lillli skrev 2015-11-28 11:34:40 följande:
Åå kan det varit en vanlig mandel alltså..tyckte inte den var jätteäcklig så reagerade inte så mycket. Tack snälla snälla för ditt svar, jag hoppas verkligen det var så! Vad jag förstått så är riktig bittermandel faktiskt väldigt giftigt när den inte blivit uppvärmd som den ju blir när man använder den i bak. En nöt är tillräckligt för att döda en katt!
Jag fattar att jag är överdrivet nojjig men det är så svårt att inte vara det.
Det var garanterat en vanlig mandel om du kan prata om att äta den med såpass lugn ton som du gör

Det är verkligen riktigt vidrigt och svårt att bli av med smaken efteråt (jag skulle vilja påstå att det omöjligt att tugga och svälja en bittermandel men jag har blivit överraskad förut så jag ska vara tyst där...)
Vad som är dödligt för katter är inte så bra att ta som jämförelse.
Vanlig choklad kan döda en hund utan att det för den skull är ett dugg farligt för varken dig eller bebis.
50 mandlar är dödlig dos för vuxen ungefär, men det är som sagt mycket svårt eller omöjligt att få i sig. Speciellt av misstag.
Dock så har det traditionellt använts som metod att verkställa dödstraff i antiken och cyanidväte användes också i gaskammare i bland annat USA för att avrätta fångar (men då är det i andra former än mandlar såklart...)
Jag vet jag sitter på en massa trivia men sån är jag.
Kunskap är det bästa botemedlet mot alltifrån panik och stress till dumhet och hat.
Jag har relativt nyligen varit gravid med mitt första barn och jag minns mycket väl hur nojjig man kan bli.
Kram på dig