• Eleonor01

Titthålsoperation - ont

Anonym (!) skrev 2015-12-01 06:33:46 följande:

Det är nu 13 dagar sedan operationen och såret vid ljumsken är läkt men inte naveln.

Direkt efter operationen var bandaget i naveln packat med blod. De tejpa över med fler bandage bara. Åkte hem med rådet att det skulle sitta tills det börja släppa. Fyra dagar senare åkte jag till distriktssköterska som la om det. Det lukta apa och det rann ut gammalt blod. Fick samma råd igen. Låt nu vara.

På den 5:e dagen var jag till läkare som kollade såret då jag hade väldigt ont. Allt såg bra ut. Nytt bandage och hemskickad. Skulle ta av bandage på den 7:e dagen och duscha.

Tog av bandage på den 7:e dagen men vågade inte duscha då såret glipade. Till distriktssköterska på den 8:e dagen. Såret gjordes rent och fick nytt bandage. Låt det vara till den 11:e dagen och sen kan du vara utan bandage.

Tog av bandage på den 11:e dagen och det är fullt med gammalt blod på bandaget. Vågade inte duscha såret. Ringde avd där jag opererades på den 12:e dagen men sköterskan lät ointresserad och sur. Hon nämnde att ibland blir det komplikationer, ibland värsta tänkbara. Inga råd. Mer än att det lät onormalt.

Min msn hade likadant fast jätte ont. Efter ett besök på kirurgen å t å veckor senare sprack såret å ut kom blid som stod innanför. Han hade en infektion som gjorde att det inte ville läka å sårvätska stod innsnför å samlades m var. Det sprack på natten å vi blev jätte rädda för vi upplevde att det var väldigt mycket blod men en msk ser mer ut än det är å eftersom det dessutom är utblandat ser det mer ut.

Ring din op avdelning å be att de tittat på det. Antibiotika är inte fel hellre. Att du harven bulle under är inget konstigt. Så blir det alltid när man gör titthålsoperationer. Jag har gjort tre å alla sår får olika stora bulor. De försvinner m tiden
  • Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 09:58:54 följande:

Var det titthål din man gjorde också?

Antibiotika är de väldigt restriktiva med här. Inget man får utan rejäl anledning. I torsdags ansåg det inte vara någon sårinfektion.

Ja titthål pga ett bråck. Han var sjukskriven i en månad istället. Hans läkte hellre aldrig. De kan lätt ta provet på vätskan som kommer ut å ta reda på om det är infektion eller ej
  • Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 10:30:42 följande:

Det som kommer ut är blod. Väldigt mörkt, nästan svart.

Det är gammalt blod inget nytt. Ring op
  • Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 11:03:32 följande:

Har pratat med en sköterska på vårdavdelning där jag låg före/efter operationen. Hon sa att det inte lät normalt, att det kunde bli komplikationer efter operationer och ibland hände värsta tänkbara. Lät som jag störde.

Bara att ringa igen det är inte normalt! De har ansvaret för dig efter op. Skit i att du stör!!!
  • Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 11:57:31 följande:

Var till en läkare på vårdcentralen nu. Han klämde REJÄLT på magen. Anser fortfarande att det är normalt. Jag bara behöver längre läktid. Men pga att det kommer gammalt blod är det större risk för infektion så jag skulle vara vaksam på tecken för det. Men idag bedömde han att det inte fanns någon infektion.

Skulle byta bandage när jag blött igenom. Inte tvätta såret med nått utan bara låta det vara ifred och läka.

Ok det va väl ändå bra! Då har du en läkarkontakt å en plan!
  • Eleonor01
    Anonym (Spec.ssk) skrev 2015-12-01 13:08:20 följande:
    Ringa op för att?
    Kirurgen som behandlade patienten tar hand om post op patienter vid komplikationer
  • Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-04 07:11:24 följande:

Pratade med 1177igårkväll och de ansåg att jag borde åka in, vilket jag gjorde.

Blödningen är INTE normal, men inte farlig enligt läkaren. Har en stor blodsamling innanför såret och det är det blodet som kommer ut. Ska byta bandage och hålla koll efter infektion.

Pulsen ansåg han bör utredas vidare på vc.

Det va ju det jag sa redan från början! Såret som sprack på min man blev inte bättre förrän allt gammalt var borta å Han fick bred spektrum antibiotika insatt.
Svar på tråden Titthålsoperation - ont