• sakalladtilla

Besvärligt illamående!!

Hej allihop. Precis som många andra i början av sin graviditet så mår många illa. I mitt fall mår jag illa från de att jag vaknar tills de att jag somnar på kvällen igen. Däremellan kräker jag från och till. Känns som maginfluensa. Och det kvittat hur jah gör..

Äta ngra kex innan jag går upp ur sängen, småäta hela tiden. Åksjukearmband, åksjuk tabletter morgon och kväll. Inget hjälper. Känner mig sjuk rent ut sagt. Jag orkar ingenting, inte sugen på någonting, tvingar i mig maten.

Hur har alla andra gjort? Någon som känner igen er? Några knep? Och FRAMFÖRALLT hur gjorde ni med jobbet?

Jag är i v.6 snart 7. Och jag arbetar i kassaavdelningen (förbutik) på Willys. Klarar inte av mina vardagliga arbetssysslor utan att dom blir sämre framförda. Springer på toaletten hela tiden, får springa från kunder och kollegor. Kan inte luta mig framåt de att plocka upp varor för då kommer spyan i halsen direkt. Och tempot är så långsamt för tröttheten är slående. Vad bör man göra? Sjukskriva sig? Låta jobbet leva med att jag suger där för tillfället.

Längtar till soffan sekunden jag börjar jobba tills jag slutar. Kör bil till jobb. Får stanna på vägen för att gå och spy då jag blir åksjuk..

• Svar på tråden Besvärligt illamående!!
  • Anonym (Mamma)

Hej ! Jag är ungefär i samma situation. Jag är gravid i vecka 13 . Jag mår inte bra jag mår illa nästan hela tiden , men på kvällen mår jag helt ok. Jag använder seaband och lergigan comp. De vanliga lergigan tabletterna fick mig att må värre. Jag är helt sjukskriven, jag är student men orkar verkligen inte med studierna. Jag vill bara vila , och även när jag mår "bra" så är det inte tillräckligt bra för stt klara av arbete eller studier . Jag är väldigt trött och hängig och börjat må dåligt psykiskt. Jag tycker du ska prata med din bm och läkare om hur du känner och mår.

• sakalladtilla

Det låter som jag. Har också sea armband och receptfria åksjuk armband. Men de hjälper inte heller. Var hos bm igår o hon sa jag skulle testa att småäta mer, o ta åksjuk tabletter morgon och kväll som en kur och märkte jag ingen skillnad så kan jag vara hemma 1 vecka utan intyg och träffa läkare nästa vecka om jag inte klara mig. Kräker ju upp mina tabletter direkt så de gör ju inte direkt ngn verkan. När började ditt illamående?

• Anonym (Mamma)

Vad jobbigt , då mår du nog värre än mig! Jag började må dåligt i vecka 5 och från vecka 6 till 10 var det som värst . Jag hoppas att det börjar lätta snart. Om du känner att du inte mår tillräckligt bra så har du all rätt att bli sjukskriven på grund av din allmänna tillstånd och illamående.

• MissHelene

Mådde lika som dig första trimestern. Har inte en sjukdag under hela min graviditet men d var för att jag trodde att jag skulle få må så 9 långa månader. Jag små åt cocosflagor och drack en varma koppen ibland, utöver d så fick jag bara i mig ramlösa/loka citron. Vissa dagar fick jag i mig en smörgås, en annan dag fick jag i mig fruktsoppa. INGET hjälpte men d fick mig att överleva dagen iaf. Det var d värsta jag varit med om i hela mitt liv men det gick tack o liv över en efter många långa veckor. Så jag har inget bra tips egentligen, stoppa i dig det som går för stunden, pyttelite åt gången men ofta. Barnet suger i sig det den behöver, bara du som blir drabbad. Och skulle du tillslut inte få i dig ngt alls så kan d gå så långt att du får åka till sjukhuset och få dropp ibland. Kan bara säga Håll ut! Ljusare tiden kommer öven fast det inte känns så \(^^)/

• MissHelene

Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten så jobbet e tungt och krävande på alla d sätt o vis så förstår din arbetssituation!

• Fia 28

Om jag äter två smörgåsar före jag går och lägger mej så klarar jag mej rätt bra ifrån illamåendet. Vaknar jag hungrig så är halva dagen förstörd.

• Jasmin Karlsson

Låter som att du skulle behöva bli sjukskriven ett tag. Kontakta din BM eller läkare. Har du testat både postafen och Lergigan comp?

• sakalladtilla

Inte lerigan comp. Upplever någon detta som bättre. Är inte mammapenningen baserad på detta årets inkomst förresten? Samtidigt vill man ju ha bra mammapenning längre fram. Men anser ju nog att jag skulle behöva sjukskriva mig en stund..

• Jasmin Karlsson
    sakalladtilla skrev 2015-11-26 17:19:03 följande:

Inte lerigan comp. Upplever någon detta som bättre. Är inte mammapenningen baserad på detta årets inkomst förresten? Samtidigt vill man ju ha bra mammapenning längre fram. Men anser ju nog att jag skulle behöva sjukskriva mig en stund..

Värt att testa! Är receptbelagt. Vissa som inte blir hjälpta av postafen mår bättre av Lergigan comp.

Om du blir sjukskriven nu ska det inte påverka din fp, hittade detta, men kolla även fk hemsida:

"Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Sjukskrivning jämställs med arbete och det innebär att det inte påverkar din kommande föräldrapenning."
  • Sundaymorning
    sakalladtilla skrev 2015-11-26 12:28:18 följande:

Hej allihop. Precis som många andra i början av sin graviditet så mår många illa. I mitt fall mår jag illa från de att jag vaknar tills de att jag somnar på kvällen igen. Däremellan kräker jag från och till. Känns som maginfluensa. Och det kvittat hur jah gör..

Äta ngra kex innan jag går upp ur sängen, småäta hela tiden. Åksjukearmband, åksjuk tabletter morgon och kväll. Inget hjälper. Känner mig sjuk rent ut sagt. Jag orkar ingenting, inte sugen på någonting, tvingar i mig maten.

Hur har alla andra gjort? Någon som känner igen er? Några knep? Och FRAMFÖRALLT hur gjorde ni med jobbet?

Jag är i v.6 snart 7. Och jag arbetar i kassaavdelningen (förbutik) på Willys. Klarar inte av mina vardagliga arbetssysslor utan att dom blir sämre framförda. Springer på toaletten hela tiden, får springa från kunder och kollegor. Kan inte luta mig framåt de att plocka upp varor för då kommer spyan i halsen direkt. Och tempot är så långsamt för tröttheten är slående. Vad bör man göra? Sjukskriva sig? Låta jobbet leva med att jag suger där för tillfället.

Längtar till soffan sekunden jag börjar jobba tills jag slutar. Kör bil till jobb. Får stanna på vägen för att gå och spy då jag blir åksjuk..

Hej! Lider enormt med dig din stackare.
    Klart att du inte ska behöva jobba och må som du gör, boka en tid hos läkaren på Mvc och få något utskrivet och säkert en sjukskrivning!
    Jag fick prova flera mediciner men primperan hjälpte lite.. Iallafall så alla hulkningar inte ledde till en kräkning.
    Och börjar du spy för mycket kan dropp hjälpa! Att vara gravid kan visst vara en sjukdom, vissa når skit! Lycka till!
  • MissHelene
    sakalladtilla skrev 2015-11-26 12:58:30 följande:

Jag hoppas att det inte varar så länge. Det är hemskt och man känner sig så hjälplös..

Jag det är lätt det värsta jag varit med om så lider med dig! Hoppas du hittar ngt som lindrar.
  • annieh897

Stackare, jag vet hur det känns och det är VIDRIGT!! Jag började må illa i v 6, blev halvtidssjukskriven. Illamåendet blev värre och är nu heltidssjukskriven. Har testat Lergigan, Lergigan Comp och Postafen utan effekt (men om du inte testat dom - kontakta läkare och be att få nåt utskrivet, vissa blir hjälpta helt eller delvis!) Blev inlagd och fick dropp tidigare i veckan, var inte kul men välbehövligt!

Så det enda jag kan rekommendera dig är att kontakta mvc och få en läkartid. Jag tror att du skulle må bättre av sjukskrivning ett tag, du behöver vila och fokusera på att må bra. Lycka till!

• sakalladtilla

Tack alla för era svar. Känns mer okej att vara hemma från jobbet nu när man vet att man inte är den enda. Fått legitim comp nu och kan vara uppe och görs lite hushållssysslor nu iaf. Och prata utan att vilja dö. Tidigare i veckan har mina hundar varit ledsna på mig för att jag inte kunnat rasta dom mer än i trädgården. Soffläge dagarna genom. Så lite hjälper dom ju. Kräker kanske lite mindre också. Men är inte i arbetsförmedlingen ändå. Ska ringa doktorn på måndag och be om sjukskrivning och be dom kolla hur det ser ut med mig. Har ju tappat mycket vätska men vet inte när man kanske behöver dropp?

• annieh897

Jag blev inlagd med dropp då det var jättesvårt att ta blodprov och inte kunde lämna urinprov för det fanns inget att kissa ut. Så då var det ganska uppenbart att jag var uttorkad, hade inte fått behålla nånting på ett par dagar. Det hade dock inte gått så långt att kroppen ställt in sig på svält (det kan upptäckas om man har fått ett visst ämne i urinen). Men läkarna kan kolla med blodprov och urinprov och även bedöma ditt allmäntillstånd, så kontakta läkare tycker jag :)

• MissHelene
    sakalladtilla skrev 2015-11-29 15:35:27 följande:

Tack alla för era svar. Känns mer okej att vara hemma från jobbet nu när man vet att man inte är den enda. Fått legitim comp nu och kan vara uppe och görs lite hushållssysslor nu iaf. Och prata utan att vilja dö. Tidigare i veckan har mina hundar varit ledsna på mig för att jag inte kunnat rasta dom mer än i trädgården. Soffläge dagarna genom. Så lite hjälper dom ju. Kräker kanske lite mindre också. Men är inte i arbetsförmedlingen ändå. Ska ringa doktorn på måndag och be om sjukskrivning och be dom kolla hur det ser ut med mig. Har ju tappat mycket vätska men vet inte när man kanske behöver dropp?

Dom säger att graviditet inte är en sjukdom men d måste fan varit en karl lr kvinna utan illamående som kom på d dumma citatet XD ha ha! Ja kolla med läkaren hur du mår utifall du behöver dropp. Man ska inte lida i onödan :)
Svar på tråden Besvärligt illamående!!