• ALLIEVERDO

Hur fungerar det om man blir uppsagd under provanställning?

Hej.

Jag funderar på att byta jobb. Men är livrädd för att byta jobb när arbetsmarknaden är så som den är. men har inte heltid och vill försöka få det.
    MEn det som oroar mig är provanställningen.

Hur fungerar det om man får avsluta den?De har ju trots allt rätt att avsluta den när de vill utan grund eg. Så de kan ju eg bara ha extra arbete några månaer och sedan avsluta. Känns otäckt.

Hur blir det med inkomst då? Får man a-kassa då? direkt? hur mycket?
    Måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen då?
    Slutar man betala till facket, men bara arbetsförmedlingen då?

Kanske dumma frågor. jag vet inte..

Samma med dagis. om man har barn på dagis heltid och skulle bli av med jobbet. måste de sluta heltid då elelr gå ner till 15h i veckna igen..å måste man säga upp det 2 månader innan då eller hur fungerar allt?

Kanske är bättre att börja plugga istället.
    Någon som kan ge insyn på hur det är att plugga med ekonomi och annat? kan inget. är jättetacksam för snabba svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-26 13:18
    Glömde nog säga det, men vi är mitt i husköp också. och därför blir man ännu mer osäker, men samtidigt behöver jag försöka få chansen till heltid eller utvecklas, för mitt nuvarande jobb kommer man ingenstans varken i timmar elelr utveckling.

Men vad skulle hända om man blri arbetslös då .. bostadsbidrag osv? hur fungerar det?

• Svar på tråden Hur fungerar det om man blir uppsagd under provanställning?
  • Gladskit

Det är sant att under provanställning behövs egentligen inga skäl för att avsluta den. Det är ju trevligt om man kan få lite feedback på var det brister men det finns inga krav på det.

Skulle din anställning bli avslutad så har du rätt till a-kassa om du är med i a-kassan. Och du lär inte få någon karens eftersom du inte sagt upp dig själv. Om du däremot själv avslutar anställningen så får du karens. Jag tror den är 7v.

Du måste också ha hunnit uppfylla ett arbetsvillkor i a-kassan för att få ersättning. Det är att man ska ha fullgjort ett visst antal timmar i veckan i x antal veckor.
    Du bör kontakta din a-kassa för att se vad de har för regler.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande så kan du ha rätt att ha kvar din förskoleplats på heltid, eftersom du förväntas vara aktivt jobbsökande. Exakta regler är det dock kommunen som beslutar om så där får du kontakta din kommun eller läsa på deras hemsida.

Vid husköp vill banken veta vad ni har för förväntade inkomster, att räkna budget på. Ni ska även klara en räntehöjning på x antal % så att ni har en buffert. Olika för olika banker hur de räknar.
    Vid lånegivning vill banken ofta ha ett inkomstintyg från din arbetsgivare där det står vad för typ av anställning du har, vilken omfattning och vilken lön du har.
    Visst kan du mörka där och ange en lön, även fast du vet att du kommer bli arbetslös eller börja studera. Banken har oftast ingen möjlighet att kolla såna detaljer utan de går ju på de uppgifter som du lämnar in.
    Men det är väl inte jättesmart att gå in i en husaffär med lån och stort ansvar, om man inte vet att man kommer klara sig även om en själv eller sin partner skulle bli sjuk eller arbetslös? Det skulle jag inte rekommendera.

• ALLIEVERDO
    Gladskit skrev 2015-11-26 14:16:36 följande:

Det är sant att under provanställning behövs egentligen inga skäl för att avsluta den. Det är ju trevligt om man kan få lite feedback på var det brister men det finns inga krav på det.

Skulle din anställning bli avslutad så har du rätt till a-kassa om du är med i a-kassan. Och du lär inte få någon karens eftersom du inte sagt upp dig själv. Om du däremot själv avslutar anställningen så får du karens. Jag tror den är 7v.

Du måste också ha hunnit uppfylla ett arbetsvillkor i a-kassan för att få ersättning. Det är att man ska ha fullgjort ett visst antal timmar i veckan i x antal veckor.
    Du bör kontakta din a-kassa för att se vad de har för regler.

Är du inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande så kan du ha rätt att ha kvar din förskoleplats på heltid, eftersom du förväntas vara aktivt jobbsökande. Exakta regler är det dock kommunen som beslutar om så där får du kontakta din kommun eller läsa på deras hemsida.

Vid husköp vill banken veta vad ni har för förväntade inkomster, att räkna budget på. Ni ska även klara en räntehöjning på x antal % så att ni har en buffert. Olika för olika banker hur de räknar.
    Vid lånegivning vill banken ofta ha ett inkomstintyg från din arbetsgivare där det står vad för typ av anställning du har, vilken omfattning och vilken lön du har.
    Visst kan du mörka där och ange en lön, även fast du vet att du kommer bli arbetslös eller börja studera. Banken har oftast ingen möjlighet att kolla såna detaljer utan de går ju på de uppgifter som du lämnar in.
    Men det är väl inte jättesmart att gå in i en husaffär med lån och stort ansvar, om man inte vet att man kommer klara sig även om en själv eller sin partner skulle bli sjuk eller arbetslös? Det skulle jag inte rekommendera.

Supertack för dina svar.
    Det jag funderade på som du skrev är regler för a-kassa antal veckor och annat. Satt och läste lite om det. Hur blir det om man har haft 2 arbeten senaste halvåret? eftersom det är provanställning menar jag. Dom är ju 6 månader liksom. Så då har man ju oftast varit på andra platsen innan också.
    Måste det vara vissa intyg mm. inte så kul såfall att ta kontakt med tidigare jobb precis.
  • Gladskit

Jag tror att de räknas ihop, alltså anställningarna. Min a-kassa vet jag hade så att du skulle ha jobbat minst 6 månader det senaste året och minst 80h per månad.
    Andra kan ha att det ska vara ett visst antal timmar per vecka.
    Och det kan vara hos olika arbetsgivare, det finns ju vikarier med timlön som kanske jobbar på både 2 och 3 ställen och då räknas de timmarna ihop så att man tillsammans uppfyller arbetsvillkoret.
    Du måste kontakta den a-kassa som du är med i för att få 100% rätt info.

Svar på tråden Hur fungerar det om man blir uppsagd under provanställning?