Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?

Anonym (Månader) skrev 2015-11-28 21:59:04 följande:
    Precis. Vissa får det att verka som om vi bor i Irak och inte i Sverige.. 
    Nu behövs det ju inte mer än drygt 20 grader för att det ska bli varmt med stödstrumpor och dessutom känner man sig varmare än normalt.

Mina barn är födda i december, juni och oktober. Decemberbarnet var lättast att klä för det var mitt i smällkalla vintern (-5 till -20) med en meter snö i Småland. Dock var det jobbigt med mjölkstockning. Med junibarnet var vi knappt ute då det var svårt att amma och hålla koll på ett syskon som stack åt alla håll, så det gav dåligt samvete. Jag var livrädd för att klä mig för tunt och få mjölkstockning och fick dessutom inte bada. Bebisen var svår att klä så det blev lagom. Oktoberbebisen nu har också varit svår att klä då det är +5 ena dagen och -5 nästa och han vill helst somna i selen, så det ska vara lagom både där och i vagnen.

För barnets del är väl december sämst då hon fyller direkt efter jul, så det är svårt att få ner det till lagom mängd presenter och få till ett firande, å andra sidan får hon kläder och leksaker lite mer utspritt ändå över året. Så vi brukar få lägga undan en del saker till senare, annars blir det för mycket. Fördelen med att fylla efter jul var att det var lättare att önska julklappar till en ettåring, än till en bebis på 2-6 månader. Nu känns det ganska meningslöst att köpa något då han får kläder när han behöver, då vi haft mycket rosa och klänningar. Till 6-månadersbebisen köpte jag en plockhink som användes långt senare ...
  • mammalovis
    Anonym (December) skrev 2015-11-29 06:27:56 följande:
    Jag tror att man bör överväga vilken klass ens barn passar bäst i om man har ett barn som är fött ca november till februari. Min dotter är född i slutet av december och passar perfekt in i sin klass. Hade hon varit två veckor yngre och alltså ett januaribarn så hade hon nog fått börja skolan ett år tidigare för hon hade nog inte passat in i årskursen nedanför.

Menar du att det barnet får mindre födelsedagspresenter än de andra barnen för att det är nära jul? Det låter som gjort för att ni ska få ett barn som kommer avsky att fylla år vid jul. Har en kusin som fyller år i december som sagt att det varit hemskt just på grund av känslan att han fick mindre presenter och att hans firande inte blev lika stort som syskonens på grund av julen.

Mitt barn som fyller år vid jul tycker det är perfekt att göra det. Och vi har varit väldigt noga med att födelsedagen absolut inte får försvinna i julfirandet. Om presentmassan ska minskas så är det att alla får färre julklappar, inte att just det här barnet får färre prestenter. Och sedan så kompletterar vi med att alla barn också får en påskpresent så att det även finns möjlighet att köpa en större sommarsak som barnet kan önska (vilket ju är roligare än att bara få). Och för rättvisans skull så få då även sommarbarnen en påskpresent. Jag tycker det är väldigt viktigt att få mitt decemberbarn att gilla att fylla år i december, mycket på grund av min kusins upplevelser.

Påskpresenten kommer från att jag själv är vinterbarn och vem vill önska sig typ en cykel och liknande mitt i vintern? Egentligen så kan de ju få sådant ändå, men det är roligare att önska och få en present än att bara få.

Självklart får hon inte mindre antal födelsedagspresenter bara för att det är nära jul eller rättare sagt summan mellan syskonen är likvärdig, antalet varierar från gång till gång. Däremot blir det så mycket med BÅDE presenter och julklappar, kanske uppåt 50 tillsammans, att jag lägger undan en del leksaker så de plockas fram när intresset för de nya har mattats. Återstår att se om det funkar nu när hon är 5 år ... Sedan ger vi inte så mycket vid jul och födelsedagar då de får så mycket ändå av släkten, utan jag tar fram pussel och annat lite då och då under året. Kläder får de främst när de byter storlek, jag samlar på mig vid reor och rabatter i första hand, nu när de är små.

Däremot är det väl inte optimalt med kalas då. Oftast firar vi jul med sista kusinerna på förmiddagen och hennes kalas på eftermiddagen (hos bonusfarmor). Vilket är så hon önskar i år, då inget är bestämt ännu. Sedan har hon ytterligare ett kalas med min familj. Jag fyller själv precis innan jul, så jag vet hur det är att vara decemberbarn ...

Hon har också fått en sommarpresent, större innan lillasyster kom, men numera leker de ju mer med grejerna ihop så då spelar det mindre roll. Det är ju inget som slås in, men t ex rutschkana och andra uteleksaker som de har glädje av. Nu sista åren har de inte behövt så mycket då de redan har.

Svar på tråden Vilka månader är det sämst tid att föda barn i?