• Marita B

Mödravård på Åland för en svensk medborgare

Är svensk medborgare som väntar tillökning med Ålänning. Barnet kommer sannolikt att födas på Åland då jag vid de laget flyttat dit.

Jag undrar över processen/pappersexercisen för att få mödravård med ultraljud i Mariehamn istället för i Sthlm.

Någon som vet?

• Svar på tråden Mödravård på Åland för en svensk medborgare
  • Anonym (Som ovan)

Det borde räcka med att du är skriven på Åland.

Min yngste är född i Norge och där var det inga problem just iom att det var inom Norden.

• Marita B

Ok. Då har jag fler frågor angående mitt något krångliga liv. Jag jobbar fortfarande i Sverige och kommer att göra så fram till mammaledighet. Tänker söka föräldrapenning via svensk försäkringskassa eftersom min inkomst är här just nu (och föräldrapenningen grundas på den). Påverkas det av att jag inte är skriven i Sverige?! Suck!

• BuoBä

Ja, flyttar du från Sverige har du generellt inte rätt till svensk föräldrapenning, men däremot skulle du få rätt till den finska motsvarigheten. Men eftersom du flyttar mitt i graviditeten och inte kommer jobba på Åland innan barnet föds så skulle jag råda dig att ringa FK och fråga efter nån som kan Nordenfrågor. De kan ge dig alla svar om eventuella specialregler.

• Marita B
    BuoBä skrev 2015-11-26 18:05:19 följande:

Ja, flyttar du från Sverige har du generellt inte rätt till svensk föräldrapenning, men däremot skulle du få rätt till den finska motsvarigheten. Men eftersom du flyttar mitt i graviditeten och inte kommer jobba på Åland innan barnet föds så skulle jag råda dig att ringa FK och fråga efter nån som kan Nordenfrågor. De kan ge dig alla svar om eventuella specialregler.

Ja, jag får nog göra så helt enkelt. Detta är alldeles för rörigt för min smak. :)

Tack för svar!
Svar på tråden Mödravård på Åland för en svensk medborgare