• Linisen

Hur vet man när lek är lek och inte något annat? (katter)

Hej

Jag behöver lite råd.
    Har nu varit hemma fyra dagar från jobbet då jag har varit sjuk och då hunnit se mina kissar 24 h om dygnet.

Jag har en kastrerad herre på 1 1/2 år och en hanne på 9 månader, det är bra liv i dem båda med den lille Skuggan som han heter är bra irriterande många gånger och ger sig på den store, Sebbe rätt friskt.

I början ser det ut som gos och kel men byts snart ut mot gnabbatag och klor. Pälsen yr åt alla håll och det "pratas" hej vilt och galopperas i lägenheten (innekatter båda två).
    Jag har svårt att se när det är lek och stoj och när det går över i allvar och de blir sura på varandra.
    Sebbe, min store har dessutom blivit väldigt skygg för ljud och snabba rörelser vilket är jobbigt tycker jag, vill ju nte att han ska kännas sig otrygg.
    Båda två är blandningar, perser/skogid och perser/bondkatt.

Ni som har två katter, hur vet man när leken är slut och det är kamp på allvar?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur vet man när lek är lek och inte något annat? (katter)
  • Bonaparte

Även om de gillar varandra så kommer de säkerligen att gnabbas lite ibland. Mina beter sig exakt så som du beskriver, ena stunden ligger de och gosar, nästa stund är det slagsmål De är syskonkärlek det! Inget att oroa sig för så länge de inte skadar varandra på riktigt.

• Linisen

Men håret yr åt alla håll och klorna är framme med, när jag skulle gå in och avstyra fick jag mig en jäkla hurring. Tänk om de inte gillar varandra på riktigt och så har jag tvingat ihop dem....gulp
    Jag gillar ju dem så mycket båda två men huvudsaken är ju att de är trygga och glada

• Bonaparte

Men om de gosar och leker vanligt ibland så tycker de säkert om varandra. Kanske det blir bättre sen när den lille blir kastrerad.

• Bonanza
    Så gör våra katter också, och de älskar och avgudar varandra. Ibland ligger det stora hårtussar kvar efter deras slagsmål. Låt dem vara bara, så länge ingen får skador så är det helt normalt.
    / Bonanza
  • Linisen

Mer så'nt här tack
    Går och plockar hårbollar här nu, jäklar vad det ser ut
    Men tack för lugnande ord, det behövs!

• danitra

Man märker när det blir allvar, dom får en otäck uppsyn och låter ofta väldigt speciellt.

• Majsan70

Man ser väldigt tydligt på kroppshållningen, blicken och öronen när det är allvar.

De får en väldigt elak blick, stryker öronen tätt bakåt samt att när de springer efter varandra, så blir de lix "platta" mot golvet.

• siamesen

Mina kissar gör likadant

Rullar runt pa golvet och springer efter varandra i Formula 1 fart, klappar till med tassarna och tar nackgrepp...fast de leker bara.

Hôr ju till lite att de ska smabraka och visa sig dominanta

• ming

Oj, det har jag inte ens tänkt på hur man ser det. Man vet bara, ungefär som när man vet att två människor bråkar på riktigt.

• Linisen

Ska nog filma mina och skicka till er , jag har ingen aning om när det år på rikigt, det morras dovt liksom och sedan försvinner de i ett moln av hår

• danitra

Jag tror inte det är "på riktigt" de kattter jag känner börjar jama otäckt och får jättestora ögon.

• Matilda07 och Moa08

Mina katter brukar också härja på! I gårkväll hörde jag en duns från köket och gick ner för att se vad dom höll på med. Då hade dom vält omkull en köksstol och låg på köksbordet och höll på att brottas och hela bordet + duken var full med hårtussar! Jäklar vad arg jag blev på dom, dom vet ju att man inte ens får gå på bordet men om man råkar vara borta nån minut så hinner dom minsann sätta igång att busa och glömmer allt man lärt dom!

• mina71

Tror inte heller du behöver oroa dig . Du har ju unga katter som behöver busa lite extra. Den okastrerade lugnar nog ner sig lite sen också. Mina går ute en liten stund om dagen och om det skulle komma en okänd katt hit, är det stooor skillnad på bemötandet. för det första står de länge och jamar högt och morrar/fräser och glor stint på varandra med rejält rest ragg. De väntar alltid in i det längsta med att slåss, tror nog att katter helst undviker det när det är "på riktigt".

Mina busar också ibland så tussarna flyger, men som du säger, de gosar ju med varandra. Det skulle de definitivt INTE göra med en okänd.

• TheBlueRose

Svårt att säga här..

Då jag hade som mest 4 katter ...Så var det livat i kapärn ...
    Men om din äldre har böjat bli skygg å drar sig undan så beror det åp "rangordning" mellan katter...

Men blir det värre så att den äldre går å mår dåligt så är det bäst att sära på dom...

Tråkigt,,jag vet...

(Guuu så jag HATAR det här med att skiljas från ens familjemedlem )

• Monstermamman

Det är ju snart mars! Okastrerade lilleman börjar väl känna av sina hormoner och måste ju få utlopp på nåt sätt!
    Det blir nog bättre bara han blir kastrerad!

• Rigmor Mortis

Det brukar låta värre än vad det är
    Förmodligen håller lillen på att bli könsmogen och stöddig, så det borde gå över när han kastreras.

• swethart

Ögonen blir kol svarta, och de reser ragg, och låter väldigt otäckt. men det är svårt att veta när det är allvar..

• isisisis

DEt är inte alltid bäst att ha 2 katter tillsammans även om de växt upp tillsammans,märker man att den ena katten blir tex skygg...så tycker jag att man ska tänka efter en extra gång!

Svar på tråden Hur vet man när lek är lek och inte något annat? (katter)