Inlägg från: Jasmin Karlsson |Visa alla inlägg
  • Jasmin Karlsson

Förvirrad och totaldeprimerad.

Preimeg skrev 2015-11-26 14:03:03 följande:

Angående föräldrarledigeten så tror jag att jag har rätt till att ta ut det i Sverige eftersom jag är svensk medborgare.

Fram tills barnen fyllt åtta år så ska det nog gå vare sig barnen är födda i Spanien eller ej.

jag har bara fått ut 15 dagar per barn när man får 240 per barn i Sverige.

Enligt EU rätten som svensk medborgare så tror jag att jag har den rätten.

Ja, det stämmer. De dagar du tagit utomlands räknas av, men sedan har du rätt att ta ut lika många dagar som andra svenskar även om barnen är födda utomlands. (Vet det av egen erfarenhet)
  • Jasmin Karlsson
    Monkii skrev 2015-11-26 15:27:29 följande:
    Men det är ju inte i alla länder som man har "dagar att ta ut" så hur räknar de då? Är det enbart lägstanivå man får?
    I mitt fall tog jag inte ut några dagar alls utomlands (fick studiemedel), när jag flyttade till Sverige sen fick jag ta ut alla dagar här (480?) när jag vill innan barnet fyller 12 (eller är det 8?, beror på när barnet är fött de har äbdrat nu till 8), jag jobbade inte utomlands när barnet föddes (studerade), men jobbar nu i Sverige. Därför blir de första 180 dagarna (för mig eller min man) på lägstanivån, därefter kommer SGIn baseras på nuvarande lön.
  • Jasmin Karlsson
    Monkii skrev 2015-11-26 20:44:57 följande:
    Aha intressant :) Bodde du i Sverige under graviditeten?
    Nej, bodde utomlands under graviditeten, barnet föddes utomlands och bodde där barnets första år.
  • Jasmin Karlsson
    Gina43 skrev 2015-11-26 22:49:17 följande:
    Du fick studiemedel och hade anknytning till Sverige?Du var alltså aldrig "ute" ur det svenska systemet under din utlandsvistelse, men TS har ingen koppling till Sverige annat än att han är svensk. Det är i det land du jobbar och betalar skatt som du uppbär rätt till socialförsäkringsförmåner. Menar bara att din sits nog inte behöver vara jämförbar med TS situation.

TS, du bör kolla upp med FK innan du funderar vidare på ditt upplägg.
    Under barnets tid fick jag studiemedel från det landet jag bodde i (vilket man som svensk har rätt till efter 5 års studier i landet). Jag var utskriven från Sverige. Bodde utomlands 6 år. Jag fick ju inte rätt till föräldraledigt från Sverige förrän jag flyttade tillbaka till Sverige.
  • Jasmin Karlsson
    Gina43 skrev 2015-11-26 22:41:05 följande:
    Men hur kan man ha rätt till svenska socialförmåner om man inte har en inkomst och betalar skatt i Sverige? Då är man ju inte ens inne i systemet? Hur är det logiskt?
    När man flyttar tillbaka till Sverige som svensk medborgare har man samma rättigheter som alla andra svenskar. Om du inte har jobb då får du fp på lägstanivå, om du jobbar tjänar du ihop SGI och får fp baserat på det. Som för alla andra svenskar.
  • Jasmin Karlsson
    Preimeg skrev 2015-11-26 22:10:47 följande:

Det är väl 240 dagar per barn man får ta ut i pappaledighet ?

Jo så är det, sen kan den ena föräldern avstå dagar till den andra.
  • Jasmin Karlsson
    Monkii skrev 2015-11-27 08:00:32 följande:
    Jag har oxå funderat på detta eftersom jag oxå bor utomlands. Vet inte om Jasmin som skrev ovan var avregistrerad?? Fler som har erfarenhet får gärna svara.
    Ja, jag var utskriven från Sverige, folkbokförd utomlands. "Inne i systemet" blir man när man flyttar tillbaka till Sverige eller jobbar i Sverige.
Svar på tråden Förvirrad och totaldeprimerad.