• lillli

Gravid och råkat äta bittermandel! Världens största ångest!!!!

Jag är gravid i v 11+2 och har råkat äta en bittermandel som låg i en sån nöt mix påse!!!???? Det måste varit en bittermandel för den var lite seg och smakade typ som amaretto.... Jag fattade först sen vad det var och läste att det kan ge fosterskador!! Alltså jag har sån ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Hittar typ ingen info om hur mycket som är farligt att ha fått i sig för fostret. För barn är det farligt med fler än 2! Fattar inte att livsmedelsverket inte har ngn varning för det, visste inte ens att det var giftigt! Någon som vet ngt eller har råkat få i sig det när ni var gravida?! Snälla hjälp!!!

• Svar på tråden Gravid och råkat äta bittermandel! Världens största ångest!!!!
  • viseversa

Nej det var ingen bitterm,andel då dom inte ligger i en påse nötblandning för att man itne äter dessa som snaks.

• fkh

Aldrig hört talas om att man inte ska äta bittermandel.... Men om det nu är "farligt" som du säger så lär ju en liten mandel inte ha gjort någon skada. Herregud slappna av, annars kommer du bli tokig om du fortsätter nojja på det där viset.

• häxjakt

Bittermandel smakar riktigt vidrigt, är förvånad att du fortsatte tugga och svälja...

Det finns dock en del vanliga sötmandlar som smakar lite småbittert (det är ju alltid en sorg när en sådan jäkel råkar vara den sista i nötpåsen och så får man dras med den eftersmaken istället för god mandelsmak...)

Bittermandel är giftigt, men inte i små mängder.
    Det finns oerhört många saker du kommer i kontakt med dagligen som är ordentligt giftigt i större mängder.
    Saffran till exempel och din vanliga falukorv är kryddad med en hallucinogen substans som man kan trippa rejält på och som är dödligt i lite större mängd (muskot). 
    Jag kan fortsätta ett bra tag till men meningen är inte att skrämma upp dig, tvärtom.
    Lugn! 
    Stress är också toxiskt och inte bara i stora mängder.

• Fiskbullaridillsas

Jag har av misstag råkat stoppa en bittermandel i munnen som vi hade i skåpet. Det går inte att äta upp. Det smakar jättejättejättejättejättejätte-illa att äta. spottade ut direkt och hade sedan en brännande smak av bittrmandel i munnen långt efter trots att jag hinkade vatten.

Jag gissar att du fått i dig en dålig mandel.

• lillli
    häxjakt skrev 2015-11-28 11:18:08 följande:

Bittermandel smakar riktigt vidrigt, är förvånad att du fortsatte tugga och svälja...

Det finns dock en del vanliga sötmandlar som smakar lite småbittert (det är ju alltid en sorg när en sådan jäkel råkar vara den sista i nötpåsen och så får man dras med den eftersmaken istället för god mandelsmak...)

Bittermandel är giftigt, men inte i små mängder.

Det finns oerhört många saker du kommer i kontakt med dagligen som är ordentligt giftigt i större mängder.

Saffran till exempel och din vanliga falukorv är kryddad med en hallucinogen substans som man kan trippa rejält på och som är dödligt i lite större mängd (muskot). 

Jag kan fortsätta ett bra tag till men meningen är inte att skrämma upp dig, tvärtom.

Lugn! 

Stress är också toxiskt och inte bara i stora mängder.

Åå kan det varit en vanlig mandel alltså..tyckte inte den var jätteäcklig så reagerade inte så mycket. Tack snälla snälla för ditt svar, jag hoppas verkligen det var så! Vad jag förstått så är riktig bittermandel faktiskt väldigt giftigt när den inte blivit uppvärmd som den ju blir när man använder den i bak. En nöt är tillräckligt för att döda en katt!

Jag fattar att jag är överdrivet nojjig men det är så svårt att inte vara det.
  • lillli
    Fiskbullaridillsas skrev 2015-11-28 11:19:19 följande:

Jag har av misstag råkat stoppa en bittermandel i munnen som vi hade i skåpet. Det går inte att äta upp. Det smakar jättejättejättejättejättejätte-illa att äta. spottade ut direkt och hade sedan en brännande smak av bittrmandel i munnen långt efter trots att jag hinkade vatten.

Jag gissar att du fått i dig en dålig mandel.

Puh! Jag hoppas det var så då, åå tack snälla vilken lättnad!!! För den här var inte jätteäcklig men jag har aldrig ätit en bittermandel så tänkte att det måste varit det, smakade typ som amaretto..
  • häxjakt
    lillli skrev 2015-11-28 11:34:40 följande:
    Åå kan det varit en vanlig mandel alltså..tyckte inte den var jätteäcklig så reagerade inte så mycket. Tack snälla snälla för ditt svar, jag hoppas verkligen det var så! Vad jag förstått så är riktig bittermandel faktiskt väldigt giftigt när den inte blivit uppvärmd som den ju blir när man använder den i bak. En nöt är tillräckligt för att döda en katt!

Jag fattar att jag är överdrivet nojjig men det är så svårt att inte vara det.
    Det var garanterat en vanlig mandel om du kan prata om att äta den med såpass lugn ton som du gör Glad Det är verkligen riktigt vidrigt och svårt att bli av med smaken efteråt (jag skulle vilja påstå att det omöjligt att tugga och svälja en bittermandel men jag har blivit överraskad förut så jag ska vara tyst där...)

Vad som är dödligt för katter är inte så bra att ta som jämförelse.
    Vanlig choklad kan döda en hund utan att det för den skull är ett dugg farligt för varken dig eller bebis.

50 mandlar är dödlig dos för vuxen ungefär, men det är som sagt mycket svårt eller omöjligt att få i sig. Speciellt av misstag.
    Dock så har det traditionellt använts som metod att verkställa dödstraff i antiken och cyanidväte användes också i gaskammare i bland annat USA för att avrätta fångar (men då är det i andra former än mandlar såklart...)

Jag vet jag sitter på en massa trivia men sån är jag.
    Kunskap är det bästa botemedlet mot alltifrån panik och stress till dumhet och hat.

Jag har relativt nyligen varit gravid med mitt första barn och jag minns mycket väl hur nojjig man kan bli.

Kram på dig
  • lillli
    häxjakt skrev 2015-11-28 12:16:15 följande:

Det var garanterat en vanlig mandel om du kan prata om att äta den med såpass lugn ton som du gör  Det är verkligen riktigt vidrigt och svårt att bli av med smaken efteråt (jag skulle vilja påstå att det omöjligt att tugga och svälja en bittermandel men jag har blivit överraskad förut så jag ska vara tyst där...)

Vad som är dödligt för katter är inte så bra att ta som jämförelse.

Vanlig choklad kan döda en hund utan att det för den skull är ett dugg farligt för varken dig eller bebis.

50 mandlar är dödlig dos för vuxen ungefär, men det är som sagt mycket svårt eller omöjligt att få i sig. Speciellt av misstag.

Dock så har det traditionellt använts som metod att verkställa dödstraff i antiken och cyanidväte användes också i gaskammare i bland annat USA för att avrätta fångar (men då är det i andra former än mandlar såklart...)

Jag vet jag sitter på en massa trivia men sån är jag.

Kunskap är det bästa botemedlet mot alltifrån panik och stress till dumhet och hat.

Jag har relativt nyligen varit gravid med mitt första barn och jag minns mycket väl hur nojjig man kan bli.

Kram på dig

Ok gud så skönt! Känner mig betydligt lugnare..alltså angående smaken på en bittermandel. Det var bra trivia på satt på!

Tack snälla! Jag kommer dock fortsätta mina matnojor då jag får sån ångest annars, följer alla råd å lite till.

Kram!
Svar på tråden Gravid och råkat äta bittermandel! Världens största ångest!!!!