Inlägg från: Anonym (Spec.ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spec.ssk)

Titthålsoperation - ont

Anonym (!) skrev 2015-12-02 08:35:27 följande:

Läkaren sa "byt så snart du ser blod på förbandet" men det känns fel, därav min undran?

Fläcken på bilden blir successivt större, men det ser ju ut som gammalt blod.

Såret gjordes rent på vc i torsdags sedan dess har inte ens vatten varit i kontakt med såret. Utan förbandet är tätt och sitter på. Men jag har börjat blöda nu de sista dagarna gammalt blod. Kan detta vara en del av läkningsprocessen? Att det läker inifrån och ut?

Blödning är en del av löknkngsprocessen. Du ska inte skifta bara för att du ser en blodfläck utan du ska skifta när bandaget är genomblodat och det börjar siva utanför.
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 09:27:34 följande:

Så du menar att blodet är färskt och att jag fortfarande blöder i såret?

Fatta på läkaren som att jag hade gammalt blod innanför som pressas ut med läkningen.

Det är mestadels gammalt blod som kommer ut. Men det kan också vara en del nytt blod och det är helt normalt.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 21:13:42 följande:

Har inte bytt bandage sedan igårkväll kl 22 och detta har hänt under detta dygn. Vad säger ni?

Fullt normal.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:10:04 följande:

Du som vet;

Hur länge är det normalt att man blöder? Speciellt om blodet ser gammalt ut?

Varifrån kommer blodet?

Den stenhårda boll jag känner rejält vid naveln, vad är detta?

Kan man ha en infektion under huden som inte syns med rodnad o var i såret?

Och får man alltid feber och förhöjd sänka vid infektion?

Helt individuellt om hur länge man blöder.

Blodet kommer från kroppen. Det är helt normalt att blöda en del efter en bukoperation.

Nej, man får inte alltid feber och förhöjd sänka vid infektion. Infektioner visar sig olika. Dock är högt crp och höga vita indikation på infektion, antingen tillsammans eller var för sig. Feber brukar också oftast vara indikation på infektion.

Ja, man kan ja infektion i kroppen utan att det ger rodnad i huden vid ett opsår.

Vart infektionen sitter går inte att tala om exakt.

Den stenhårda bollen kan bara ihopväxt vävnad, ärrbildning eller blod. Går inte att säga vad exakt det är.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:25:00 följande:

Men hur kan då läkaren säga att det INTE är infekterat. Har så himla ont. Sover inget. Mår illa. Mår uruselt och har ingen matlust.

Hur avgör man om det är en infektion då? Hur vet man säkert att detta inte är farligt?

För att de inte finns några kliniska tecken på infektion och att du förmodligen har fina prover.

Att ha ont är ingen indikation på infektion. Det kan vara med då isamband med kliniska tecken.

Om du har ont tar du smärtstillande. Att man tappar matlusten är normalt vid en bukoperation. Pröva är lättsmält mat; yoghurt, smoothie, klara vätskor, rätt i koppen soppa och annat som är lättsmält.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:50:34 följande:

Det enda prov som tagits är snabbsänkan. Och så har de kollat feber.

Finns det några mer prov de borde ta?

Om de hade misstänkt infektion hade redan tagit prov på vita blodkroppar.

Läkaren har talar om för dig att det inte är någon infektion just för att det inte finns några kliniska tecken och proverna är fina.

Att du har ont beror på att du gjort en bukoperation. Åven med titthålsoperation så kan man få ont.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 18:47:13 följande:

Det fylls på fort nu

Vad ska jag göra?

Byta bandage....
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 20:23:57 följande:

Inte åka in?

Det är inge farligt?

Tycker det är sjukt otäckt detta.

Vad gör jag om det rinner blod?

Kan blodet bero på att hon klämde?

Är det farligt?

Har en puls på 120-130 sedan lunch, mer ont i magen nu än på förmiddagen.

Nej, behöver inte åka in.

Nej, det är ingen farligt att blöd såpass lite efter en operation.

Ja, att det blöder beror på att hon klämde och då retade kärlen.

Nej, det är inte farligt.

Din puls är hög för att du stressar upp dig. Ont har du för 1. Du har genomgått en operation. 2. Dsk har glömt på din mage.

Hur gammal är du? Har du dina föräldrar i närheten? De kan nog trösta och lugna dig.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 21:31:28 följande:

Bytte bandage och det kommer rött färskt blod.

Återigen helt normalt.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 21:31:28 följande:

Bytte bandage och det kommer rött färskt blod.

Återigen helt normalt.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-04 07:11:24 följande:

Pratade med 1177igårkväll och de ansåg att jag borde åka in, vilket jag gjorde.

Blödningen är INTE normal, men inte farlig enligt läkaren. Har en stor blodsamling innanför såret och det är det blodet som kommer ut. Ska byta bandage och hålla koll efter infektion.

Pulsen ansåg han bör utredas vidare på vc.

Vilket är helt normalt. Inget i det du råkat ut för onormalt och är absolut inget man behöver åka in för. Nu valde du att göra det och fick höra Att det inte är farligt.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-04 20:25:14 följande:

Råd?

Förbandet har suttit på sedan inatt kl 01 då en läkare och sköterska gjorde rent och klistra på det. Det är blod innanför som torkat. Förbandet känns väldigt stelt. Är det dumt att byta redan? Bättre att låta det vara? Eller?

Tillkommer inget mer blod som syns.

Borde inte dina föräldrar kunna hjälpa dig att byta? Känns inte så ansvarsfullt att de låter dig ta hand om det själv...
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-04 20:53:47 följande:

Var har jag nämnt något om att byta detta själv?

Dina föräldrar kan nog hjälpa dig att byta.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-05 11:52:34 följande:

Såret sju dagar efter operationen:

Såret idag:

Prata med dina FÖRÄLDRSR istället för att lägga upp bilder på ett forum! Vi har ju försökt att hjälpa dig med du lyssnar inte på det vi sagt till dig!
Svar på tråden Titthålsoperation - ont