• Skroenan

Augustibebis 2016

Hoppar in! Bf innan UL 4 augusti :) plussade första gången 26/11 hade då försökt en gång. Med min förra pojkvän försökte vi i ett år utan att lyckas så det känns verkligen som ödet när jag lyckas första gången med min nuvarande pojkvän och sambo! Helt magiskt :D

• Skroenan
    19Jen91 skrev 2015-12-03 16:14:10 följande:

Hur handskas ni andra med omställningen att vara gravida?

Jag är i total förnekelse just nu, men jag kastas mellan total lycka och djup oro när jag väl känner något. Kan vara hormonellt . När kommer acceptansen och glädjen?

Jag har börjat inse att jag är gravid, första dagarna kunde jag inte fatta det. Min sambo fattar det fortfarande inte haha. Men snart inser nog vi båda att vi ska få en bebis :) går in i 6 veckor imorgon!
  • Skroenan

Någon fler här som jobbar inom vården? Jag jobbar på ett äldreboende där det bor gamla med blandade problem (dement,stroke, alkomism mm). Det är fysiskt och psykiskt tungt även om jag just nu bara jobbar 50%.

Hur gör ni? Någon fler med tungt arbete? Vill ju kunna jobba mkt så min mammapenning blir bra

• Skroenan
    primavolta skrev 2015-12-03 20:06:50 följande:

Jag är ssk på en vårdavd på Sös i Sthlm. Rätt stressigt och tungt i omgångar. Svårt att ta paus ibland.. Mitt tredje barn om det går vägen och har jobbat här med de andra graviditeterna också och man får verkligen kämpa. Positivt med gravidpeng sista två månaderns iaf! Pust :)

Vilken vecka är du i?

Jag går in i vecka 6 imorgon. Så borde inte reagera än på hur slitsamt det är men ryggen känner jag redan av och jag är så rädd att framkalla missfall nu första veckorna då allt är så känsligt :/ ja jag försöker hålla ut just tack vare gravpenningen. Är färdigutbildad uska efter nyår så får ju högre lön iaf.
  • Skroenan
    Sommarmalva skrev 2015-12-03 20:50:13 följande:

Man kan ju få havandeskapspenning om man har krävande arbete. Jobbar inom vården jag med och har fått det de sista två graviditeterna. Kanske inte går så här tidigt men de sista två månaderna iallafall. Är det om man blir sjukskriven ni menar att föräldrapenningen blir mindre eller vad menar ni? Eller går ner i procent? Kan ni inte bli omplacerade eller liknande, få göra mindre krävande uppgifter? Tror iallafall arbetsgivaren är skyldig att kolla upp olika lösningar. Nu går det ju naturligtvis inte överallt, inte där jag jobbar heller, men kanske finns nån lösning?

Ja de två sista månaderna ska jag söka graviditetspenning. Men innan dess är det bara att bita ihop. Kan inte gå ner i procent, det har jag inte råd med. Just nu vet ju inte jobbet om att jag är gravid så kan inte be om något än. Jag kan bara ta det lugnt själv o försöka vila mycket. Det är svårt men har inget val..
  • Skroenan
    Paulinha85 skrev 2015-12-04 10:15:04 följande:

Stort grattis till alla!!

Jag plussade för 3 dagar sen, bf 7/8:)

Väldigt tidigt än men man blir ju så lycklig!!

grattis! :) Ja även om det är tidigt så känns det helt magiskt. Tänk att man har ett litet embryo som växer i magen <3
  • Skroenan

Jag har tid för tidigt UL 14 dec. Då är jag 6+3. I Östersund så får man inte det gratis utan jag har köpt ett på en privatklinik. Kostar 1500:- men värt det! Vågar inte tro än att jag är gravid så behöver få en bekräftelse haha :) så hoppas på att vi ska få se något! Fortfarande tidigt så den kan gömma sig men hoppas inte!

• Skroenan
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-12-06 12:31:39 följande:

Jag hoppar oxå in här. Plussade förra vecka. Bf 1/8. Det är vårt andra barn. Har försökt ett tag så har väldigt svårt att ta in att vi fått turen att bli föräldrar ännu en gång. Symptomen är inte alls lika kraftiga som jag minns det. Hur är det för er andra som är gravida för andra ggn när det gäller detta?

Har ett vul inbokat 15/12 och tiden kryyyper fram...

Jag har vul 14 december :) känns som evigheter fast det är 8 dagar dit haha. Hoppas trollet vill visa sig! Kommer vara 6+3 då.
  • Skroenan
    LouiseJoh skrev 2015-12-06 15:58:30 följande:

BF 4 aug. med första barnet! Så spännande!!! :)

Jag har också bf 4 aug med första barnet :)
  • Skroenan
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-12-06 21:40:01 följande:

Har ditt MVC som rutin att göra tidiga vul? Jag fick tjata lite för att få det, tack o lov förstod min bm att efter allt kämpande så känner jag mig lite extra orolig på samma gång som jag har väldigt svårt att ta in det... Ett litet pickande hjärta gör det mer på riktigt:) även om det inte är någon garanti så lugnar nog det många blivande föräldrar...

Nej vi köpte ett via en privatklinik :) svårt att vänta till det stora UL i vecka 18-20 haha. Har inget tålamod :) så hoppas vi ser vårt lilla troll!
  • Skroenan
    primavolta skrev 2015-12-11 14:36:40 följande:

Hoppas :) tack för svar!

Den räknar ju från när man är beräknad att ha blivit befruktad,inte sen sista mensen :)
  • Skroenan

Var på vul idag :) 6+3 trodde jag men läkaren trodde 6+5. Fick se en liten böna med tickande hjärta! :D helt magiskt!

Svar på tråden Augustibebis 2016