuspappas familj o sen hos mormor o morfar.

• Anonym (Bonusjul)

För att besvara lite av alla inlägg nu då.
    Nej, vårt gemensamma barn skulle inte lida av att inte fira på julafton, o som jag skrev i första inlägget så hade jag varit ok med att hoppa över om det fanns en vettig anledning, inte bara att det "känns onödigt". Jag erkänner att det är mest av egoistiska skäl jag bil fira i år. Jag vill ge mitt barn hela julstämningen med all släkt, tomte, Kalle anka.
    Min man har ständigt dåligt samvete mot dom stora barnen o försöker ständigt "kompensera" men det har aldrig påverkat oss andra innan.
    Men våra andra barn har bra o vettiga andra föräldrar så dom kommer absolut få en fin jul där.

Jag kommer självklart fortsätta prata med min man för att luska ut det "riktiga" problemet!

• Anonym (bibo)

Klart att ni ska fira julen. Sitter hans barn hemma själva med mamma utan att fira jul bara för att han inte är där??

Fånigt tänkt av honom. Stackars erat lilla barn som bara får fira jul en gång och dessutom på fel dag medans dom andra får två jular...

Han får allt ta och tänka om tycker jag.

• Bibbidi
    Anonym (Q) skrev 2015-11-24 13:11:33 följande:
    Nu kommer ju barnet i detta fall att få fira jul både den 25 och den 26 om jag förstått det rätt så någon nöd lär det ju inte gå på barnet, även om jag tror att 1-åringen klarat sig utan julfirande.

Jag förstår inte hur du kan tolka mina inlägg som att jag tycker det är fel att TS vill fira en ordentligt jul med sitt barn? Ingenstans har jag skrivit något sådant. Jag tycker inte att det är fel att TS vill fira jul och jag tycker inte att det är fel att TS man inte vill fira jul. Däremot tycker jag inte att TS ska fira jul med farmor och farfar utan mannen under de här omständigheterna. Det är mannens föräldrar så jag tycker att det är han som "bestämmer" om de ska dit eller inte (samma sak fast tvärt om gäller för TS och hennes föräldrar). Dessutom ska de ju ändå dit två dagar senare tillsammans med alla barn.
    Fast om ts ger med sig det här året - finns det inte en chans att det blir samma nästa år? 

"Ja men vi gjorde ju så förra året och det fungerade bra, så varför inte samma sak igen?" och så är diskussionen igång igen. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • aleydis

Absolut ska ni fira jul utan bonusarna! Ert barn måste ju få göra saker även när bonusarna är borta. Pappan är helt ute och cyklar. Visst i år kanske barnet inte förstår att det inte händer nåt på julafton, men det är inte hållbart i framtiden. Och om ni tex har semester utan bonusarna i framtiden, ska ni sitta hemma och rulla tummarna i ett par veckor för att man inte får göra något roligt utan dem. Ert barn ska ju få 100 procent av er, de andra får ju saker och upplevelser av sina andra föräldrar

Gällande julfirande var vi en hel vecka med ena föräldern över jul och en hel vecka med pappa över nyår när vi växte upp. Skönt att slippa hatta. Sen 10 år tillbaka firar mina familjer jul ihop :)

• Anonym (förmodligen nåt annat som skaver?)

Jag tycker, som andra också varit inne på, att det verkar vara något annat som skaver här än att ni tre firar med farmor och farfar.

Tycker du ska försöka höra med din man lite mer om hur han tänker?

Annars kanske du kan "gå en omväg" och prata med farmor och farfar att du gärna vill komma men att deras son är rädd att det ska bli orättvist. kanske de då kan prata vett med honom? Eller utöva social påtryckning att de längtar efter lillen och sin son och vill fira med honom.

Med mitt barn har vi att den ena föräldern har julafton, den andra juldagen och så växlar vi vartannat år. Vi provade halva dagen med julafton i början, blev inte bra alls för någon. Detta upplägg med vartannat år har funkat jättebra. På julafton skype:ar barnet/den förälder som barnet inte är hos alltid till varandra och önskar god jul. På så sätt kan barnet även se och vinka till alla som den inte firar julafton med och alla den firar jul med kan vinka till den föräldern barnet inte är med firar julafton med. Det har funkat jättebra och varit mysigt. Kanske något för er också?

Hoppas det löser sig!

• Anonym (LOL)
    BioBonus skrev 2015-11-24 12:39:57 följande:

Klart att en ettåring märker skillnad om det är fullt av folk och skratt omkring det, fullt av presenter (julpapper och julsnören är ju skitkul för en ettåring!) eller inte. 

Och denna uppmärksamma 1-åring vet att det är just den 24:e också?

En 1-åring tycker nog snörena och skratten är kul vilken dag som helst.

• Anonym (Bonusjul)
    Anonym (LOL) skrev 2015-11-24 18:31:23 följande:
    Och denna uppmärksamma 1-åring vet att det är just den 24:e också?

En 1-åring tycker nog snörena och skratten är kul vilken dag som helst.

Fast som jag tidigare har skrivit så handlar det kanske inte mest om lillens behov, utan mitt behov av att få skapa traditioner för minstingen med.. O julafton kommer alltid vara julafton! Nästa år är det inga problem för då har vi alla barn på julafton men året efter det då? Ska inte lille få fira på julafton då för att syskonen inte är hemma?
Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?