• Emmi0306

Augustibebis 2016

Hej!

Jag vågar mig in i denna gruppen nu. Jag är sååå orolig för missfall så jag har varit borta från fl en stund.

Vi plussade iaf i tisdags på bim+1 och har bf 2/8-16. Både jag och min man är helt överlyckliga! ^^ detta är vårt första barn, andra försöket.

Symtom hittills: illamående (ffa på eftermiddagarna och kvällarna :-S), metallsmak i munnen, ömmande bröst med tydliga ådror, molvärk (läskigt lik mensvärk), stickande/huggande smärta i magen, orolig mage, svettas om nätterna, varmare även på dagarna, trött (!), darriga ben efter att ha stått länge, humörsvägningar och finnar i överflöd. Jag har säkert missat något, känns som att jag fyller i alla symtom som går lol :-P

Den 15/12 ska jag gå på ett tidig ul hos fertilitetskliniken som vi har gått hos. Hoppas att dem kan se något då. jag har inte kontaktat mvc ännu men tänkte kanske göra det nästa vecka.

Grattis till alla er andra, jag håller alla tummar och tår för oss alla!

• Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-08 21:12:23 följande:

Ingen mer som är illamående? För mig kom det krypandes lite i slutet av förra veckan och har blivit mer och mer för varje dag. Nu börjar det bli riktigt outhärdligt, framförallt på morgonen, men även när det gått typ mer än en timme sedan jag ätit. Så försöker att småäta lite hela tiden, fast jag inte är sugen på någonting. Väldigt trött är jag oxå. Jag hoppas det inte kommer vara såhär i 8 månader till!!

Jag mår också jätteilla. Jag började må illa väldigt tidigt men de tre senaste dagarna har blivit värre (är på 6+2 nu). Jag mår typ illa dygnet runt, absolut värst är det på morgonen, kvällen och natten så jag sover väldigt dåligt. :-P magen är sjukt uppsvälld och trots att jag inte får i mig så mycket så har jag redan gått upp nästan 2kg. >< mjukisbyxor och gravbyxor är mina bästa kompisar just nu för dem trycker inte på magen. :-P varje gång något sitter åt på magen så vill jag typ spy! XD men jag är glad för symtomen trots att det är jobbigt eftersom jag då vet att det är något som växer där inne. Jag ska dock på ul nästa vecka så då ska jag passa på att kolla att jag inte har fått någon tidig typ gravsjukdom såsom gravdiab eller dylikt eftersom jag har gått upp så mycket i vikt osv. jag hoppas också att illamåendet släpper! ^^
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-09 09:34:19 följande:

Åh vad skönt med tidigt ul! Vi har inskrivning först 11januari, känns som en evighet dit. Jag sover oxå dåligt, och idag ville illamåendet inte släppa efter frukost, så sjukskrev mig idag så jag ska få samla lite energi. Tack o lov att det snart är lite julledigt!! Men som du säger så får man försöka ta det som ett tecken på att det är någon som iaf mår bra där inne i magen :) har du hittat något som funkar att äta? Åh du får skriva sen hur undersökningen gick, håller tummarna för att det bara är "normala" gravsymptom!

Jag har också själva inskrivningen den 11/1! ^^ den 15/12 blir det ul hos fertilitetskliniken vi har gått hos och 16/12 information hos barnmorskan jag ska gå hos under graviditeten.

Jag har mått illa hela dagen och det jag har lyckats peta i mig är saltiner, skorpor och rostade mackor. Jag försökte äta lite pasta också. Drickväg så är det typ bara vatten och oboy som går ner. Vad funkar för dig?

Jag ska jobba imorgon och på fredag, vi får se hur det kommer att gå. >
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-11 07:19:45 följande:

Så ni har inte varit på något besök ännu? Vi var på hälsosamtal för två veckor sen, men det kändes lite absurt när man knappt hade hunnit fatta att man är gravid :P hade ju inte hunnit få så mycket symptom då heller, så hade ju varit bättre att ta det nu när man mår illa så man kunnat få lite tips om det. Ah fick ni försöka länge för att få plus?

Ja vatten och salta saker är väl det som funkat bäst för mig oxå. Har försökt äta som vanligt och fylla på med mackor/nötter mellan måltiderna. Men vissa saker bara går inte att äta, och är inte sugen på något utan får som försöka äta ändå. Små portioner går oxå lättare! Har ibland delat upp matlådan och ätit två gånger istället! MEN jag testade ingefära igår.. Alltså jösses! Helt sjukt, men inatt var första natten på en vecka då jag inte mått illa alls!! Så jag tänker börja knarka ingefära nu och hoppas att det fortsätter funka såhär bra. Kan vara värt för dig att testa oxå om du inte redan gjort det! Jag gjorde som te av det, och det var dessutom gott att dricka.

Mm jag hade ganska tuff dag igår, men hoppas det ska gå bättre nu :D

Ja barnmorskan på mvc tyckte att det var bättre att vi tog infosamtalet efter ul och att vi fick ett privat samtal med den barnmorskan vi ska ha annars skulle vi fått komma tidigare men då skulle vi få gå på info i grupp vilket inte passar oss pga personliga själ (detta var också varför vi gick hos fertilitetskliniken). Så det blev bättre så här.

Åh vad bra det låter med ingefäran! ^^ jag mår jätteilla på em/kväll så det kan verkligen vara värt att testa. Jag dricker aldrig te annars så jag vet inte hur man gör te på ingefära. :-P hur gör du? Hur kan man annars äta ingefäran?
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-13 17:34:51 följande:

Vad skönt att de ändå kan anpassa upplägget lite :)

Ja testa, det funkar fortfarande för mig!! Även fast jag mår skit i övrigt (idag började jag spy), så slipper jag iaf illamåendet! Jag (eller ja, sambon ;) ) skivar upp kanske 7-8 skivor av ingefäran i tunna skivor och häller över kokande vatten. Så får det stå och dra tills temperaturen är drickbar. Dricker en sån kopp på morgonen och en på kvällen. Igår åt jag även sushi till lunch, då får man ju oxå ingefära :D är väldigt dålig på vad man kan göra med det annars.. Jag läste att man även kan äta den färsk, men det tycker jag är för starkt.

Ul gick jättebra igår! ^^ allt såg helt normalt ut och man kunde se ett pickande. <3 jag är i vecka 7+2 nu tror jag

Jag testade ingefära men jag kräktes ändå >< min man gjorde en lemonad på citron, ingefära, vatten och socker. Den var iaf jättegod. jag har precis börjat testa åksjuketabletter som ska vara ok så vi får se om det funkar. *hoppas*

Att tugga på färsk ingefära låter inge vidare, mår illa av bara tanken, men teet ska jag nog prova även om jag inte är en temänniska. tack för tipset! ^^
  • Emmi0306

Mitt största symtom just nu är illamående och kräkningar. Man känner sig riktigt unken. >< annars har jag molvärk, är konstant trött och förstoppad (ursäkta infon XD) till och från. Idag var vi på infoträff på mvc och i tisdags gjorde jag ett ul där vi fick se ett pickande! ^^

Jag ser att det är många som är oroliga över bruna/rosa flytningar. Min bm sa att det var helt normalt för att slemhinnorna blir känsligare när man är gravid. jag blöder ex lite i halsen när jag kräks och det är också helt normalt. Så det ska inte vara någon fara.

Jag och min man har ännu inte bestämt oss för om vi vill göra ett kub test då vi är osäkra på vad vi skulle göra med resultatet... hur tänker ni andra?

• Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-17 17:24:00 följande:

Men guuuu så härligt att få ha sett ett litet hjärta!! Vi ringde idag och sa att vi vill göra kub så vi får iaf ett ul innan rul. Skulle liksom vara skönt med en bekräftelse från nån annan på att det finns något där :P vi är på 7+0 idag, älskar torsdagar när man får öka på en vecka :D

Åh hoppas tabletterna hjälper bättre då så du oxå får nånting som dämpar lite!

I know! Det kändes fett overkligt. :-P åh vad skönt för er, vet ni något datum ännu? Har ni funderat något på vad ni kommer göra med svaret från kubtestet?

Enligt en app går jag också i i 7+0 idag och enligt två andra är jag 7+3. :-P vet inte vilka jag ska tro på haha men det spelar inte så stor roll egentligen.
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-17 17:24:00 följande:

Men guuuu så härligt att få ha sett ett litet hjärta!! Vi ringde idag och sa att vi vill göra kub så vi får iaf ett ul innan rul. Skulle liksom vara skönt med en bekräftelse från nån annan på att det finns något där :P vi är på 7+0 idag, älskar torsdagar när man får öka på en vecka :D

Åh hoppas tabletterna hjälper bättre då så du oxå får nånting som dämpar lite!

I know! Det kändes fett overkligt. :-P åh vad skönt för er, vet ni något datum ännu? Har ni funderat något på vad ni kommer göra med svaret från kubtestet?

Enligt en app går jag också i i 7+0 idag och enligt två andra är jag 7+3. :-P vet inte vilka jag ska tro på haha men det spelar inte så stor roll egentligen.
  • Emmi0306
    primavolta skrev 2015-12-17 18:19:31 följande:

Åh vilken underbar känsla att få lille filuren och ett <3 !!

Jag tycker det är skitsvårt med kub, vet inte heller hur jag ska känna med ett svar. Även ett "bra" svar ger ju inga garantier och det kan ju hända vad som helst. Känns lite som att man får räkna med allt sånt när man väljer att skaffa barn.. men kan inte bestämma mig!!! :/ ska prata med bm. Känns mest som att jag skulle göra det för att få ett ultraljud..

Absolut får man räkna med det. Jag förstår att många gör det för ul skull, det skulle jag nog också gjort om jag inte hade fått ett tidigt. ååh det är så svårt att bestämma sig. >
  • Emmi0306
    happylife skrev 2015-12-17 18:48:14 följande:

Tack för infon om rosa flytningar, lugnar :)

Vi kommer göra kub pga att min mans ena son har ett kromosmfel, vill inte va me om de igen =\

Ja då skulle jag också göra ett, vi har som tur var vad vi vet ingenting i släkten så jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig... jag tror det lutar åt att inte göra testet.
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-17 18:48:46 följande:

Vi vet inte när än, tydligen skickar de en remiss nånstans och så kommer de kontakta en för tidsbokning. Oj haha det har vi inte ens tänkt på! Vi var bara helt överens om att vi ville ha ett extra ul.. Jag vet nog inte ens själv vad jag tycker och tänker om ifall man skulle få dåliga värden. Vi kommer nog inte oroa oss med det innan, utan om det skulle bli så får vi fundera igenom och ta diskussionen då.

Nä okej, det förstår jag helt. ^^ jag tycker det är jättesvårt att veta hur man skulle reagera i en sådan situation.. hmm oroandet är väl det ständiga sällskapet när man blir förälder :-P
  • Emmi0306
    jonken skrev 2015-12-17 18:52:55 följande:

En lite sjuk sak.. Jag har hela dagen haft ont i en punkt under fotknölen på insidan av högerfoten. Både när jag går och när jag bara vickar på foten. Imorse tänkte jag inte så mycket på det, kanske att foten hamnat lite snett medan jag sov eller något. Nu har det dock hållt i sig hela dagen, så tillslut fick jag bara ett infall och googlade zonterapi och fick upp en karta över fötterna. Tro på fan om inte just den punkten är livmodern!

Haha vad roligt! :-P
Svar på tråden Augustibebis 2016