• FruFrau

Augustibebis 2016

Hej! Jag hoppar gärna på en lista här om nån vill hjälpa mig att lägga in mig? :)

27 år och första barnet är beräknat 9/8! Helt otroligt! :D

• FruFrau

Idag kl 13:00 ska jag på inskrivning. Det här är första graviditeten så vet inte alls vad som väntas, haha! Jag ska dit idag iaf och göra något sen sa hon på telefon att när jag kommer dit idag så bokar vi in en ny tid i slutet av december. Har ingen aning vad vi ska göra då heller! :D Det blev så verkligt allt så plötsligt!

• FruFrau
    19Jen91 skrev 2015-12-03 16:14:10 följande:

Hur handskas ni andra med omställningen att vara gravida?

Jag är i total förnekelse just nu, men jag kastas mellan total lycka och djup oro när jag väl känner något. Kan vara hormonellt . När kommer acceptansen och glädjen?

Jag trodde inte alls att jag skulle känna som jag gjorde. Dagen efter säkra plusset så kändes allt så självklart! Kärlek vid första ögonkastet till lillen. Går och ler hela dagarna. Ingen större oro, jag vet att jag lever så bra jag kan så jag som person kan inte göra med för bebisen. Så händer nått olyckligt så har jag med det i bakhuvudet ändå. Berättat för en del redan, det blev verkligt på en gång! Helt oväntad reaktion!! :)
  • FruFrau

Imorgon får jag svar på om jag har utvecklat hypoterios pga graviditeten. Tog ett blodprov nr 2 idag på det så man ser att värdena är korrekta utifrån två test. Är det någon här som har erfarenhet av det? Jag bryr mig inte om JAG är sjuk blir sååååå orolig bara att barnet tar skada om jag inte får medicinering typ NU! Många autoimuna sjukdomar i min familj, mamma hypoterios, syster hypoterios och SLE och pappa som har psoriasis och jag har alopecia (som i sin tur kan ha ett samband med hypoterios). Jobbigt att det i princip är samma symtom som en graviditet, trötthet, frusen, hård i magen... Nån som varit med om liknande här?

• FruFrau
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-12-09 19:22:26 följande:

Menar du hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon)? Jag utvecklade det i min förra graviditet. Tog först ett prov som visade att tsh var 5,3 (skulle va mellan 0,2-4,2, och ja ett högt värde visar låg ämnesomsättning/hormonbrist). Tror det var omkring v 8, sedan ett nytt prov för att verkligen bekräfta. Vet inte vad det visade (har det inte uppskrivet) men det blev att jag från v 11 fick äta Levaxin. Jag va precis som du orolig för att jag fått det insatt försent och att bebisen skulle få neurologiska skador, men det behövde jag inte oroa mig för sa min bm. Tydligen kan bebisen roffa åt sig ganska mkt av det lilla som finns där i början så det blir mer jag som får tydligare symptom men om det skulle fortsatt utan behandling så skulle det finnas för lite även för bebisen för den behöver mer och mer eftersom den växer. Sedan fick jag ca va sjätte vecka under restenav graviditeten ta nya prover för att säkerställa rätt dos. Detta är ju snart fem år sedan och sedan dess har jag fortsatt knapra Levaxin. Ska ta nya tester på fre och se så det är ok värde även nu när jag är gravid igen. Nu känner jag mig inte alls orolig. Har aldrig riktigt haft några direkta symptom. Lite svårare att gå ner i vikt dock men har även pcos så vet inte riktigt vad som är boven i dramat. Tror jag läst någonstans att dessa oftast hör ihop men är inte säker på det.

Hoppas mitt svar lugnat dig något:)

rutigsvans skrev 2015-12-09 22:15:38 följande:

fick också lämna ett nytt prov för det igår för det första var förhöjt, är så himla nervös för att det ska vara så :(

hur går det för dig? fick du nått svar?

Åh! Tack för ditt svar! Jag tog första provet 30 nov. En vecka senare fick jag supersunkig information att jag måste lämna ett till så fort jag kunde. Gick dit i förrgår. Sen har jag ringt och terroriserat 1177, barnmorskemottagningen, telefonsvarare, vårdcentralen och alla jag kan komma på för jag får ingen att prata med!!!! Hade verkligen nästan en panikattack igår. (Min mamma förlorade ett barn i vecka 14 pga obehandlad hypoterios, men hon var väääääääldigt sjuk. Nått år senare var mamma fortfarande obehandlad och hennes hjärta slutade slå då o då så hon var väldigt nära att gå bort när jag var 9 år så får jättedåligt minen av allt det här.) Tillslut fick jag tag på en okänd barnmorska som sa att mitt THS låg på 5,4. Jag fick en telefontid hos en läkare nu på måndag och jag hoppas att jag kan få medicinering då direkt. Både enligt vårdgivarguiden.se och en sjuksyster på 1177 så påverkas barnet på en gång men hon sa att min barnmorska kan ha bedömt att mina värden inte är så höga att det är en akut situation. Men också som du sa Alltidväntarmanpånågt: att det nog är min kropp som mår extra dåligt nu, men att bebisen som är så liten får det lilla den behöver. Sköldkörteln är ju inte helt död, den är ANSTRÄNGD och kan fortfarande producera hormonet som bebisen behöver. Är i vecka 6+1 och hoppas jag får medicin så snart som möjligt. Jag vet att jag har gjort allt jag kan o ringt till alla jag kan ringa till, mer kan jag inte göra så ska försöka hitta nån glädje nu över helgen och inte stressa... Symtom som lika gärna skulle kunna ha med graviditeten att göra: sjuk trött, går o lägger mig innan 9 varje kväll och sover minst en timme middag varje dag. Magen blir hårdare för varje dag, vaknar av tarmsmärtor de senaste nätterna, oro och lite ont i lederna... Väldigt diffusa symtom. Hoppas det går bra för dig också rutigsvans, skriv gärna sen vad du fick för värde på provet!! Jag känner av tydliga graviditetstecken samtidigt så känner mig lite lugnare av det :)
  • FruFrau
    rutigsvans skrev 2015-12-14 22:44:13 följande:

Jag fick svar idag från min BM och tyvärr så hade jag fortfarande förhöjda värden, så fick börja med levaxin :( men skönt iallafall att dom tar dom här proverna nu så man kan få medicin och förhoppningsvis undvika ett ev missfall pga av det :)

Okej! Vad bra! Mina TSH värden hade också höjts, från 5,4 till 6,8 på bara 8 dagar! De såg också att T4 var för lågt, 10,2. Började med levaxin igår också! Hoppas hoppas att det går bra för oss! Min barnmorska o läkare har varit superlugna kring allt men är själv nojjig. Vad bra att du fick hjälp så fort! Vilken vecka är du i? Jag började med levaxinet igår på 5+5 (skrev fel i ett tidigare inlägg! :) )
  • FruFrau
    annacnummertre skrev 2015-12-14 20:27:35 följande:

Vilka från BIM-DECEMBER gruppen hänger här :)

Jag också! Jag håller mig här för jag har inte ens Facebook! :)
  • FruFrau
    happylife skrev 2015-12-17 15:14:22 följande:

Hur mår ni alla här inne? :)

Har ni också varierande symptom? Jag har haft mycket Molvärk, men den är typ borta o ist lätt illamåendet å nu har avsmaken för min favvo dryck kaffe smällt till! Blä

Fått tid för vul den 29/12 är då i v 7, 12 hela dagar kvar!!

Min växtvärk har avtagit lite också! Jag har bara en konstant vag värk i livmodern. Tidigare kunde jag ha riiiiktigt ont i 5-10 min flera gånger om dagen, så ont att jag var tvungen att släppa allt och sätta mig ner. Brösten ömmar mer och mer dock. Och igår och idag har illamåendet smugit sig på. Väldigt lite dock fast hela tiden. Flytningarna fortsätter och jag har blivit mer hungrig de senaste dagarna!!! (Har resan gått upp ett kg... :/)
  • FruFrau

AUGUSTIMAMMOR:

1 augusti

lenaerik86

ninawest

NiHa

melissa8601

IcenLeia

2 augusti

Nessling

HJohannesson

Asofieh

Yennie88

PD1984

Paulas mamma

Emmi0306

3 augusti

Jonken

4 augusti

grodan26

MDKE

5 augusti

Fröjd

Lia87

Sommarblomma1

Emmibjn

Mliizz

6 augusti

Drömmer om tre

Fjonkis

Primavolta

7 augusti

Girl 25

Anojj

8 augusti

förstabarnet

GrukanGrace

9 augusti

FruFrau

Mellanstadieläraren

sowe81

10 augusti

Lajkie

I am Annahoj

11 augusti

12 augusti

13 augusti

14 augusti

15 augusti

16 augusti

17 augusti

E87

• FruFrau
    rutigsvans skrev 2015-12-22 11:23:21 följande:

Jag har inte en aning om mina värden alls, är lite nojjig ändå!

samma här, fick en tid 4 januari för att prata med läkaren så då ska jag liksom gå och fundera i över 3 v (från jag fick veta om det) vill veta allt NU!

jag började med det i v 6+6, undrar hur lång tid det tar innan man kanske känner sig lite piggare om det nu blir så eller om man är trött av grav ändå :)

du får ursäkta segt svar men inte varit inloggad på länge :)

Okej! Förstår att du har massor frågor! Efter 5 dagar med medicin började jag faktiskt känns skillnad! 25 microgram äter jag. Och det har hållit i sig. Själva toppen av den sjukliga känslan är borta! Men jag kunde ringa min barnmorska och fråga om lite sker innan jag fick tag på läkaren. De hade tillgång till min journal, kanske det är ett alternativ? Om ca 2 veckor är det dags för blodprov igen för att se om värderna är bättre, det kommer gå fort. :) gå in här och läs lite om du vill www.hypotyreos.info, annars finns en del info på 1177 :)
Svar på tråden Augustibebis 2016