• mystery88

Hjälp! Min dator laddar inte!

Min dator slutade helt plötsligt att ladda batteriet trots att den är ansluten till elnätet. Om jag tar ut eluttaget till datorn och sätter i det igen så börjar den ladda batteriet men dock bara i någon sekund innan den slutar igen. Jag har aldrig haft problem med varken batteriet till datorn eller laddaren tidigare, så därför vet jag inte alls vad problemet är nu. ObestämdRynkar på näsan

Jag provade att stänga av datorn i en halvtimme förut och då såg det ut som att den laddade, men när jag sedan startade den igen var den fortfarande bara på 80 %...

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp! Min dator laddar inte!
  • Petite Chérie

Har du provat att ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen? Skulle kunna hjälpa, men tyvärr så låter det mer som om batteriet är dött. Hur länge har du haft den?

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Farfallos

Det finns en liten styrenhet i datorn som ser till att batteriet inte laddas hela tiden, och jag tror att det är den grejen (i datorn) eller batteriet i sig. Ett tredje alternativ är ju att det är laddaren, men mindre troligt enligt min erfarenhet. Men en del datorer fungerar utan batteri när strömmen är ansluten. Ett test med det kan ju utesluta laddaren som felkälla.

• cosinus

Glapp i kontakten?

Jag har sönder iaf 2 laddare där kablarna sladden gått av precis efter kontakten som man stoppar in i datorn. Den har ofta blivit böjd och till slut har den börjat med att bli glapp och till slut inte ladda alls.

Då kan man, om man vill leka mc gyver, slakta en vanlig strömbrytare/kontakt och bara ta rätt på den små metallrören och den lilla skruven som hör till. Alltså den där man ska stoppa in innerkablarna i en sladd. Så stoppa fast det som gått sönder från varje håll i de två metallrören, skruva fast med pinnarna, linda djäkligt noga med eltejp och sen köra vidare. Annars kan man köpa en ny sladd :)

• mystery88
    Petite Chérie skrev 2015-11-27 16:43:12 följande:

Har du provat att ta ut batteriet och sätta tillbaka det igen? Skulle kunna hjälpa, men tyvärr så låter det mer som om batteriet är dött. Hur länge har du haft den?

Jag har inte provat det, men nu verkar det fungera igen. Tror jag. Först stod det att den laddade fast den inte gjorde det, den stannade liksom kvar på samma, men åtminstone framsteg. Sen såg jag att inställningen där batteriet inte ska laddas helt var på, vilket jag VET att jag stängde av för längesen och inte satt på sen dess. Så vet inte alls vad som hände där. Men nu har den laddat upp batteriet så att det är fullt igen och datorn verkar fatta att sladden är i och att den får all ström den behöver. Nu hoppas jag bara att det håller i sig också. Vet ju fortfarande inte vad i hela världen det var som hände...

Har haft datorn i drygt två år.
Svar på tråden Hjälp! Min dator laddar inte!