• jonken

Augustibebis 2016

Sommarmalva skrev 2015-12-04 21:47:02 följande:

Kommer någon finnas kvar här eller sticker alla till Facebook? Jag har inte Facebook så kanske behöver söka mig någon annanstans?

Jag hänger oxå här, vill inte gå med i fb-grupper förrän det gått lite längre tid. :)

Kollar gruppen varje dag, men har inte presenterat mig än! :D vi plussade förra fredagen på bim+2, men jag var helt säker även innan testet att jag var gravid. Första graviditeten, så är lite nojjig än över att nåt ska gå snett. Men om allt går som det ska är beräknad bf 3aug. Jag är 28 år, sambon 29.
  • jonken

Ingen mer som är illamående? För mig kom det krypandes lite i slutet av förra veckan och har blivit mer och mer för varje dag. Nu börjar det bli riktigt outhärdligt, framförallt på morgonen, men även när det gått typ mer än en timme sedan jag ätit. Så försöker att småäta lite hela tiden, fast jag inte är sugen på någonting. Väldigt trött är jag oxå. Jag hoppas det inte kommer vara såhär i 8 månader till!!

• jonken
    Emmi0306 skrev 2015-12-09 07:05:36 följande:
    Jag mår också jätteilla. Jag började må illa väldigt tidigt men de tre senaste dagarna har blivit värre (är på 6+2 nu). Jag mår typ illa dygnet runt, absolut värst är det på morgonen, kvällen och natten så jag sover väldigt dåligt. :-P magen är sjukt uppsvälld och trots att jag inte får i mig så mycket så har jag redan gått upp nästan 2kg. >< mjukisbyxor och gravbyxor är mina bästa kompisar just nu för dem trycker inte på magen. :-P varje gång något sitter åt på magen så vill jag typ spy! XD men jag är glad för symtomen trots att det är jobbigt eftersom jag då vet att det är något som växer där inne. Jag ska dock på ul nästa vecka så då ska jag passa på att kolla att jag inte har fått någon tidig typ gravsjukdom såsom gravdiab eller dylikt eftersom jag har gått upp så mycket i vikt osv. jag hoppas också att illamåendet släpper! ^^
    Åh vad skönt med tidigt ul! Vi har inskrivning först 11januari, känns som en evighet dit. Jag sover oxå dåligt, och idag ville illamåendet inte släppa efter frukost, så sjukskrev mig idag så jag ska få samla lite energi. Tack o lov att det snart är lite julledigt!! Men som du säger så får man försöka ta det som ett tecken på att det är någon som iaf mår bra där inne i magen :) har du hittat något som funkar att äta? Åh du får skriva sen hur undersökningen gick, håller tummarna för att det bara är "normala" gravsymptom!
  • jonken
    Emmi0306 skrev 2015-12-09 18:27:35 följande:
    Jag har också själva inskrivningen den 11/1! ^^ den 15/12 blir det ul hos fertilitetskliniken vi har gått hos och 16/12 information hos barnmorskan jag ska gå hos under graviditeten.

Jag har mått illa hela dagen och det jag har lyckats peta i mig är saltiner, skorpor och rostade mackor. Jag försökte äta lite pasta också. Drickväg så är det typ bara vatten och oboy som går ner. Vad funkar för dig?

Jag ska jobba imorgon och på fredag, vi får se hur det kommer att gå. >
    Så ni har inte varit på något besök ännu? Vi var på hälsosamtal för två veckor sen, men det kändes lite absurt när man knappt hade hunnit fatta att man är gravid :P hade ju inte hunnit få så mycket symptom då heller, så hade ju varit bättre att ta det nu när man mår illa så man kunnat få lite tips om det. Ah fick ni försöka länge för att få plus?

Ja vatten och salta saker är väl det som funkat bäst för mig oxå. Har försökt äta som vanligt och fylla på med mackor/nötter mellan måltiderna. Men vissa saker bara går inte att äta, och är inte sugen på något utan får som försöka äta ändå. Små portioner går oxå lättare! Har ibland delat upp matlådan och ätit två gånger istället! MEN jag testade ingefära igår.. Alltså jösses! Helt sjukt, men inatt var första natten på en vecka då jag inte mått illa alls!! Så jag tänker börja knarka ingefära nu och hoppas att det fortsätter funka såhär bra. Kan vara värt för dig att testa oxå om du inte redan gjort det! Jag gjorde som te av det, och det var dessutom gott att dricka.

Mm jag hade ganska tuff dag igår, men hoppas det ska gå bättre nu :D
  • jonken
    Ronille skrev 2015-12-11 17:11:39 följande:

när tänker ni berätta för nära vänner och familjen?

Skulle vara roligt att berätta vid jul men är bara i vecka 8 då, om allt går vägen

Vi kommer berätta för min familj när vi är hemma i jul. Det känns egentligen lite tidigt (v9 på julafton), men det kommer ju inte gå att dölja ändå. Plus att vi vill berätta irl och vi bor rätt långt bort :) vi ska försöka åka till hans familj i januari och då kommer vi berätta för dom.
  • jonken
    HJohannesson skrev 2015-12-11 17:38:16 följande:

Hur mår ni?

Jag är i v7 och jag mår så dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Huvudvärk, mensvärk, illamående så att jag inte kan äta och jag börjar gäspa 15 min efter att jag gått upp på morgonen. Inget hjälper!! Klockan är inte ens 18 och jag ligger redan i sängen igen. Jag fungerar inte !

Väldigt lika här med. Är hungrig jämnt, men aldrig sugen på något, tvärtom har jag fått avsmak för nästan all mat. Enormt trött både mentalt och fysiskt, det är som att all energi går åt till magen. Igår kväll fick jag dessutom väldigt ont i ljumskar, rumpa och baksidan av låren, gissar ett det drar i ligamenten. Idag jobbade jag hemifrån, men kl 14 gick det inte längre, då gav jag upp och sov ända tills sambon kom hem med middag. Ändå anar jag att det inte kommer vara några problem att somna ikväll.. Känner oxå att jag inte fungerar! Ska ju bli kul att åka hem över jul och berätta, men lagom kul om man knappt kan hålla sig vaken och måste bli uppassad med mat..
  • jonken
    Emmi0306 skrev 2015-12-12 23:49:30 följande:
    Ja barnmorskan på mvc tyckte att det var bättre att vi tog infosamtalet efter ul och att vi fick ett privat samtal med den barnmorskan vi ska ha annars skulle vi fått komma tidigare men då skulle vi få gå på info i grupp vilket inte passar oss pga personliga själ (detta var också varför vi gick hos fertilitetskliniken). Så det blev bättre så här.

Åh vad bra det låter med ingefäran! ^^ jag mår jätteilla på em/kväll så det kan verkligen vara värt att testa. Jag dricker aldrig te annars så jag vet inte hur man gör te på ingefära. :-P hur gör du? Hur kan man annars äta ingefäran?
    Vad skönt att de ändå kan anpassa upplägget lite :)

Ja testa, det funkar fortfarande för mig!! Även fast jag mår skit i övrigt (idag började jag spy), så slipper jag iaf illamåendet! Jag (eller ja, sambon ;) ) skivar upp kanske 7-8 skivor av ingefäran i tunna skivor och häller över kokande vatten. Så får det stå och dra tills temperaturen är drickbar. Dricker en sån kopp på morgonen och en på kvällen. Igår åt jag även sushi till lunch, då får man ju oxå ingefära :D är väldigt dålig på vad man kan göra med det annars.. Jag läste att man även kan äta den färsk, men det tycker jag är för starkt.
  • jonken
    happylife skrev 2015-12-14 06:42:31 följande:

Ni andr som är runt v 4 eller 4+ vad får ni på CB digital?

Jag testade på 4+2 och fick då 2-3. Men hade inte tagit något test innan, så vet inte när det slog om. Men det borde väl varit ganska precis där i dagarna. Jag tror att äl var den 13 nov och jag testade den 27e. Så det var isf precis 2v efter. Det slår nog om snart ska du se :)
  • jonken

Är det nån mer än jag som går ner i vikt?? Jag försöker verkligen äta så mycket jag kan, och får väl i mig frukost lunch och middag iaf, även fast det tar hela dagen.. Men blir lite orolig över att vågen ändå går neråt. -2kg nu på två veckor. Kan tillägga att jag väger inte så mycket till att börja med, så jag är verkligen helt matt nu, att bara äta och finnas tar all min energi.

• jonken
    happylife skrev 2015-12-14 12:48:52 följande:
    jonken skrev 2015-12-14 06:52:22 följande:

Jag testade på 4+2 och fick då 2-3. Men hade inte tagit något test innan, så vet inte när det slog om. Men det borde väl varit ganska precis där i dagarna. Jag tror att äl var den 13 nov och jag testade den 27e. Så det var isf precis 2v efter. Det slår nog om snart ska du se :)

Testade imorse å fick 2-3 :)
    :D :D :D jag förstår att man blir mer nojig om man redan haft ett mf. Håller tummarna för att allt går vägen den här gången och att ni snart får se ett tickande hjärta! :)
  • jonken

Jag har fortfarande jordens illamående. Har märkt att det går lite upp och ner under dagen, så några timmar mår jag oftast lite bättre, några timmar vill jag bara skjuta mig, resten av dagen sover jag :P övriga symptom är ömma bröst (och de har redan växt typ två strl), ont i ligamenten, snuvigare än vanligt och avsmak för nästan all mat. Trots illamåendet är jag samtidigt väldigt hungrig, så hela dagarna är en kamp för att försöka äta så mycket som möjligt och ändå få behålla det.
    Är i vecka 7+0 idag. Det känns som det kommer bli en tråkig jul för min del :(

• jonken
    Emmi0306 skrev 2015-12-16 10:06:23 följande:
    Ul gick jättebra igår! ^^ allt såg helt normalt ut och man kunde se ett pickande. <3 jag är i vecka 7+2 nu tror jag

Jag testade ingefära men jag kräktes ändå >< min man gjorde en lemonad på citron, ingefära, vatten och socker. Den var iaf jättegod. jag har precis börjat testa åksjuketabletter som ska vara ok så vi får se om det funkar. *hoppas*

Att tugga på färsk ingefära låter inge vidare, mår illa av bara tanken, men teet ska jag nog prova även om jag inte är en temänniska. tack för tipset! ^^
    Men guuuu så härligt att få ha sett ett litet hjärta!! Vi ringde idag och sa att vi vill göra kub så vi får iaf ett ul innan rul. Skulle liksom vara skönt med en bekräftelse från nån annan på att det finns något där :P vi är på 7+0 idag, älskar torsdagar när man får öka på en vecka :D

Åh hoppas tabletterna hjälper bättre då så du oxå får nånting som dämpar lite!
  • jonken
    Emmi0306 skrev 2015-12-17 18:04:38 följande:
    I know! Det kändes fett overkligt. :-P åh vad skönt för er, vet ni något datum ännu? Har ni funderat något på vad ni kommer göra med svaret från kubtestet?

Enligt en app går jag också i i 7+0 idag och enligt två andra är jag 7+3. :-P vet inte vilka jag ska tro på haha men det spelar inte så stor roll egentligen.
    Vi vet inte när än, tydligen skickar de en remiss nånstans och så kommer de kontakta en för tidsbokning. Oj haha det har vi inte ens tänkt på! Vi var bara helt överens om att vi ville ha ett extra ul.. Jag vet nog inte ens själv vad jag tycker och tänker om ifall man skulle få dåliga värden. Vi kommer nog inte oroa oss med det innan, utan om det skulle bli så får vi fundera igenom och ta diskussionen då.
  • jonken

En lite sjuk sak.. Jag har hela dagen haft ont i en punkt under fotknölen på insidan av högerfoten. Både när jag går och när jag bara vickar på foten. Imorse tänkte jag inte så mycket på det, kanske att foten hamnat lite snett medan jag sov eller något. Nu har det dock hållt i sig hela dagen, så tillslut fick jag bara ett infall och googlade zonterapi och fick upp en karta över fötterna. Tro på fan om inte just den punkten är livmodern!

• jonken
    primavolta skrev 2015-12-18 10:37:52 följande:

Nu har jag plågat mig igenom hela morgonens kissnödighet bara för att hålla mig i minst 6 timmar. Det blev till slut drygt 7 timmar och fick då det här resultatet. SÅ SKÖNT!!! Kissar ju annars minst var tredje timme så hoppades att det skulle bero på det.. så värt att hålla sig när det här dyker upp. Tack för fina svar och tålamod med mina nojor! Nu kan jag slappna av lite grann iaf :)

Bra kämpat :)
  • jonken

Tror det fanns en senare där vi var ett par på 3e aug med, men vi kan fylla på i denna :) lägger till mig!

AUGUSTIMAMMOR:

1 augusti
    lenaerik86
    ninawest
    NiHa
    melissa8601
    IcenLeia

2 augusti
    Nessling
    HJohannesson
    Asofieh
    Yennie88
    PD1984
    Paulas mamma
    Emmi0306

3 augusti
    Jonken

4 augusti
    grodan26
    MDKE

5 augusti
    Fröjd
    Lia87
    Sommarblomma1
    Emmibjn
    Mliizz

6 augusti
    Drömmer om tre
    Fjonkis
    Primavolta

7 augusti
    Girl 25
    Anojj

8 augusti
    förstabarnet
    GrukanGrace

9 augusti
    Mellanstadieläraren
    sowe81

10 augusti
    Lajkie
    I am Annahoj

11 augusti

12 augusti

13 augusti

14 augusti

15 augusti

16 augusti

17 augusti
    E87

• jonken
    Joker skrev 2015-12-19 07:46:58 följande:

Tack! Och grattis själv Så spännande! Är det första barnet för dig? Jag ska googla olika MVC här i närheten och ta kontakt i nästa vecka då

Vi kontaktade oxå mvc ganska direkt (första barnet). Och bara en vecka efter fick vi gå på hälsosamtal. Inskrivning är dock inte förrän i mitten av januari, då är vi i v11. Men det är tydligen lite olika mellan landstingen om man har ett hälsosamtal först eller om man har det i samband med inskrivningen.
Svar på tråden Augustibebis 2016