Inlägg från: Lizzy89 |Visa alla inlägg
  • Lizzy89

    Gastric bypass/sleeve 2016

    300lakritz skrev 2016-01-25 17:24:17 följande:

    Vad spännande Lizzy89. Nej jag ska bara dit för att väga och mäta. Skulle bara ta 5 min. Eftersom jag skickade in egenremiss har jag inget dokumenterat från dietist, så dom ville jag komma innan dom startar något :)


    Okej, det är alltid en början! :) 


    Ja de ska bli spännande, hoppas bara att jag får ett ja till operation! Så nervös ! Men jag ser ivrigt fram emot morgondagen! :D

    Återkommer imorn efter mötet :D

  • Lizzy89
    300lakritz skrev 2016-01-25 21:55:36 följande:

    Håller tummarna för dig :) Hur lång tid har det tagit för dig? När skickades din remiss? Lycka till imorgon :D


    jag vet inte exakt när min remiss skickades, var via VC , men har för mig att de var i början av november, sen var jag på infomötet den 17/12, och sen nu möte med teamet, så allt har ju egentligen gått väldigt fort! :) och idag ringde dom från Vrinnevi och jag fick ett JA!! Glad så i mitten av mars opereras jag! Är så glad! Hoppas de går bra för er andra med! Skrattande
  • Lizzy89
    Blyger79 skrev 2016-01-26 13:34:59 följande:

    Hejsan

    Sitter på jobbet och kollar runt om jag hittar något bra forum om ljust GBP.
    Det finns inte så mkt men hittade några här.
    Jag vet inte om jag är på rätt ställe eller om jag ska byta tråd till Gastric bypass 2015. så säg till om ni tror att 2015 är bättre lämpad för mig.

    I slutet på januari 2015 gjorde jag min årliga hälsokontroll pga min Adhd medicin jag äter. Överviktig visste jag att jag var den visade 135 kg. men de som var mest oroande var att jag hade högt blodtryck samt hade en förhöjd fettmassa runt levern som inte var bra samt låg på gränsen till diabetes. Det ringde en massa varningsklockor att detta kommer inte sluta väl om jag fortsätter som jag gör.


    Så jag bestämde mig och började väl som jag alltid gör All in vad det gäller mat och träning men efter 2 veckor slutar det alltid som det har gjort fritt fall. Men droppen var i slutet på juni sommaren hade kommit och alla gick i kort byxor och det började bli badväder. Min son var då 2 år och jag insåg att jag bara ville vara hemma och gömma  i mjukiskläder och inte gå ut eller ta av mig för jag skämdes över hur jag såg ut och min övervikt.


    Så den 15 september så fick jag mitt privata samtal och fick veta mer om min hälsa. Vägde då 133 kg. Han sade att när du har gått ner 9 kg så ska jag ringa för  näst sista träffen. Köpte pulver diet och körde ganska strikt. veckorna åt jag ägg och pulver helgerna vart det vanlig go mat. 3 november så hade jag gått ner mina nio kilo. den 24 november  fick  jag min kallelse tills sista träffen där dom gjorde i ordning allt prover togs och massa information. när jag skulle gå så fick jag min kallelse för operation. Den 16 var här. Minns när jag ställde mig på vågen och det visade att jag hade gått ner 15 kg.

    Nu  har det gått ca 5 veckor  sen operationen och har gått ner 25 kg+ och jag ångrar inte att jag fick göra den.
    Den stora utmaningen är nu som jag är lite orolig för är att jag äter eller får i mig för lite mat. De säger att man ska äta 6 gånger om dagen och i ca 20 - 30 min men jag klarar inte det. Det går bara inte. Jag äter frukost klockan 8 och sen är Lunch mellan 11 och 12. Hinner då inte få i mig ett mellanmål mellan dem tiderna. har testat men då vart kontentan att jag inte orkade någon lunch. Sen vet jag inte om jag äter näringsenligt och så jag får i mig tillräckligt med kcal.
    Har känt mig yr ibland när jag ställer mig snabbt upp  samt känt mig lite hängig vid lunch tiden. Annars pigg och fräsch.

    Skulle vara tacksam för råd om just med maten för det är den jag tycker är svårast att bemästra.

    vanlig dag.

    frukost: ca 1 dl kvarg + en macka eller enbart 1.5 dl kvarg
    Mellis  Ingenting
    Lunch Det skolan erbjuder
    Mellis Oftast kvarg igen. Lätt att ha på jobbet.
    Middag Oftast potatis och någon köttbit eller lax + 1 mks creme fraiche
    kvällsfika  macka med smör och skinka eller ägg.


    Hej , kul att du delade med dig av dina erfarenheter, alltid bra att höra hur andra har det och hur det funkar. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig jätte mkt med tips just nu eftersom jag ännu inte genomgått operationen, men vad jag förstår så är ju maten väldigt viktig, och att man äter så bra man bara kan. Kanske du skulle prova att äta mindre med oftare så du får i dig rätt antal mål om dagen iaf, sen kanske du kan öka på mängden allteftersom? Och även försöka äta så bra enligt tallriksmodellen som möjligt...  Jag har fått tid för op i mitten av mars, efter det kan jag dela med mig av mina erfarenheter Glad
  • Lizzy89
    300lakritz skrev 2016-01-28 23:22:24 följande:
    Jag va och vägde samt mätte mig igår. Ska på infomöte den 25 februari! Så spännande :Det Och grattis till JA't! Fasen vad roligt för dig :D
    Tack , det känns jätte bra :D :D 
    Ja men va kul!  Grattis till det, nu är du på gång på riktigt! 
  • Lizzy89
    300lakritz skrev 2016-02-01 18:21:39 följande:
    Tack! Hur långt efter infomötet fick du besked?
    Infomötet var den 17/12 - 15, och dom ringde mig redan den 4/1-16 för tid med obesitasteamet, det mötet var 26/1 och dom ringde mig för att berätta att jag fått ett "ja" den 28/1 . Op i mitten av mars, har fått datum, inväntar bara klockslag. Så allt har egentligen gått väldigt snabbt för mig ! Glad
  • Lizzy89
    StarWars skrev 2016-02-01 18:55:50 följande:

    Med risk för att dra ner stämningen en aning... Jag har väntat på ett ja eller nej sedan mars förra året. Jag har fått åka extra till dietistmöte för att diskutera en gammal ätstörning (hetsätning). Boarden nöjde sig inte med dietisten ja, utan nu står jag på väntelista för att prata med kirurg innan boarden kan fatta beslut. Jag blir kallad tidigast augusti till det och sedan träder väl vårdgarantin in om jag får ett ja. Jag får stöd av kurator i allt detta men han kan inte ta mig förbi den här bromsklossen. Jag vägde in på 142 kg på vc förra året och nu har det ökat 10 kg. Ironiskt nog var jag på vc idag i ett annat ärende och det sista läkaren sa till mig var "Känner du till att man kan få gastric bypass?". Jo... det känner jag ju till... men de som säger att operationen slängs på en har inte gjort min resa.


    Hej, vad tråkigt för dig att det ska gå till på det viset, vilket län tillhör du? 
    Jag tycker att det är konstigt att dom drar ut så mkt på det om det var på tal redan i början av förra året ? 
    Skickar en styrkekram! 
  • Lizzy89
    Martina081014 skrev 2016-02-01 20:21:47 följande:

    Hej!
    Jag hoppas jag kan få vara med i er grupp. 
    Jag skickade in en egenremiss till sahlgrenska/östra i början på Januari och väntar nu på att få gå på infomöte.
    Känns inte som jag kommer få någon op i VG då jag "bara" har BMI 37 och vad jag har läst ska de va hårda med kravet 40.
    Tror ni att jag kan skicka remiss till sjukhus utanför VG? Har sagt att om jag inte får den så kommer jag göra de privat. Men de hade varit skönt att kunna spara de pengarna till kanske framtida hudoperationer. 


    Hej! Ja sjklart får du de, som sagt, ju fler, desto bättre :) 
    Okej, har du fått godkänt att du ska få gå på infomöte? Isf är du ju på gång på resan iaf ! 
    Jaha okej, BMI 40 är ju mkt, här i Östergötland har vi gräns på 35 och jag hade "bara" 35.4 i BMI när jag blev remitterad från Vc. 
    Vet att man kan få OP även om man ligger under BMI gränsen , men då krävs det att man har sjukdomar/krämpor som är pga övervikten.
    Vet inte om man kan söka sig till andra län tyvärr.
  • Lizzy89
    Martina081014 skrev 2016-02-01 21:18:55 följande:
    Ja fast i mitt brev så står de även att annan hjälp kan tilldelas som 12 veckors pulverkur med hjälp av dietist. De intresserar inte mig då jag redan många gånger har försökt med hjälp av pulver, ner går jag men strax efter slutet går jag upp de å lite till :( har varit överviktig hela livet och försökt gå ner sen tidig tonåring. Tror inte kroppen mår bra av all jojobantning den fått gå igenom.
    Okej, men du får försöka stå på dig och säga att du kört pulverdiet ett antal gånger utan framgång. Är ju just därför man får hjälp via GBP för att slippa jojo-effekten, grejen är ju att gå ner o stanna där. 
    Försök att vara stark och ge dig inte! Håller tummarna! 
  • Lizzy89
    StarWars skrev 2016-02-01 21:57:06 följande:
    Tillhör Västra Götalands-regionen. Surt som ättika detta...
    Okej, dom verkar svåra där tkr ja... Men kanske värt att ringa några samtal och ta reda på lite mer fakta, vårdgarantin bör ju träda in snabbare än så tkr ja! Känns ju inte okej att vänta enda till augusti för att få träffa kirurg. 
  • Lizzy89
    300lakritz skrev 2016-02-09 09:48:34 följande:

    Har läst att rökning är strängt förbjudet 4 veckor innan op samt 4 veckor efter. Så jag har varit rökfri i 4 dagar nu . Tänker att det blir lättare OM jag får en operation att sluta röka redan nu. Däremot har jag inte hittat någon info angående snus? Får säkert svar på det den 25e på gruppmötet men tänkte om ni vet?


    6 veckor innan enligt mina papper :) Men de är väl jätte bra att sluta redan nu. Snusning vet jag faktiskt inte hur de är , har inte registrerat så mkt om de då jag själv varken röker lr snusar, men att ta möjligheten att sluta med allt är ju det bästa även om de är svårt. Lycka till! 
  • Lizzy89
    ccaf skrev 2016-02-14 12:25:11 följande:

    Hej allihop!
    Jag hoppar in här jag med. Jag är en 23-årig tjej från Västerbotten som kommer opereras under 2016.

    Min resa började med att remiss skickades från vc till Lycksele (där de gör gbp här i Västerbotten) den 30/9 2015. Jag var på gruppmöte den 19/11 och träffade sedan kirurgen som godkände mig den 10/12. Av kirurgen fick jag ett viktmål som jag var var tvungen att nå innan jag kunde få tid för operation. Skulle gå ner 7 % av min vikt, vilket var 10 kg (gick dock upp 1.3 kg helgen efter vilket gjorde att jag var tvungen att gå ner 11.3 kg istället). Den 14/12 2015 så startade jag min diet, sedan dess har jag nu gått ner 16.8 kg. Har alltså passerat gränsen med råge.

    Den 23/2 ska jag på inskrivning. 1/3 läggs jag in och 2/3 sker min operation!

    Jag startade på 144.3 kg till mina 179 cm (ca BMI 45) och väger nu 127.5 kg (BMI 39.8). Jag har en lång väg kvar ner till 70 kg, men operationen kommer definitivt hjälpa mig att uppnå mitt mål.

    Följer gärna allas resor och kommer hjälpa och stötta så bra jag kan.

    Jag har en blogg där jag skriver om min resa, är det någon som är intresserad av att kolla in den så är adressen www.nouw.com/fromfattothin :)

    Lycka till allihop!


    Hej! Vilken bra och effektiv resa du har haft! Och skönt att du redan passerat viktmålet med råge, jag har ca 1.4 kg kvar till målvikten, och jag opereras den 3/3, alltså dagen efter dig! :P hur går det för dig med pulverdieten? 


    Jag började min resa på 111 kg till mina 170 cm, är nu nere på 103 kg, men ska ner till 101.6 innan op kan ske, men de bör jag klara! 


    Ska definitivt kolla in din blogg! :)


    Tack detsamma! 

  • Lizzy89
    sinope skrev 2016-02-17 13:22:18 följande:

    Hej allihopa

    Hoppar gärna in här.

    Var på vc och lämnade prover igår och ska träffa läkaren i Lycksele på onsdag.

    Skulle egentligen har opererat mig i början på 2014 (dels för hälsans skull, men även för att kunna bli gravid), men efter att jag gått ner 10%, ringt och ställt mig i kö så började jag må illa på mornarna. Idag är jag och min sambo föräldrar till en ljuvlig liten kille

    Men nu är processen igång igen och om jag får ett ok för operation så kommer jag definitivt att göra den. Försöker att läsa allt jag kommer över och har även beställt Odins receptbok om första tiden efter operation.


    Hej, du är så välkommen så :) 


    Vad skönt för dig att processen är igång igen, hoppas den blir effektiv och kort :)


    Och grattis till er lille kille, vilken belöning för dina 10 % viktnedgång! Gravid
    Vilken underbar känsla det måste varit när du plussade efter att ha trott att övervikten gjorde det omöjligt ! Hjärta

  • Lizzy89
    ccaf skrev 2016-02-20 19:51:03 följande:
    Ja men verkligen superskönt! Särskilt som att det verkar stannat av lite denna vecka. Det kommer du garanterat klara du har ju en och en halv vecka på dig. Det är inga problem! :) Vad kul att du opereras dagen efter, får jag fråga i vilken del av landet? :) Vi har inga krav på pulver så jag har bara kört på att räkna kalorier. Jag tycker om mat för mycket för att kunna ge upp det helt :P Hur går det för dig?

    Men då är du ju snart under tresiffrigt! Vad härligt, längtar själv galet mycket tills jag är där.
    Ja jag hoppas verkligen de, men jag börjar bli lite nervös ändå, jag väger mig varje morgon vilket inte gör saken bättre när man kollar varje gram man går ner, men svårt att låta bli vågen Tungan ute

    Jag opereras i Östergötland, Norrköping :) 
    Jaha, men gud va skönt för dig, pulverdieten är inget vidare! Hade föredragit att räkna kalorier, men de funkar, har ätit dieten "halvvägs" idag iaf, tar en dag i taget Tyst

    Ja , det är nära nu, längtar tills jag har tvåsiffrigt Kyss och det ska bli skönt att kunna stanna på tvåsiffrigt med hjälp av operationen! Glad
  • Lizzy89
    ccaf skrev 2016-02-23 20:34:03 följande:
    Oj jag skulle bli totalt galen om jag vägde mig varje dag. Jag väger mig max 2 gånger i veckan, oftast bara 1.

    Aha okej, Vrinnevi (eller vad det nu heter :P) eller? Det har jag hört massvis med bra saker om :)
    Ja jag förstår det, jag har aldrig någonsin klarat av att gå på pulverdiet mer än några dagar då jag verkligen avskyr smaken av alla de där påsarna. Förutom Modifasts puddingar då men de kan man jag ju inte äta hela tiden. Lycka till med resten av flytandet :)

    Ja jag känner detsamma, tänk att äntligen kunna gå ner dit och sedan faktiskt hålla sig där.

    Jag var på inskrivning idag och fick då frågan om jag kunde opas tidigare, så nu opereras jag på måndag 29/2 istället. Pirrigt!
    Hehe ja det blir jag oxå, skapar en inte stress hos mig själv som är så onödig, så ska försöka att låta bli vågen tills söndag nu iaf Flört - inskrivning på måndag! 

    Ja men precis, där ska jag opas Glad
    Nä jag vet, det är drygt, men i detta fall ett måste så jag har tagit mig i kragen , men det är tufft, det ska jag inte sticka under stolen med! men nu är det bara 1 vecka kvar som tur är! Kyss

    Nej men va kul! Grattis, ju tidigare desto bättre ju! Avis jag blir Tungan ute Men förstår att du är nervös , men de kommer gå så bra! Glad

    Och GBP-träff vore skoj, även om jag inte är från ditt område Flört
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016