Nicomel skrev 2016-01-05 16:47:47 följande:
Har någon bra tips mot illamående? Jag mår konstant illa, är i vecka 9. Har använt såna åksjukeband som man har runt handlederna men de funkar sådär. Postafen tabletter, är det någon här som testat det?
Har aldrig testat några medel. Men som Linisela säger så tipsar många om att äta något litet direkt man vaknar och sedan inte låta det gå för långt mellan måltiderna.
Jag är inte särskilt sugen på någon mat men vissa grejer har jag lärt mig funkar för mig så det kanske gäller att hitta sin grej. Tex tycker jag nästan alltid att det är gott att äta Fuji äpplen (riktigt krispiga). Min syster åt mandariner i massor. Vindruvor funkade vid min förra graviditet. Så jag ser till att alltid ha hemma och med mig av något jag kan äta när jag känner minsta lilla hunger. Det kan stilla illamåendet innan det hinner sätta sig. För många är det kolhydrater som gäller, kex, enkla pastarätter osv.
Och be folk omkring dig att inte göra saker som luktar mycket, tex steka korv. Jag är också ömtålig mot det och andra starka dofter.
Många säger att ingefära hjälper. Vet inte om det stämmer men jag gillar att göra ett slags "te" på färsk ingefära, citron och lite honung. Med hett vatten. Det smakar alltid gott nu, även om det inte tar bort hungern.