Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

Augustibebis 2016

Hoppar på här. Väntar barn nr 4 med bf 3 augusti. Fick missfall i september så känner mig lite nojig just nu. Har börjat må lite illa och är jättetrött !

• Sommarmalva

Det här med ul är olika beroende på vart man bor. Här där jag bor får man bara rul . Men är man över 35 får man kub om man vill i vecka 13. Eftersom jag är 36 så tänker jag ta ett kub test enbart för att få ett ul tidigt. Då jag fick missfall i september i v.13 så kommer jag vara jättenojig! Det där med magiska gränsen vid v.12 känns lite som falsk trygghet känner jag. Visst minskar risken men det kan ju fortfarande hända. Denna gång tänker jag inte andas ut på riktigt förren liten ligger i famnen. Förlåt den lite negativa attityden nu är jag ju gravid igen, och nu tusan ska det bli bebis!

• Sommarmalva
    Skroenan skrev 2015-12-03 20:17:22 följande:
    Jag går in i vecka 6 imorgon. Så borde inte reagera än på hur slitsamt det är men ryggen känner jag redan av och jag är så rädd att framkalla missfall nu första veckorna då allt är så känsligt :/ ja jag försöker hålla ut just tack vare gravpenningen. Är färdigutbildad uska efter nyår så får ju högre lön iaf.
    Man kan ju få havandeskapspenning om man har krävande arbete. Jobbar inom vården jag med och har fått det de sista två graviditeterna. Kanske inte går så här tidigt men de sista två månaderna iallafall. Är det om man blir sjukskriven ni menar att föräldrapenningen blir mindre eller vad menar ni? Eller går ner i procent? Kan ni inte bli omplacerade eller liknande, få göra mindre krävande uppgifter? Tror iallafall arbetsgivaren är skyldig att kolla upp olika lösningar. Nu går det ju naturligtvis inte överallt, inte där jag jobbar heller, men kanske finns nån lösning?
  • Sommarmalva

Kommer någon finnas kvar här eller sticker alla till Facebook? Jag har inte Facebook så kanske behöver söka mig någon annanstans?

• Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-04 22:35:51 följande:
    Jag ska inte till fb, så vi kan hänga kvar här :) hehe. Vilken vecka är du i ?
    Härligt! Jag är i vecka 6 tror jag. Bf 3 augusti. Du?
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-05 06:59:48 följande:
    Blir v 6 imorn, bf 6/8. Blir isf tredje barnet.. Har du barn sen innan?
    Ja jag har tre barn redan men ett fjärde skulle göra familjen komplett mår lite smått illa på morgnarna annars inga symptom direkt.
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-05 14:16:29 följande:
    Åh vad roligt med många barn :) jag mår illa ibland, brösten spänner och lite molvärk.. Så fort jag inte känner något kan jag inte låta bli att noja lite. Hur gamla är dina barn?
    Ja, jag skulle kunna ha hur många som helst men min sambo tycker att efter detta så räcker det... Fick övertala honom om att vi faktiskt behövde en till nu de andra är 11, 8 och 5. Hur gamla är dina? Jag skulle gärna ha fler symptom. Fick missfall i september så skulle välkomna lite mer illamående... Känner som du, blir så nojjig! Missfallet blev i vecka 13 med så jag låter mig inte luras av att jag känner mig gravid nu, för det kan sluta när som helst. Känner mig så lurad av den där magiska vecka 12... Förlåt, nu blev det dystert, men skönt att skriva av sig lite hur man känner... Hoppas på att må skapligt i jul iallafall så man kan njuta av den goda maten och den goda stämningen
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-06 17:21:45 följande:
    Haha, typ samma här med "övertalningen", fast nu vill han också supermycket! :) jobbigt med mf i v 13 :(, trodde de att det stannat av tifmdigare? Det känns ju inte säkert att där är nåt förrän ultraljudet..naturlig oro ju! Ska du göra nåt tidigt ul eller kub?
    Kub ska jag absolut göra! Enbart för att få ett ul. Vet inte om jag Skulle få ett tidigt ul annars eftersom jag "bara" haft ETT missfall. Fast jag tror att ett tidigare ul inte skulle hjälpa mig med oron. Även om de skulle se ett hjärta den dagen så kan det lika gärna sluta slå dagen efter. Kub gör man ju i vecka 13, tror det känns lagom. Skulle inte kunna vänta till rul! Eftersom fostret kom ut hemma i toaletten så kunde de inte avgöra vilken vecka det dött i. Hade bara moderkaka kvar när jag kom in.
    Du hade med fått missfall va? Vilken vecka? Hur gamla är dina barn?
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-06 23:02:31 följande:
    Håller helt med om tidigt ul, skulle typ vilja göra ett varje vecka efter att jag sett lilla pyret! Men kub funderar jag på just av den anledningen den här gången, men vill egentligen inte göra kub för att jag inte vet vad jag ska göra med svaret.. Har du gjort kubtest förut?
    Åh fy, det lät inget vidare..vilken chock! Hade du börjat blöda innan det? Kan inte föreställa mig! Ja jag fick missfall 1/11 och det va supertidigt typ 6+0 så det kändes (och verkar) som att kroppen blev sig själv rätt fort. Vill gärna förbi den gränsen den här gången även om det inte är nån som helst garanti.
    Mina barn är 2 och 4 :)
    Det här med kub. Min bm sa att de tittar främst efter Downs syndrom och det har jag inga problem med att få ett barn som har. Det skulle bli lika älskat som de andra fastän med lite mer jobb
    Ja missfall i vecka 13 var hemskt! Hade haft små brunaktiga blödningar någon vecka men det kan man ju ha. Dagen innan blev det som en mens och missfallsdagen kom jag inte ens från toaletten . Typiskt var att det var studiedag och alla ungar hemma men sambon på jobbet...ditt tidiga missfall, blev det som en mens? Eller hur var det? Jag tänkte jag skulle berätta för barnen när ett missfall skulle märkas. Ingen ide att berätta redan och få missfall som de inte märker av. Ett sent märker de ju av och måste ändå få veta vad som hänt, tänker jag... Nu börjar jag må mer o mer illa på morgnarna. Både välkommet och inte...
  • Sommarmalva

Jag ringde bm idag, är i 5+5 eller nåt sånt. Fick tid nästa tisdag. Börjar bli mer verkligt nu, och idag har jag inte mått bra. Skit trött och illamående. Orkar inte ens ställa mig i duschen. Tur jag hade en ledig dag i dag. I morrn får vi väl se hur det går när jag gör kvällspass...

• Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-07 22:25:54 följande:
    Härligt med illamående ;) jag blir typ liiite glad varje gång jag känner av det :)

Åhh såå typiskt! Måste varit jättejobbigt med barnen hemma, visste de om det?
    Klokt tänkt kring kub!

Mitt mf var typ som mens, vaknade med mensvärk och blödde. Blödde 6 dagar och sen typ klart... Är väldigt tacksam för att det gick smidigt!

Har du bokat inskrivning?
    Nu börjar jag bli mer o mer illamående. Riktigt jobbigt på morgnarna, hanterbart under dagen. Plus att jag är jättetrött!
    Ja barnen visste ju att jag var gravid så kändes hemskt att berätta för dom. Samtidigt ville jag vara väldigt noga att berätta att det är kroppens sätt att ta hand om det som inte skulle kunnat leva. Nu längtar jag efter att berätta igen, att det kanske blir ett syskon trots allt.

Ja jag ringde bm igår och bokade tid för inskrivning, fick tid nästa vecka har du ringt?

Jag går in i vecka 7 i morgon tror jag. Känns så skönt att byta vecka! Se att veckorna går liksom. Känns lite drygt nu...
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-08 23:13:02 följande:
    Mer symtom låter ju ändå väldigt lovande, däremot inte lika roligt med ett jobbigt illamående kan jag tänka.. Är ofta illamående på morgonen och innan lunch/middag. På kvällen är det bättre konstigt nog. Har haft mer symtom kvällstid med mina tidigare graviditeter.

Barn ät ju ändå ofta bra på att ta sånt där plus att det kanske är svårt att greppa iaf för de yngre.. Bra att du var så konkret! När tänker du berätta den här gången? Jag längtar supermycket, men vet inte när man ska våga.. Vet ju inte ens om de kommer förstå, de är ju så små än.

Wow, redan v 7! Har du tagit fler gravtester för att se att det håller i sig? Jag har veckobyte på söndagar :)
    Jag ringde idag, fick tid 23/12. Hon tyckte jag skulle komma innan jul för att man inte helt kunde veta grav.längden pga missfallet. Sa inte att jag vetat en vecka, hoppas på att de vill göra ett tidigt ultraljud..hoppas kan man ju alltid :)
    Denna graviditet är som de andra som gått bra. Illamående dagarna igenom men värst på morgonen. Förra grav. Var tvärtom att det smög sig på under dagen och jag kände på mig hela tiden att nåt var annorlunda den gången. Vet inte om kroppen visste... Nu har även brösten börjat ömma! Yippei! Ju fler symptom desto bättre

Tror att jag berättar för barnen snart ändå eftersom jag mår dåligt. Nu vet de ju med att det kan gå fel. Men känner att det kanske skulle vara mysigt att hoppas tillsammans med dem? För de skulle märka på mig ändå om jag fick missfall. Tänkte om jag skulle berätta för mina föräldrar och syskon på julafton. Vi bor 8 mil från varandra så är ju kul att berätta när vi ses. Och att även de vet sen IFALL det blir missfall. Vill ha med familjen liksom.
    Kanske att din 4 åring skulle förstå? Fast där är det kanske svårare att förklara ett ev. Missfall.... Men visst är det svårt! Man vill ju bara berätta på en gång liksom.

Nej jag har inte tagit flera test. Hade nog gjort ifall jag hade hemma men använde mitt sista vid plusset. Har du testat flera? Hormonet finns ju även kvar efter ett missfall så det visar ju inget egentligen.

Jo men jag skulle tro de gör vul. Hur ska de annars kunna avgöra vilken vecka du är i? Vad härligt isåfall! Önskar jag fick göra ett. Men får vänta till kub i vecka 3.

Idag har jag fått dricka kaffe mot min vilja på jobbet bara för att dölja illamående och halsbränna fick jag på köpet hur gör du på jobbet? Lyckas du dölja?
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-09 23:32:22 följande:
    Åhh vad bra med illamående, ömma bröst och inte minst en bra känsla :) jag välkomnar också mer symtom. Blir typ jätteglad när jag blir illamående haha..

Ja det blir ju svårt att inget säga om du mår dåligt, annars undrar de väl över det?! Vilken fin julklapp till din familj :)
    Jag tror jag väntar med barnen tills vidare och berättar om jag börjar må dåligt eller när jag gjort nåt slags ultraljud!

Jag ska testa digitalt i helgen igen. Fick 1-2 senast och vill se att det blivit nån skillnad. Efter mitt mf blev det helt blankt väldigt snabbt så tänker att det kaaanske skulle kunna visa nåt. Men kanske mest för att ha nåt att göra....

Jag dricker en kopp på morgonen på jobbet. Är sjuksköterska på en avd där vi ger cytostatika till en del patienter. Så det sprider sig rätt fort när de märker att man inte handhar cytostatika längre..då fattar alla direkt. Både pos och neg, inte så kul få jag fick mitt mf att ALLA visste på jobbet, men de är gulliga och stöttande! Vad jobbar du med?

Ja hoppas verkligen på ultraljud!!! :)
    Jaha ok, så man får inte handha cytostatika som gravid? Då blir det ju ganska tydligt som sagt så nu vet alla på jobbet eller har du inte behövt det än?

Jag jobbar som personlig assistent. Funkar ganska bra då det är i någons vardag som jag är med i. Fast eftersom vi har dubbelbemanning så har de nu börjat undra varför jag är så trött hela tiden t.ex .känner att jag kanske får berätta snart så inte snacket går, att man verkar slö och disträ. Men vill ju helst att mina barn ska få veta först ju. Får se om vi berättar nästa vecka kanske.
    Har du fått några cravings eller nåt som du bara inte tål längre? Jag har faktiskt börjat äta yoghurt! Har aldrig tyckt om det! Nu äter jag det varje morgon
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-11 22:27:17 följande:
    Nope, det är ju "cellgift" och kan påverka barnets utveckling. Man använder ju skyddskläder och handskar, men man andas ju in via varma kroppsvätskor så det är reglerna iaf! Bra tycker jag :) nja, alla visste när jag fick mf, tror en del vet nu men låter det sprida sig med djungeltrumman den här gången..

Haha, nä vore synd om kollegorna plötsligt tröttnar på en :) är det tungt arbete?

Inga direkta cravings men är inte så sugen på lagad mat just nu. Växer i munnen på mig! Haha, kul att prova nåt nytt..yoghurt är ju såå gott!!

Har rätt "ont" i nedre regionerna i omgångar. Kommer ofta på kvällarna. Molar till rejält ibland i omgångar.. Har du nåt sånt?
    Ja eller hur, tydligen så är yoghurt gott jobbet kan vara tungt ibland men mest psykiskt tror jag, och tålamod är ett måste där jag är.... Vilket är sådär nu när man är gravid. Fast ikväll var vi iväg på lussedisco med jobbet, det kunde jag allt stå ut med

Jag har ofta ont långt ner i magen. Ibland molvärk men ibland har det gjort ont på annat sätt, kan inte förklara, en mer skarp känsla. Gör mig lite orolig. Har inte känt såhär med någon annan. Molvärk vet jag är vanligt men det andra vet jag inte. Nojjar som tusan!
    Såg du skrivit att du tagit nytt test, hur precisa brukar de testen vara? Med tanke på att du var orolig över det? Har aldrig tagit sånt digitalt utan bara med streck.
    Hoppas att allt är bra iallafall.
  • Sommarmalva

Grattis! Härligt med ett syskon. Lite nyfiken på hur det kom sig att du kunde gå så långt förra graviditeten utan att veta? Hur fick ni reda på det? Tycker sånt är jättespännande, då jag blir dålig nästan på en gång och inte skulle kunna dölja även om jag ville och som svar på din fråga kan jag inte säga ner än att jag också googlat om det och det ska vara normalt, fast jag har aldrig känt av det med de tidigare barnen. Hur många missfall har du haft?

• Sommarmalva
    Blivandetvåbarnsmamma91 skrev 2015-12-12 18:52:30 följande:

Hej!

Jag plussade förra fredagen, fick ett svagt svagt plus, trodde inte på det så gick till barnmorskan på måndagen efter, fick hålla morgonkisset i 3 timmar då hon var upptagen och telefontider var inte förrän vid tio och jag vaknade vid halv 7 ????

Iaf, kissade i en mugg så bm kunde göra testet, kommer ut till mig och sa ; jaha det här var ett starkt plus!

Och då frågade jag vilken vecka hon trodde jag var i och hon trodde v5.

Så enligt appen ska jag ha 7e augusti!

Detta är mitt andra barn!

Men nu till min fråga, jag har som en mensvärk i hela magen, har haft en massa missfall innan jag blev gravid med min son som föddes 15juli 2014, så nu när jag är gravid och medveten om de helt från början så är jag jätteorolig för missfall!(med medveten menar jag att jag inte märkte förra graviditeten förrens i v25 ????)

Så är det normalt att ha som mensvärk i hela magen? Tror jag läst nånstans att de är livmodern som anpassar sig men jag är osäker! Tacksam för svar!

Föregående skulle vara svar till dig
  • Sommarmalva
    primavolta skrev 2015-12-14 06:01:01 följande:

Gaaah! Jag blir tokig! Tog ett nytt digitalt idag som fortfarande visar 2-3 :(. Är enl ungefärlig beräkning nånstans mellan 5+5-6+1. Har fortfarande alla mina symtom och liks mycket: illamående, ilande/känsliga bröst och molvärk.. Usch, orkar inte oroa mig. Hoppas testet har fel eller att ägget fäste vääääldigt sent :) nu mååste man ju liksom ta ett nytt test om några dagar...

Håller tummarna för att allt är bra. Skönt att du har symptom kvar i allafall.
  • Sommarmalva
    Tudelu skrev 2015-12-14 18:29:53 följande:

Hej allihop!

Jag vill gärna vara med! :)

Har en 4årig dotter sedan innan, har precis plussat efter 1.5 års försök och ett missfall i oktober. Hoppas på bättre lycka denna gång, men är ju så tidigt än så lika bra att vara beredd på det värsta. (sjukt positivt, jag vet..)

Det är så kul, för med dottern fick jag mitt pluss på Lucia och nu, 5 år senare så plussar jag på Lucia IGEN! Det måste ju vara ett tecken på att det kommer gå bra? ;) 

Grattis! Kanske blir samma födelsedag också då min lilla kom en kvart över midnatt efter min störstas födelsedag, tajming
    Känner mig lika positiv som du.... Fick missfall i september och går bara och väntar på det där blodet på pappret... Synd att man inte vågar glädjas mer än man gör.
    Men nu är det vår tur att få bebis.
  • Sommarmalva

Jag har för mig det finns en lista på oss någonstans i tråden. Ni kan leta reda på den och fylla på

• Sommarmalva
    Mrs.Brightside skrev 2015-12-21 21:46:48 följande:

Hann inte med när förra tråden startades och nu är den full. Någon som vill starta en till tråd för oss som ska ha i augusti och vill följas åt några stycken men inte prata på Fb? Typ vi långsamma som inte hann med eller grupp 2 i aug 2016?

Jag hann inte heller med, man måste vara inne hela tiden känns det som om man ska hinna. Skrivs så himla mycket när det är många i tråden. Inte så haj på detta på att starta nytt men hänger jättegärna på!
Svar på tråden Augustibebis 2016